روزنامه گاردین فاش کرد که انگلیس در حال نوسازی انبار‌های نظامی خود برای ذخیره سلاح‌های هسته‌ای آمریکاست.

روزنامه گاردین فاش کرد که در بحبوحه جنگ روسیه و اوکراین، انگلیس ۱۴ سال پس از بسته شدن انبار‌های نظامی خود، در تلاش برای مدرن سازی این انبار‌ها برای ذخیره تسلیحات هسته‌ای آمریکاست.

به گزارش این روزنامه، دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در درخواست برای بودجه دفاعی ۲۰۲۳ خواست تا انگلیس به همراه بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه به فهرست کشور‌هایی اضافه شوند که در آن‌ها سرمایه گذاری زیرساختی و انبار‌هایی برای نگهداری «سلاح‌های ویژه» صورت می‌گیرد. تخمین زده می‌شود در این کشورها حدودا ۱۰۰ بمب هسته‌ای «بی ۶۱» نگهداری شود.

هانس کریستنسن، مدیر پروژه اطلاعات هسته‌ای در فدراسیون دانشمندان آمریکایی در این باره گفت که او معتقد است سایتی که انگلیس در حال مدرن سازی آن است، پایگاه هوایی «لیکن هیث» آمریکا در ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق لندن است.

گاردین در گزارش خود اشاره کرد که آمریکا در سال ۲۰۰۸ بمب‌های هسته‌ای «B۶۱» را از پایگاه خود در «لیکن هیث» خارج کرد و این نشان‌دهنده پایان نزدیک به نیم قرن نگهداری ذخایر هسته‌ای آمریکا در این کشور بود. اما پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین و تهدید ناتو، صحبت‌ها درباره بازگشت سلاح‌های آمریکا به انگلیس از سر  گرفته شد.

به عنوان بخشی از برنامه آمریکا برای مدرنیزه کردن تسلیحات خود، بمب هسته‌ای «B۶۱» با یک سیستم هدایت جدید به  «B۶۱-۱۲» ارتقا یافته است و قرار است در ماه مه به تولید کامل برسد.

درخواست بودجه دفاعی آمریکا برای سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در آستانه تکمیل یک برنامه سرمایه گذاری زیرساختی به ارزش ۳۸۴ میلیون دلار در انبار‌های نظامی در چندین کشور از جمله انگلیس با هدف نوسازی سیستم‌های امنیتی، ارتباطی و ... است.

این در حالی است که انگلیس سال گذشته اعلام کرد که ذخایر کلاهک‌های هسته‌ای خود را با ۴۰ درصد افزایش به ۲۶۰ عدد خواهد رساند که این اولین افزایش از این نوع از زمان پایان جنگ سرد است.

منابع دولتی انگلیس می‌گویند که لندن اهمیت نقش خود را به عنوان یک کشور دارای سلاح هسته‌ای در دوران رقابت بین کشور‌ها به ویژه چین و روسیه درک می‌کند.

پس از انتشار این گزارش وزارت دفاع انگلیس در مورد اطلاعات ذکر شده در درخواست بودجه دفاعی آمریکا اظهار نظری نکرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
7891
۰۴:۰۷ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
با نصب دوربین های IAEA یا بدون نصب دوربین های IAEA?
آخرین اخبار