گفت‌وگوی امیرعبداللهیان و گوترش درباره آخرین تحولات منطقه و مذاکرات وین

وزیر امور خارجه و دبیر کل سازمان ملل متحد درخصوص آخرین اوضاع در یمن و افغانستان و روند مذاکرات وین گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان - حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در این گفت‌وگو روند مذاکرات وین را مثبت خواند و بر انجام اقدامات عملی و قابل راستی آزمایی طرف غربی و آمریکایی برای اثبات دستیابی به توافق پایدار و قابل اتکا تأکید کرد.

او گفت که جمهوری اسلامی ایران اراده جدی را برای رسیدن به توافق خوب در کوتاه‌ترین زمان ممکن دارد؛ اگرچه بی‌‍اعتمادی به حاکمان کاخ سفید وجود دارد.

وزیر امور خارجه رویکرد ایران در پایان بخشیدن به جنگ یمن را «حمایت از راه حل سیاسی» دانست و از تشدید حملات به مناطق غیر نظامی انتقاد کرد.

امیرعبداللهیان از دبیر کل سازمان ملل متحد خواسته نقش بیشتری در رفع محاصره انسانی و توقف بمباران‌های مناطق غیر نظامی یمن داشته باشد.

او گفت ایران در چند ماه گذشته ۸۰۰ هزار آواره جدید را از افغانستان میزبانی کرده که جامعه جهانی باید برای رسیدگی به بحران‌های انسانی افغانستانی مشارکت جدی داشته باشد.

جمهوری اسلامی ایران پیش از این هم «تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و آمادگی ایران برای تسهیل ارسال کمک‌های انسانی کشور‌ها و مجامع بین المللی» را ضروری خوانده بود.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در این گفت‌وگوی تلفنی از مواضع سازنده جمهوری اسلامی ایران در حمایت از روند دستیابی به صلح، پایان حملات نظامی، توجه به مباحث انسان‌دوستانه و آغاز گفتگو‌های سیاسی برای حل مسائل و مشکلات در یمن قدردانی و استقبال کرد.

دبیر کل سازمان ملل متحد همچنین به تداوم تلاش‌ها برای تشکیل دولت فراگیر و متشکل از گروه‌ها و اقوام مختلف افغانستان و ایجاد شرایط مناسب برای برخورداری همه شهروندان افغانستان و به ویژه زنان و کودکان از حقوق انسانی و امکان بهره مندی از آموزش تأکید کرد.

گوترش از هرگونه پیشرفت در روند مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها در وین استقبال کرد و گفت که سازمان ملل همواره با تمام توان و امکانات خود برای دستیابی به توافق هسته‌ای و صلح بین المللی حمایت کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی نعمتی
۱۸:۵۷ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
افغان ها معادن الماس و فلزات گران بهایشان آمریکایی ها به غارت بردند نفت عراق و 5 سال دوزدیدند حالا ایران جور بکشد جنگ افغان ها هم 60 ساله تمام نمیشه هیچی آخر دنیا شد ثبات ندارند ایران جورشان بکشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
گرسنگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
بخاطر تحریم ها وام ها بسته شدنددوماهه مدارکم تکمیله احتیاج مبرم داشتم ولی وامها بسته اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
مهاجرت اتباع به کشور مایک برنامه ریزی ازقبل تعیین شده هست برای صدمه زدن از درون به کشور .خواهشا مهاجران رو به کشور خودشون برگردونیدیا بفرستید همون کشورهایی که دم از حمایت میزنندامنیت وتمامیت ارضی کشور درخطر افتاده.اخیرا هم خرید وفروش زمین وگواهینامه را هم براشون صادر کردید .فاجعه ای که چند سال بعد تبعاتش دامن فرزندان خودمون راخواهد گرفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
همینه اینها بعضا به خودشونم رحم نمیکنن
آخرین اخبار