جلسات هماهنگی و برنامه ریزی برای برگزاری کهن جشن تیرگان در فراهان در حال برگزاریست.

فراهان سرزمین آئین‌های کهن ایران است، جشن تیرگان  ریشه در قدمت فراهان دارد و این جشن هرساله در اول تیر به شکرانه برداشت گندم در فراهان برگزار می‌شود.

جشن تیرگان سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا برگزار نشد و امسال قرار است با هماهنگی‌های انجام شده باشکوه‌تر برگزار شود.

نشست هماهنگی و افزایش کیفیت برنامه‌های کهن جشن تیرگان با حضور نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و مسئولان دستگاه‌های اجرایی شهرستان فراهان در فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

در اولین جلسه مقرر شد ستاد برگزاری جشن تیرگان تشکیل و مسئولان هر قسمتی با هماهنگی برای اجرای این برنامه آماده شوند.

بیاتی نماینده مردم آشتیان، تفرش و فراهان در مجلس شورای اسلامی در حاشیه این جلسه گفت: برای برگزاری این جشن ابعاد مختلف برنامه پیش بینی شده و بنا شده در کنار معرفی شهرستان فراهان به مردم استان و ایران، از کشاورزان هم در این برنامه تقدیر شود.

جشن تیرگان که در سال ۸۹ به ثبت ملی رسیده، هرساله با شروع فصل برداشت و شکرانه نعمت گندم و آب پاشان در نخستین روز از تیر ماه در آستانه امامزاده احمد ا‌بن علی (ع) ذلف آباد شهرستان فراهان برگزار می‌شود.

در این مراسم که ریشه در باور‌های مردم منطقه فراهان دارد و از سالیان دور تا به امروز ادامه دارد اهالی فراهان در اول تیرماه هرسال از دور و نزدیک خود را به جوار امامزاده ذلف‌آباد می‌رسانند و با جشن وسرور و آب ‏پاشی و پخت آش رشته و همچنین دلمه که به سلامتی برای محصولات و فرهنگ تغذیه مربوط می‌شود این جشن را برگزار ‏می کنند.

در این ‏روز افراد به زیارت امامزاده و اهل قبور هم می‌روند و مردم شهر‌های همدان، ملایر، قم و تهران تولیدات خود شامل سوغات، عطاری و گیاهان دارویی، انواع گل و گیاه، ابزار کشاورزی ‏و صنایع دستی را به معرض فروش می‌گذارند. ‏

در تواریخ سنتی تیرگان روز کمان کشیدن آرش کمانگیر و پرتاب تیراز فراز البرز و گسترش مرز ایران زمین است و همچنین ‏جشن تیرگان جشن آغاز برداشت محصول و شکرگزاری از خداوند هم هست.

شهرستان فراهان بخشی از منطقه تاریخی فراهان است که منطقه وسیعی از شمال شهر اراک تا مناطقی از شهرستان آشتیان و تفرش تا مرز استان همدان را در بر می‌گرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.