یک مقام ارشد دولت فرانسه درپی تنش‌های روسیه و غرب در موضوع اوکراین، خروج فرانسه از پیمان ناتو را هدیه‌ای بزرگ برای روسیه دانست.

باشگاه خبرنگاران جوان - یک دیپلمات ارشد فرانسوی، با انتقاد از طرح برخی مقام‌های این کشور برای خروج از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) این اقدام را هدیه بزرگی برای روسیه دانست.

طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «ژان لوک ملانشون» رهبر جناح چپ فرانسه، پیشتر پیشنهاد خروج این کشور از ناتو را مطرح کرده بود و هدف را نیز استقلال یافتن فرانسه می‌دانست.

ملانشون که نامزد ریاست‌جمهوری فرانسه در سال ۲۰۲۲ نیز هست، در این باره گفته بود: «فرانسه باید برای بازگرداندن حاکمیت نظامی خود از ناتو خارج شود. فرانسه نیروی بازدارنده اتمی دارد و باید به موجب آن مستقل باشد.»

اکنون «کلمان بون» معاون وزارت خارجه فرانسه در امور اروپا، در مصاحبه به نشریه‌ای فرانسوی، چنین طرحی را به نفع روسیه دانست و با آن مخالفت کرد.

بون با اشاره به مناقشه بین اوکراین و روسیه، در بخشی از مصاحبه‌اش گفت: «خروج احتمالی فرانسه از ناتو بزرگترین هدیه‌ای است که می‌توانیم به روسیه بدهیم، اکنون بدترین زمان برای احساس اختلاف میان غربی‌هاست. فرانسه برای جنگ آماده نمی‌شود بلکه برای زمان سختی خود را آماده می‌کند.»

ساعاتی پیش یک مقام ارشد اتحادیه اروپا با اشاره به بحران امنیتی و تنش روسیه و اوکراین، مدعی شد در صورت انجام هرگونه حمله‌ای از سوی روسیه علیه اوکراین، اتحادیه اروپا آمادگی اعمال تحریم ظرف چند روز را دارد و با بیان آن‌که نسبت به سال ۲۰۱۴ که تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه وضع شد، اکنون اتحاد میان کشور‌های اروپایی بسیار بیشتر است، افزود: «اگر نیرو‌های روسی از مرز عبور کنند، واکنش ما بسیار سریع و بسیار واضح خواهد بود، این واکنش ظرف چند روز انجام می‌شود.»

روز دوشنبه هفته جاری قرار است وزرای خارجه اتحادیه اروپا نشستی با محوریت افزایش نیرو‌ها و تجهیزات روسیه در مرز با اوکراین، داشته باشند و پیش‌بینی می‌شود تصمیمی برای افزایش هشدار‌های خود به مسکو بگیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار