امام جمعه شیراز گفت: نباید به بهانه افزایش و رشد تولید فرهنگ حرص زدن رواج یابد بلکه باید این را رواج داد که آرامش در قناعت است، اما در بحث فرهنگ اقتصاد مقاومتی این گوشه‌های کار از دست خارج شده است.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام امروز در دیدار با معاون دادستان کل کشور با تاکید بر امر پیشگیری در دستگاه قضایی گفت: تقویت آیه‌های اخلاقی از جمله کار‌هایی است که برای پیشگیری در دستگاه قضایی دنبال شود و می‌تواند مانع بسیاری از جرائم مانند دزدی و اختلاس شود.

او گفت: هیچ‌گاه به آن حد ایده‌آل نمی‌رسیم و واقعیت همیشه با ایده‌آل‌ها فاصله دارد، با این حال اصل قضیه شدنی است مبنی بر این که یک سیستم در تولید، توزیع و خدمات اجتماعی داریم که متناسب با نگاه جهان بینانه اصیل باید روی آن کار شود.

امام جمعه شیراز گفت: در رده‌های مدیریتی باید انسان‌شناسی را توسعه دهیم، باید این نگاه اسلام به دنیا و اسلام به انسان را پیش برد تا به یک نتیجه مطلوبی رسید.

او به مفاهیم اقتصاد مقاومتی مانند تولید و قناعت اشاره و گفت: اگر به افزایش تولید تشویق کنیم، اما در مصرف به عدم اسراف و قناعت توجه نکنیم هیچ کاری انجام نشده است چراکه تعادل ایجاد نمی‌شود.

آیت‌الله دژکام با اشاره به این عدم تعادل گفت: با اسراف هر چه بیشتر تولید شود باز کم می‌آوریم و این می‌شود مانند دره جهنم که می‌گویند هرچه داخل آن می‌ریزند باز هم صدای هَلْ مِنْ مَزِیدٍ آن بلند است.

او گفت: حرص دره جهنم است، نباید به بهانه افزایش و رشد تولید فرهنگ حرص زدن رواج یابد بلکه باید این را رواج داد که آرامش در قناعت است، اما در بحث فرهنگ اقتصاد مقاومتی این گوشه‌های کار از دست خارج شده است.

امام جمعه شیراز گفت: نباید این ارزش‌ها را جزء ارزش‌های دست دوم و سوم قرار داد، این‌ها جز ارزش‌های واقعی انسانی است و تا این ارزش‌ها برای مردم تبیین و توضیح نشود احساس رضایت از زندگی ایجاد نمی‌شود.

دژکام گفت: هرچه می‌خواهید پول را افزایش دهید، اما تا فرهنگ قناعت و عدم اسراف نهادینه نشود، درست نمی‌شود؛ چرا که تاکید مقام معظم رهبری بر پیوست فرهنگی کار‌ها بر همین منظور است که در کنار افزایش تولید عدم اسراف نیز تبیین شود.

امام جمعه شیراز با اشاره به تفاوت‌های مبنایی کار ما با تمدن اروپا و آمریکا گفت: آن‌ها اصرار دارند که این جا دنیا نباشد و آخرتشان باشد و همه لذت‌ها همین جا باشد، این مسئله باعث شده که ما در برنامه‌های خود در بحث توسعه و پیشرفت این مبنا را هم یکباره از آن طرف اخذ کنیم، اما این مبنا اول دردسر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار