در گفت و گوی ویژه خبری مطرح شد

تکمیل سامانه جامع تجارت بستر شناسایی کالای قاچاق را فراهم می‌کند

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: اگر تکالیف دستگاه ها در تکمیل سامانه تجارت به طور کامل اجرا شود، گام موثری در پیشگیری از قاچاق برداشته می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان - حمیدرضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر پاسخ داد:

چند درصد از قاچاقی که در کشور صورت گرفته ناشی از عدم تبادل اطلاعات در سامانه جامع تجارت است؟

دهقانی نیا: اخذ آمار دقیق کار نشدنی در زمان حال حاضر است. تمامی تراکنش‌های که قبلاً بر روی کاغذ انجام می‌شود الان الکترونیکی شده است یعنی سامانه جامع تجارت رویه ها را به صورت الکترونیکی احصا و ثبت می‌کند.

حداقل ۲۲ تکلیف در گمرک در جلسه صد و بیست و ششم با تصویب رئیس جمهور ابلاغ و پیگیری شد. ۷۲ تکلیف در سال ۹۷ به  وزارت صنعت ،معدن تجارت ابلاغ شد اگر آن تکالیف کامل شود گام موثری در پیشگیری از قاچاق برداشته می شود اما این موارد تا قبل از استقرار دولت سیزدهم بین ۱۰ تا ۳۰ درصد صورت گرفته است. پس از آن در سامانه جامع تجارت ۷۰ درصد صورت گرفته است.

بعد از استقرار دولت سیزدهم دوستان تحرکاتی داشتند ولی آنچه که مدنظر است عملیاتی شدن تمامی تکالیفی است که باید اجرایی می شد.تکلیفی را ستاد مبارزه با قاچاق کالا در سال ۹۸ ابلاغ کرد و در سال ۱۴۰۰ ، ۹۵ تکلیف مجدداً از سوی معاون اول رئیس‌جمهور احصا شد.

چرا نتوانستیم جلوی قاچاق کالا را بگیریم؟

دهقانی نیا: یکی از مصادیقی که می توان به آن اشاره کرد مربوط به الکترونیکی شدن کلیه اسناد تجاری و اسناد حمل است . بعد از الکترونیکی شدن یکپارچه سازی این فرآیندها باید انجام شود، نهایتاً بر اساس شناسنامه دار شدن کالاها که منتج به شناسه کالا می شود. این شناسه کالا باید در رویه‌های تشریفات گمرکی اعمال شود و باید ملاک تشریفات گمرکی قرار بگیرد.

این موارد به صورت کامل در رویه تشریفات گمرکی اعمال نمی شود و امیدواریم با تفاهم نامه و زمانمندی که دو وزیر اقتصاد و صمت داشتند بتوانیم به نتیجه برسیم.

دریافت شناسه کالا عیناً مطابق شناسه های منطبق با ثبت سفارش در اظهارنامه های گمرکی و درج شرح کالا مطابق با آنچه که در اظهار نامه بوده آن هم بدون دخالت اظهار کننده باید باشد. اگر قرار است تغییری در این مطلب صورت بگیرد، این تغییر باید در کل زنجیره داده ها اعمال شود.

مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران در ادامه برنامه به چند سوال پاسخ داد:

آیا واردات بدون انتقال ارز داریم یا خیر؟

باقری پور: در صورتیکه قاعده‌ای مانند واردات بدون انتقال ارز ممنوع است تعریف شده باشد به صورت سیستمی مانع از آن می شویم یعنی اطلاعات را از سامانه جامع تجارت اخذ می کنیم و این اطلاعات در سیستم کنترل می شود و ممانعت از انجام آن صورت می گیرد.

سامانه جامع تجارت چه زمانی نهایی می شود؟

باقری پور:ما طبق زمانبندی که معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کردند ،۶ بند ابلاغیه داشتیم که بند پنجم آن زیر مجموعه‌هایی داشت. ما تابع بندهایی هستیم که زمان بندی آن مشخص شده است. در چند ماه اخیر هم اهتمام ویژه رئیس کل گمرک و وزیر اقتصاد داشتند و این کار را به پیش بردیم و تا پایان سال بحث تبادل اطلاعات را با نهایت تلاش نهایی می‌کنیم.

برنامه‌های سال بعد برنامه های فرآیندی است. تا پایان شهریور ماه سال بعد نهایی می‌شود. به عنوان مثال اظهار گمرکی در سامانه جامع تجارت اتفاق می‌افتد. پرداخت از بخش سامانه جامع تجارت اتفاق می‌افتد.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت در ادامه برنامه به چند سوال پاسخ داد:

آیا مسئولیت هر آنچه که از گمرک وارد می‌شود را می پذیرید؟

رهبری: سامانه جامع تجارت ابر پروژه است که به دنبال ساماندهی تجارت رسمی است. یک ابرسامانه است که امکان قاچاق را از مسیر تجارت رسمی می‌بندد و بستر شناسایی قاچاق و تجارت غیررسمی را فراهم می کند. گستره تجارت خارجی می‌تواند بر اساس معماری مشخص و با یک تلاش مستمر که در طول دولت‌ها باید ادامه پیدا کند. این پروژه‌ها باید به ترتیب انجام شود.

ابعاد مهم سامانه جامع تجارت چیست؟

رهبری: در دولت جدید خوشبختانه تمرکز ، جدیت و عزم بسیار بالایی وجود دارد و شخص رئیس‌جمهور چندین بار دستور دادند که معاون اول رئیس جمهور پنج جلسه را برگزار کنند لذا ۶۶ تکلیف برای تکمیل سامانه جامع تجارت ابلاغ شده است.

بیش از ۸۰ درصد کارایی سامانه را داریم . ترخیص کالا از گمرک بر عهده گمرک است. استعلامات مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک از جمله استعلام ثبت سفارش از طریق سامانه جامع تجارت انجام می‌شود که برخی در حال انجام است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۷:۴۶ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
تا وقتی سلطان قاچاق کالاها آقازاده ها باشن این سامانه ها و مسخره بازیا فقط عوام فریبی هستش
چقدر مردم رو ویز فرض کردین؟؟؟
آخرین اخبار