سی ان ان در گزارشی ادعا کرد که عربستان با همکاری چین در حال تولید موشک‌های بالستیک بوده که باعث نگرانی دولت بایدن شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سی ان ان در گزارشی به نقل از مقامات سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا ادعا کرد که عربستان در حال حاضر به طور فعال در حال تولید موشک‌های بالستیک با کمک چین است و این امر می‌تواند اثرات قابل توجهی در سراسر منطقه به همراه داشته باشد.

در گزارش سی ان ان به نقل از سه منبع آگاه آمده است که عربستان قبلا موشک‌های بالستیک را از چین خریداری می‌کرد، اما خودش هرگز توانایی ساخت این موشک‌ها را نداشته است. تصاویر ماهواره‌ای بدست آمده نشان می‌دهد که سعودی‌ها در حال حاضر در حال تولید سلاح در یک منطقه هستند.

این گزارش همچنین به نقل از دو منبع آگاه دیگر مدعی شد که در ماه‌های اخیر مقامات آمریکایی در سازمان‌های متعدد از جمله شورای امنیت ملی آمریکا در مورد اطلاعات و ارزیابی‌های طبقه‌بندی شده‌ای که از انتقال چندگانه فناوری موشک‌های بالستیک در مقیاس بزرگ بین چین و عربستان خبر می‌دهد، مطلع شده‌اند.

سی ان ان در ادامه به برخورد دولت جو بایدن با این مسئله پرداخت و عنوان کرد: «دولت بایدن اکنون با پرسش‌های فزاینده‌ای مواجه است؛ که آیا موشک‌های بالستیک سعودی‌ها می‌تواند پویایی منطقه را به طور چشمگیری تغییر دهد و تلاش‌ها برای گسترش مفاد توافق برجام به منظور محدود کردن فناوری موشکی ایران که هدف مشترک آمریکا، اروپا، عربستان و رژیم صهیونیستی را پیچیده‌تر کند یا نه.»

جفری لوئیس، کارشناس تسلیحات و استاد انستیتوی مطالعات بین‌المللی میدلبری در مصاحبه با سی ان ان گفت: «همه توجه‌ها بر برنامه موشکی بالستیک ایران متمرکز شده و تولید موشک‌های بالستیک توسط عربستان مورد بررسی قرار نگرفته است.»

لوئیس در ادامه افزود: «هرگونه پاسخ ایالات متحده به تولید موشک از سوی عربستان به دلایل ملاحظات سیاسی با چین ممکن است پیچیده باشد. زیرا دولت بایدن به دنبال تعامل مجدد با پکن درباره موضوعات سیاسی مهم از جمله تغییرات اقلیمی، تجارت و مبارزه با همه گیری کروناست.»

سی ان ان در ادامه ادعا کرد که یکی از سخنگو‌های وزارت امور خارجه چین در پاسخ به سوال این شبکه درباره انتقال فناوری موشک‌های بالستیک بین عربستان و چین، گفته است: «دو کشور شریک راهبردی جامع هستند و همکاری‌های خود در زمینه نظامی را حفظ می‌کنند.»

تاکنون شورای امنیت ملی آمریکا و سازمان سیا از اظهار نظر درباره این موضوع خودداری کرده اند. دولت عربستان و سفارت این کشور در واشنگتن نیز درخواست سی ان ان برای مصاحبه و اظهار نظر درباره این مسئله را رد کرده‌اند.

سی ان ان همچنین اعلام کرد که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا از سال ۲۰۱۹ از همکاری چین و عربستان برای ساخت موشک‌های بالستیک آگاه بودند، اما ترامپ این اطلاعات محرمانه را برای اعضای کنگره فاش نکرد و این انتقاد دموکرات‌ها را به همراه داشت که ترامپ نسبت به سعودی‌ها نرم بوده و اجازه گسترش برنامه بالستیک را به آن‌ها داده است.

در این گزارش همچنین آمده است که دولت بایدن در حال آماده شدن برای اعمال برخی تحریم‌ها از سازمان‌های مربوطه در این نقل و انتقالات است. اما برخی در کنگره نگران هستند که کاخ سفید در قبال عربستان نرمی نشان داده و عربستان متحمل عواقب اقدامات خود نشود.

در انتها این گزارش با نشان دادن تصاویر ماهواره‌ای و تجزیه و تحلیل آن نوشت: «به گفته محققان موسسه مطالعات بین‌المللی میدلبری، عکس‌های ماهواره‌ای گرفته شده بین ۲۶ اکتبر و ۹ نوامبر نشان می‌دهد که یک گودال در نزدیکی شهر «الدوادمی» ایجاد شده که نشان دهنده تولید موشک در آنجاست.

عکس ماهواره ای

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۵ ۰۳ دی ۱۴۰۰
ایران در واکنش به چین، باید کشور تایوان را به رسمیت بشناسد.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۴۳ ۰۲ دی ۱۴۰۰
این یعنی واسه ما هم باید نگران کننده باشه!
هرچند حداقل توزمینه موشک هیچ کشوری بهمون نمیرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۰۲ دی ۱۴۰۰
یمن اجازه نمیده.
United States of America
ناشناس
۲۲:۳۲ ۰۲ دی ۱۴۰۰
عربستان ۲۰ سال پیش هم موشکهای با برد ۳۵۰۰ کیلومتر دانگ فنگ چینی رو خریده بود الان هم با یه تلفن و یه هواپیما دلار میتونه از پاکستان گداگشنه بمب اتم بخره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۰۲ دی ۱۴۰۰
غلط زیادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۰۲ دی ۱۴۰۰
دارن دنیا را برای یه اتفاق مهم آماده میکنن خدا میدونه برامون چه آشی پختن... شووووووووور
آخرین اخبار