سرپرست دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: سیستان و بلوچستان با بیش از ۲۴۰۰ بیمار مبتلا به تالاسمی متاسفانه در کشور پیشتاز است.

غزنوی گفت: با انجام یک آزمایش ساده قبل از ازدواج و قبل از بارداری می‌توان از تولد نوزادان جدید مبتلا به تالاسمی پیشگیری کرد.

او گفت: وجود این تعداد بیمار مبتلا به تالاسمی و نیاز همیشگی این عزیزان به دریافت خون باعث شده است سیستان و بلوچستان بالاترین مصرف کننده خون در سطح کشور باشد.

به گفته غزنوی  علیرغم انجام برنامه‌های گسترده، آزمایشات، تشدید شناسایی، آموزش‌های پیگیرانه، مشاوره‌ها و نشست‌های گوناگون با ائمه جمعه تشیع و تسنن، معتمدین و خانواده‌های دارای فرزند مبتلا به تالاسمی؛ هنوز هم به شدت نیازمند فرهنگ سازی قوی و مداخلات جدی همه ارگان‌ها برای برای بالا بردن آگاهی مردم درخصوص بیماری تالاسمی می‌باشیم

 غزنوی می گوید:متاسفانه شاهد آن هستیم که علیرغم همه آموزش‌ها و هشدار‌هایی که به خانواده‌ها می‌دهیم در یک خانواده چندین فرزند مبتلا به تالاسمی متولد می‌شوند و این در حالی است که در برخی از استان‌ها سال هاست هیچ بیمار مبتلا به تالاسمی متولد نشده است.

 بیمارستان کودکان حضرت علی اصغر (ع) زاهدان به عنوان مرکز جامع خدمات بیماران خاص (تالاسمی، هموفیلی و..) فعالیت دارد.

بحران‌هایی آب و هوایی تاثیرات زیادی بر سلامتی انسان‌ها می‌گذارد که از جمله این تاثیرات می‌توان به بیماری‌های عفونی منتقله از آب، سوء تغذیه، بیماری‌های تنفسی و مشکلات روانی اشاره کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار