دکتر راضیه منصوری، استاد حوزه و دانشگاه و محقق اسلامی، طی یادداشتی به تبیین اهمیت و ضرورت عفاف و حجاب برای زنان پرداخته است.
حرمت زن نه اختصاص به خود او دارد، نه شوهر و نه حق برادر و فرزندانش است. همه اینها اگر رضایت بدهند که زن بیحجاب باشد، قرآن رضایت نخواهد داد، چون حرمت و حیثیت زن به عنوان حقالله مطرح است.
آیتالله جوادی در این باره در کتاب «زن در آیینه جمال و جلال» مینویسد: عدهای گمان میکنند حجاب برای زن محدودیت و حصاری است که خانواده و وابستگی شوهر برای او به وجود آورده است. در حالی که در بینش قرآن کریم، حجاب زن تنها مربوط به خود او نیست تا بگوید از حق خود صرفنظر کردم. حجاب زن مربوط به مرد نیست تا بگوید من راضیام. حجاب زن مربوط به خانواده نیست تا اعضای خانواده رضایت بدهند. بلکه حجاب زن، حق الهی است و لذا در جهان غرب و کشورهایی که به قانون غربی مبتلا هستند. اگر زن همسرداری آلوده شد و همسرش رضایت داد، قوانین آنها پرونده را مختومه اعلام میکند. اما در اسلام اینطور نیست. زیرا حرمت زن نه اختصاص به خود زن دارد، نه شوهر و نه حق پدر و برادر و یا فرزندان اوست. اگر همه اطرافیان زن راضی به بیحجابی او باشند، قرآن کریم در این باره رضایت نمیدهد. به این علت که آبروی زن در حکم حقالله است و شخصیت و حریم او حریم الهی به حساب میآید.
خدای سبحان، زن را با سرمایه عاطفه آفرید تا معلم رقت باشد و پیام عاطفه بیاورد. اگر جامعهای این درس رقت و عاطفه را ترک کرد و به دنبال غریزه و شهوت رفت، به همان فسادی مبتلا میشود که در غرب ظهور کرده است.
زن به عنوان امین حقالله از منظر قرآن مطرح است. یعنی این مقام و حرمت و حیثیت را خدای سبحان که حق خود اوست، به زن داده و فرموده این حق من را به عنوان امانت حفظ کن.
جامعهای که قرآن در آن حاکم است، جامعه انسانیت و عاطفه است و سرش آن است که نیمی از جامعه را معلمان عاطفه به عهده دارند که مادران هستند. بخواهیم یا نخواهیم، بدانیم یا ندانیم، در اصول خانواده درس رأفت و رقت است که کارساز است.
بر این اساس، حجاب داشتن یا نداشتن امری اختیاری نیست که کسی در مورد آن تصمیم بگیرد. حجاب، حق خداست و باید رعایت شود. زنی که با پوشش نامناسب در مقابل نامحرمان حاضر میشود در وهله اول، حق خدا را ضایع کرده است.
منبع : تسنیم