سردبیر روزنامه رأی الیوم معتقد است با پایان جنگ روسیه و اوکراین، چین قدرت بزرگ تازه‌ای خواهد بود که به سلطه گری آمریکا پایان خواهد داد.

عبد الباری عطوان در ستون ویژه سردبیر روزنامه الکترونیکی رأی الیوم نوشت: جنگ اوکراین و اشتباه تحریم‌های اقتصادی که غرب به طور مرحله‌ای علیه روسیه اعمال کرد، نه تنها موجب شد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از عربستان و امارات بزرگترین همپیمانان خود در خاورمیانه بخواهد تولیدات نفتی خود را برای کاهش بهای آن و جبران خط صادرات روسیه افزایش دهند، بلکه وی را بر آن داشت از چین بزرگ بخواهد در این جنگ از ولادیمیر پوتین جانبداری نکند.

آنچه موجب نگرانی واشنگتن شد، وجود ادعاهایی مبنی بر درخواست پوتین برای دریافت کمک‌های نظامی و اقتصادی از همپیمانان چینی و پاسخ مثبت آنان، هر چند به میزانی اندک بود و شاید این بیانگر علت تهدید دولت بایدن به اعمال تحریم‌های سنگین علیه چین بوده باشد که ممکن است شامل حال دو تریلیون دلار از سرمایه‌های چین در اوراق دولتی آمریکا، مالکیت سهام بسیاری از شرکت‌های بزرگ آمریکایی و بستن در‌های بازار بزرگ آمریکا به روی صادرات این کشور شود.

چین با همه فشار‌ها و تهدید‌های آمریکا برای جلوگیری از کمک به مسکو و حمایت از اقتصاد آن برای بی اثر کردن تحریم‌های آمریکا، مخالفت کرده است و مخالفت خود را با محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین و حمایت از پیش نویس طرح آمریکا در سازمان ملل که به همین منظور تنظیم شده بود، اعلام کرد، پس اگر کشور‌های عضو پیمان ناتو همچون آلمان و فرانسه با مشارکت در تحریم‌های آمریکا علیه گاز و نفت روسیه و اخراج این کشور از نظام مالی سوییفت مخالفت کرده اند، چرا نباید چین به شدت با تحریم‌های این چنینی، علیه روسیه یا هر کشور دیگری، مخالفت کند که از پایه و اساس با آن مخالف است، و خود نیز به آتش آن سوخته است.

بایدن در آشفتگی بی سابقه‌ای به سر می‌برد. او جیک سالیوان مشاور امنیت ملی خود را روز سه شنبه برای دیدار با فرستاده چین یانگ جیچی عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست حاکم و مسئول امور دیپلماتیک این حزب، به رم فرستاد، اما پس از جلسه فشرده ۶ ساعته و رو در رو هیچگونه توافقی حاصل نشد. در پایان این دیدار در بیانیه‌ای این مذاکرات سازنده توصیف شد و بر لزوم ادامه آن تاکید شد و این به زبان غیر دیپلماتیک به معنای شکست کامل است.

مهمتر از آن، این بود که فرستاده چین در این نشست مخالفت دولت خود با حمایت آمریکا از تایوان را اعلام کرد و آن را نقض حق حاکمیت و تمامیت ارضی چین برشمرد. وی همچنین از پویش‌های تخریب وجهه کشورش و باج خواهی که چین با آن روبروست، انتقاد کرد. منبع دیپلمات آمریکایی حال و هوای این نشست را متشنج توصیف و تاکید کرد ویژگی این جلسه، بحث و جدل تند بین دو طرف در تمام مراحل آن بود.

مشخص نیست چرا آمریکا انتظار دارد چین در جبهه تحریم‌های واشنگتن علیه روسیه باشد و در جبهه روسیه برای مقابله با آمریکا قرار نگیرد. آمریکا جز تهدید و تحریم و حمایت از دشمنان چین و بسیج کردن آنان علیه پکن در شرق آسیا، نقض حق حاکمیت این کشور در دریای چین و اعزام ناوگان دریایی و کشتی‌ها برای تحریک چین، چه چیزی به این کشور تقدیم کرده است؟

روسیه، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین را ادب کرد. وی دیروز اعلام کرد از ناتو و همه یاران نئو نازی خود که در دسیسه آمریکا برای تحریم روسیه مشارکت کرده و کشورشان را به پایگاه پیمان ناتو برای استقرار موشک‌های بالستیک هسته‌ای تبدیل کردند که مسکو و امنیت ملی آن را تهدید می‌کند، نا امید شده است. چین هم خود را برای ادب کردن تایوان آماده می‌کند که با سرپیچی از پکن به پایگاه هسته‌ای آمریکا در زیر پای چین تبدیل شده است.

عطوان معتقد است پس از پیشروی تانک‌های روسیه در عمق اوکراین و محاصره کی یف و تحقق مهمترین اهداف و تغییر نظام این کشور، نوبت به اجرای سناریوی چین برای حمله به تایوان با کشتی‌ها و ناوگان دریایی چین خواهد رسید. با چشم پوشی از برخی نتایج جنگ اوکراین، چین برنده بزرگ و قدرت بزرگ تازه‌ای خواهد بود که به سلطه گری آمریکا پایان خواهد داد که از جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ تا کنون ادامه داشته است.

وی در انتهای این سرمقاله پیشنهاد کرد مردم تاریخ و زبان کشور چین را به فرزندانشان بیاموزند تا برای آغاز دوران چین آماده شوند.. گذر زمان همه چیز را نشان خواهد داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
بر مُنکرش لعنت
آخرین اخبار