وزیر امور خارجه چین اعلام کرد آمریکا به منبعی از آشوب و ناآرامی تبدیل شده است که این موضوع نظم جهان کنونی را تضعیف می‌کند

وانگ یی، وزیر امور خارجه و عضو شورای دولتی چین، امروز (یکشنبه) اعلام کرد آمریکا به منبعی از آشوب و ناآرامی تبدیل شده است که این موضوع نظم جهان کنونی را تضعیف می‌کند و مانع حاکم شدن اصول دموکراسی در مناسبات و روابط بین الملل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، وانگ یی گفت: آنچه ما می‌خواهیم به آمریکایی‌ها بگوییم این است که روابط آمریکا و چین بازی با حاصل جمع صفر آنگونه که آمریکایی‌ها تصور می‌کنند نیست. رهبران چین بر این باورند که توانایی چین و آمریکا در مدیریت درست روابط سیاسی، اقتصادی و بازرگانی برای آینده جهان مفید است و همین مدیریت روابط، مسئله قرن است که دو کشور باید به خوبی به آن پاسخ دهند.

وانگ یی، در واقع این اظهارات را در پاسخ به سخنرانی اخیر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا بیان کرد که چین را جدی‌ترین چالش بلندمدت در برابر نظم بین المللی توصیف کرده بود. وزیر امور خارجه چین در ادامه اعلام کرد تصورات اشتباه زیادی در نحوه نگرش آمریکا به جهان و چین و در همین راستا روابط چین و آمریکا وجود دارد.

او در همین خصوص توضیح داد که جهان آن چیزی نیست که آمریکا تصور می‌کند و فوری‌ترین وظیفه‌ای که جامعه بین المللی با آن مواجه است، حفاظت مشترک از جان و سلامت انسان، ارتقای بهبود اقتصاد جهانی و حفظ صلح و آرامش جهانی است که مستلزم ساختن جامعه‌ای با آینده‌ای مشترک، همچنین تحقق اهداف و اصول مندرج در منشور سازمان ملل متحد است.

او تاکید کرد ادامه این سیاست مقامات و مسئولان آمریکا باعث شده است تا این کشور اکنون در عمل به منبعی از آشوب تبدیل شود که نظم جهانی کنونی را تضعیف می‌کند و مانع دموکراتیک شدن روابط بین الملل می‌شود.

وانگ همچنین با تاکید بر اینکه چین آن چیزی نیست که آمریکا تصور می‌کند، گفت: منطق تاریخی روشنی در توسعه و احیای چین وجود دارد که دارای قدرت درون زا قوی است.

به گفته این دیپلمات چینی، تلاش مشترک یک میلیارد و ۴۰۰ هزار میلیونی چین برای مدرنیزه کردن جهان به جای تهدید یا به چالش کشیدن جهان، نشان دهنده پیشرفت بزرگ بشر است و این پیشرفت و ترقی بی شک نتیجه همبستگی، همت و تلاش مردم چین است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۱:۰۱ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
از اولش هم ماهیتش شر بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۰۸ خرداد ۱۴۰۱
چیزی که جهان نشون داده همیشه در کره زمین رابطه مبارزه شر با خیر وجود داشته تا زمان حضرت امام زمان که حکومت های ظالمانه نابود شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۰۸ خرداد ۱۴۰۱
احسنت

التماس توجه به اسناد تاریخی
آخرین اخبار