«خنیاگرِ» شهرام ناظری؛ حماسی، اندرزگونه و عاشقانه

علی نصیریان، حمیدرضا نوربخش و علیرضا قزوه هر یک به شکلی از آلبوم خنیاگر و هنر شهرام ناظری تعریف کردند.

چندی پیش آلبوم موسیقی «خنیاگر» با صدای شهرام ناظری استاد موسیقی سنتی ایرانی منتشر شد. مجموعه‌ای که به گفته آهنگسازش مسعود خضری، با هدف معرفی بیشتر ساز دوتار تولید شده است.

خنیاگر، دارای هفت تصنیف و دو پیش درآمد است که همگی مضامینی حماسی، اندرزگونه و عاشقانه دارند.  به گفته شهرام ناظری چاووشی خوان این اثر، قطعات این آلبوم بر مبنای موسیقی مقامی شمال خراسان، هفت سال پیش اجرا و ساخته شدند.

شهرام ناظری در طول حیات هنری خود، تاکنون ۵۱ آلبوم موسیقایی تولیدی کرده که خود آلبوم «یادگار دوست» در ارکستر سمفونیک، «گل صد برگ» در سه تار نوازی و «صدای سخن عشق» در موسیقی تنبور را بهترین می‌داند.

او به خبرنگار ما می‌گوید: بیست سال در تئاتر شهر پاریس کنسرت اجرا کردم؛ و در نهایت در آنجا جایزه شوالیه را به من دادند آن هم برای ایجاد پل ارتباطی هنری میان شرقی‌ها و غربی‌ها.  

نقش استاد ناظری در شناساندن مولوی بسیار مهم است

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی هم درباره استاد ناظری و آثارش می‌گوید: استاد ناظری از شخصیت‌های برجسته آواز ایران زمین است که در زمینه موسیقی ایرانی  مقامی کردی  و شناساندن اشعار مولانا به مخاطب زحمت زیادی کشید.  

زیر و بم آلبوم موسیقی «خنیاگر» از زبان استاد ناظری

علی نصیریان هم در گفتگو با خبرنگار ما، شهرام ناظری را هنرمندی درجه یک خواند؛   هنرمندی که بزرگترین خدمات را به فرهنگ و ادبیات ایران کرد و یکی از دو پایه اصلی موسیقی ردیف دستگاهی ایران است که مردم با آوازهایش زندگی کرده اند.

دو آلبوم دیگر استاد ناظری سال آینده منتشر می‌شود

افشار مدیر شرکت سروش درباره انتشار آلبوم «خنیاگر» و همکاری با ناظری گفت: شرکت سروش بیش از سیصد آلبوم در سنوات گذشته ضبط و منتشر کرده است.  نزدیک به ۳ سال قبل آلبوم خنیاگر شهرام ناظری ضبط شده و تصمیم گرفتیم آن را برای نوروز امسال منتشر کنیم.

به گفته افشار، شرکت سروش تاکنون شش آلبوم با استاد ناظری ضبط کرده و در سال ۱۴۰۱ هم قرار است دو آلبوم دیگر ضبط شود.

زیر و بم آلبوم موسیقی «خنیاگر» از زبان استاد ناظری

قزوه، مدیر مرکز موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما هم اعلام کرد که  حدود هفتاد هزار قطعه موسیقی از بزرگان موسیقی ایران، در آرشیو صدا و سیما وجود دارد و هدف در دسترس قرار دادن این قطعات موسیقی برای مردم و تکریم بزرگان موسیقی و شناسایی استعداد‌های جوانان موسیقی است.

‌گفتگو از فاطمه شریفی 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۱ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
کودکی ما با صدای شهرام ناظری و آلبوم هایی مانند گل صد برگ،کیش مهر و شورانگیز سپری شده است.همیشه مأنوس صدای ناب استاد ناظری و موسیقی سنتی ایرانی بوده و هستیم. خداوند سلامتی و طول عمر بابرکت به ایشان و هنرمندانی نظیر ایشان عنایت فرماید.
آخرین اخبار