کثیری:

میزان ذخیره سازی گاز در ایران ۱.۵ درصد است

کارشناس حوزه گاز گفت: در دنیا به دلیل افزایش مصرف گاز در فصل زمستان بخشی از گاز در بخش خانگی را ذخیره می‌کنند که میانگین آن ۱۴ درصد از میزان مصرف سالیانه است، اما در ایران کمتر از ۱.۵ درصد ذخیره داریم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ کثیری کارشناس حوزه گاز، در خصوص افزایش تولید در ۴ ماه پایانی سال گفت: تولید گاز به حداکثر ظرفیت خود یعنی ۸۵۰ تا ۹۰۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده است، افزایش تولید و نگهداشت آن در سال آینده نیاز به سرمایه گذاری دارد. میزان سوخت مایعی که ما مصرف می‌کنیم زیان دهی محیط زیستی هم دارد. می‌توان از رقم آن برای سرمایه گذاری تامین گاز استفاده کرد.

او درباره منفی شدن میزان تولید و مصرف گاز ادامه داد: قانون رفع موانع تولید، طرح‌هایی که مربوط به صرفه جویی در صنعت گاز بود، مصوب شد، بهینه سازی گاز در موتورخانه ها، جایگزینی بخاری‌های فرسوده و قدیمی با بخاری جدید و بحث بهینه سازی گاز در نیروگاه‌ها از جمله این طرح‌ها هستند.

کثیری بیان کرد: راندمان نیروگاه‌های ما به طور میانگین حدود ۳۹ درصد است و با راندمان ۴۵ درصدی که می‌تواند وضعیت مناسبی باشد، تفاوت قابل توجهی دارد. مجموعه طرح‌های مصوب برای کمک به صرفه جویی مصرف گاز، بیش از ۲۰ میلیارد دلار است.

کارشناس حوزه گاز توضیح داد: بازپرداخت این طرح‌های سرمایه‌ای از طریق بودجه سالانه انجام می‌شود که تبصره ۱۴ همیشه کسری دارد. به طور مثال منابعی که در بودجه برای صنعت گاز در نظر گرفته شده براساس گزارش تفریغ بودجه سال گذشته حدود ۴۰ درصد آن انجام شده است.

او درباره سوخت مایع بیان کرد: در دنیا به دلیل افزایش مصرف گاز در فصل زمستان بخشی از گاز در بخش خانگی را ذخیره می‌کنند که میانگین آن ۱۴ درصد از میزان مصرف سالیانه است که در ایران کمتر از ۱.۵ درصد ذخیره داریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار