رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت گفت: تولید علوفه‌های مرتعی در این شهرستان بر اثر خشکسالی و آتش سوزی امسال ۵۰ درصد کاهش یافت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، سید حمید حسینی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت گفت: سالانه بیش از پنج هزار و ۶۰۰ تن علوفه خشک در چراگاه های این شهرستان تولید ، که به دلیل خشکسالی های و آتش سوزی امسال این میزان ۵۰ درصد کاهش داشته است.

او سطح مراتع باشت را ۲۸ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: سالانه در هر هکتار به طور متوسط ۲۰۰ کیلوگرم علوفه خشک تولید و این میزان علوفه برداشتی به مصرف دام های سبک عشایر و روستائیان می رسید.

حسینی تصریح کرد: افزایش جمعیت دام، بروز خشکسالی‌ها، وقوع آتش سوزی و چرای بی رویه مهمترین عامل سیر قهقرایی پوشش گیاهی مراتع این شهرستان است.

او اظهار داشت: نگهداری دام ۲.۵ برابر ظرفیت مراتع از مهمترین عوامل فقر پوشش گیاهی مراتع باشت است.

حسینی افزود: مراتع این شهرستان سالانه تنها ظرفیت تولید علوفه برای ۴۴ هزار راس دام سبک را دارد.

او وسعت مراتع و جنگل های شهرستان باشت را ۱۰۶ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: از این میزان ۲۸هزار هکتار مرتع است.

حسینی ابراز کرد: بیش از ۳۱۵ هکتار از جنگل ها و مراتع مناطق مختلف این شهرستان در مناطق شاه بهرام و لار،گردن قلات، گوهرگان و کوه های بوستان امسال طعمه حریق شد.

او ابراز کرد: مراتع یکی از مهمترین و با ارزش ترین منابع ملی محسوب می شوند که مدیریت صحیح و بهره برداری بهینه از آن ها می تواند نقش اساسی در جهت حفظ آب و خاک و بهره

برداری پایدار از این منابع خدادادی داشته باشد.

حسینی افزود: برای تامین علوفه دام ها و تقویت مراتع باشت طرح های مرتع داری شامل بذرپاشی، نهال کاری، کپه کاری و مدیریت چرا در دستور کار اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان قرار گرفته که اجرای بخشی از این طرح ها در بهبود وضعیت مراتع شهرستان تاثیر بسزایی خواهد داشت.

اوپرهیز از اقدامات غیر لازم در عرصه های مرتعی را از دیگر راهکارها برای جلوگیری از فشار بیشتر بر اکوسیستم دانست و اظهار داشت: از طریق تعدیل جمعیت دام در عرصه های مرتعی می توان از خسارت بیشتر به این عرصه ها جلوگیری کرد.

سطح مراتع و جنگل های این شهرستان ۱۰۶ هزار هکتار است که از این میزان ۷۸ هزار هکتاری جنگل است.

کارده، بن سرخ، بلوط، زالزالک و بادام وحشی از مهم ترین گونه های پوشش گیاهی و جنگلی این شهرستان به شمار می رود.

شهرستان باشت در ۱۱۰ کیلومتری جنوب یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.