رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمان گفت: ۳۰ درصد از باغات استان کرمان، شامل ۷ هزار و ۲۰۰ هکتار نخلستان تحت آسیب خشکیدگی خوشه خرما قرار گرفته اند.

با حضور وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، روسای ادارات تابعه و تنی چند از مسئولان محلی از باغات خسارت دیده شهرستان نرماشیر که از عارضه خشکیدگی و  نبود تلقیح  دچار خسارت شده بودند، بازدید به عمل آمد. 

خیراندیش، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: ۳۰ درصد از باغات استان، شامل ۷ هزار و ۲۰۰ هکتار نخلستان تحت آسیب خشکیدگی خوشه خرما قرار گرفته اند که پیش بینی تولید قبل از خسارت ۱۷۰ هزار تن بوده است.

او  افزود: ۱۱ هزار هکتار از نخلستان‌های خرما زیر نظر بیمه محصولات کشاورزی هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در این بازدید خواستار پرداخت سریع خسارت به کشاورزان خسارت دیده و انجام تحقیقات جهت ایجاد راهکار مناسب برای کاهش خسارت شد.

او تصریح کرد: عارضه خشکیدگی خوشه خرما اکنون به اصلی‌ترین مشکل نخلستان‌ها در شهرستان‌های شرقی تبدیل شده است.

خیر اندیش گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی و وزش باد‌های گرم سوزان در این فصل و نزدیک شدن به فصل برداشت محصول خرما باید اقدامات لازم صورت گیرد که در غیر این صورت خسارت عارضه خشکیدگی خوشه خرما افزایش می‌یابد.

او اشاره کرد: تاکنون نقش هیچ گونه بیمارگر یا عامل زنده‌ای در بروز این عارضه اثبات نشده است ؛ ولی عوامل محیطی اقلیمی و مدیریتی در بروز و شدت عارضه خشکیدگی خوشه خرما موثر  است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با تاکید بر لزوم بالا بردن سطح آگاهی کشاورزان در خصوص این عارضه و ارائه راهکار‌های مناسب برای کاهش خسارت ناشی از آن ادامه داد: این عارضه در زمان تبدیل خارک به رطب و با بروز افزایش درجه حرارت و کاهش رطوبت رخ می‌دهد.

او  گفت: کاشت ارقام مناسب، تغذیه درخت و محلول پاشی برگ‌ها از جمله راه‌های مقابله با خشکیدگی خوشه خرما است.

خیراندیش تصریح کرد: خشکیدگی خوشه خرما در باغات ضعیف و باغاتی که دارای درختان مسن هستند، بیشتر رخ می‌دهد که با تغذیه مناسب و جایگزینی ارقام مسن با ارقام نیمه خشک می‌توان این عارضه را کنترل کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در ادامه گفت: نصب کیسه‌های متقالی سفید رنگ قبل از خشکیدگی بر روی خوشه‌ها باعث کاهش خشکیدگی و آفت زدگی می شود و میانه کاری با گیاهان مانند یونجه، ذرت و مرکبات باعث تعدیل دما و حفظ رطوبت می شود و احداث بادشکن از دیگر راهکار‌های کاهش این عارضه است. 

او خاطرنشان کرد: کشاورزان باید توصیه‌های کارشناسان کشاورزی را جدی گرفته و رعایت کنند تا از بروز این عارضه و خسارات ناشی از آن تا حد امکان جلوگیری شود.

آفت سوسک سرخرطومی زنگ خطری برای نخلستان‌های استان کرمان

در سفر وزیر جهاد کشاورزی و هیئت همراه به استان کرمان از باغات آلوده به سوسک سرخرطومی حنایی خرما روستای دولت آباد شهرستان نرماشیر بازدید شد.

خیراندیش رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان گفت: در شهرستان نرماشیر، سطح باغات آلوده به سوسک سرخرطومی، ۱۵ هکتار و ۲۹ اصله درخت آلوده است. 

 او افزود: با توجه به خطر گسترش آفت سرخرطومی حنایی خرما در استان و حساسیت بسیار زیاد رقم مضافتی به این آفت، زنگ خطری برای نخلستان‌های استان می‌باشد.

بازدیدوزیر جهاد از نرماشیر

خیر اندیش تصریح کرد: بالغ بر ۹۰ درصد نخیلات شرق استان کرمان رقم مضافتی می‌باشد.

او افزود: با توجه به تک کشت بودن خرما در مناطق خرما خیز استان که تنها منبع درآمد اکثر باغداران است و از طرفی پنهان بودن آفت داخل تنه درخت و تغذیه از بافت تنه و تشخیص ندادن  آلودگی در مراحل اولیه ورود آفت تا ایجاد خسارت و آسیب جدی به درخت، این آفت خسارت زیادی به باغداران وارد می کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان بیان کرد: علائم خسارت آفت، شامل: خروج خاک اره و شیرابه از داخل سوراخ‌های ایجاد شده از تنه با بوی تند لهیدگی و خالی شدن داخل تنه و مرگ درخت می‌باشد؛ بنابراین پیشگیری از ورود آفت به مناطق سالم، جلوگیری از انتقال پا جوش‌ها، خودداری از زخم شدن درخت و پایش و کنترل آفت باید با جدیت مد نظر کلیه مسئولان و باغداران قرار گیرد.

او ابراز داشت: سوسک سرخرطومی حنایی خرما اولین بار در ابتدای مردادماه پارسال در استان از شهرستان‌های نرماشیر و منطقه اندوهجرد شهرستان کرمان گزارش شد و متأسفانه از مرداد ماه امسال در حال گسترش در شهرستان نرماشیر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار