سید محمد موسوی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد زندانیان بهصورت مستقیم و ۶۰ درصد دیگر بهصورت غیر مستقیم با مواد مخدر ارتباط داردند، افزود: پیدا است که برخوردها کم نبوده، اما تنها پرداختن به این برنامهها و جلوگیری از تهیه و عرضه و تولید کافی نیست بلکه ریشههای تقاضا نیز باید بررسی شود.
وی اضافه کرد: باید بزرگ محله، پدر و مادر، همسر، آموزش و پرورش، نهادهایی، چون بهزیستی، ورزش و جوانان و... تلاش نمایند تا جوانان گرفتار اعتیاد نشوند؛ از کودکی باید جرأتمندی و قدرت نه گفتن را باید به فرزندانمان بیاموزیم تا در نوجوانی و جوانی آسیب نبینند.
موسوی گفت: آسیبهایی مانند مصرف مشروبات الکلی، تصادفات جادهای، خشم، ضرب و جرح، نزاع و آسیبهای بازیهای رایانهای از دیگر مقولههایی هستند که علاوه بر اعتیاد، کشور ما آمار قابل توجهی در میان آمار جهانی دارد.
بیشتر بخوانید
وی با تأکید بر اینکه یک بازی رایانهای نظیر جیتیای کافیست تا آثار کارهای فرهنگی و عقیدتی و مذهبی هیئتها و اماکن مذهبی را در نوجوان و جوان ما از بین ببرد، اظهار داشت: بیش از ۴۵ کشور دنیا این بازی رایانهای را به دلیل خشن و غیراخلاقی بودن ممنوع کردهاند حال آنکه این بازی بر روی ۵۰ درصد گوشیها و رایانههای ایران نصب است.
موسوی بیان کرد: پدر و مادرها در بهترین حالت، در فضای حقیقی والدین خوبی برای فرزندان خود هستند، اما امکانات را در اختیارشان قرار میدهند و آنان را در فضای مجازی رها میکنند. کالاف دیوتی ماهانه چند هزار میلیارد تومان از نوجوانان و جوانان ایران دریافت میکند و با شش ماه از این پول میتوان تمام نقاط حادثهخیز جادههای ایران را اصلاح کرد.
وی با تأکید بر اعتیادآور بودن بازیهای رایانهای که به مراتب از اعتیاد به مواد مخدر و شیشه قویتر است، گفت: نوجوانی که وارد بازی کالاف میشود حداقل شش ساعت از روز را صرف این بازی میکند، چگونه میتوان از این نوجوان انتظار تلاش و درس خواندن و موفقیت در کنکور داشت و یا پزشک باسواد و حاذق از چنین انسانی پرورش داد؟
موسوی افزود: در اروپا، قوانین بسیار سختگیرانهای برای نصب بازی وجود دارد و بازیهای رایانهای با انتخاب و مشورت پدر و مادر و با توجه به ویژگیهای نوجوانان بر روی گوشی یا رایانه آنان نصب میشود، ضمن اینکه در مورد تعداد بازیهای نصب شده نیز محدودیت وجود دارد، اما متأسفانه این قوانین و محدودیتها در کشور ما وجود ندارد و این درد است.
وی اماکن مذهبی را صالحترین فضا برای پرداختن به آسیبهای فرهنگی و اجتماعی و اخلاقی جامعه خواند و اضافه کرد: طبعاً جوانی که عاری از اثرات این آسیبهای فراوان باشد زمینه و آمادگی بیشتری برای دینداری نیز دارد، کسی که معتاد نباشد قاعدتاً بهتر از یک معتاد تحت تأثیر یک صوت زیبای قرآن یا نفس گرم یک سخنران مذهبی قرار میگیرد. پیداست که اگر اعتیاد و دیگر آسیبها باشد، شعائر مذهبی و حسینی خودبخود رنگ میبازند.
موسوی ساکت و بیتفاوت بودن در برابر آسیبهای اجتماعی را خلاف دین دانست و توضیح داد: امروز بعد از بیش از یکهزار و دویست سال که از حکومت امام حسن (ع) میگذرد، حکومت اسلامی به ما تحویل شده است و اگر نتوانیم توفیقی کسب کنیم، کسی از ما الگو نخواهد گرفت.
وی ادامه داد: انتظار رهبری و همه دلسوزان این است که بخشی از برنامههای بقاع متبرکه و اماکن مذهبی استان به مقوله سبک زندگی اسلامی بپردازد، مجموعه ما و دیگر نهادها نیز آماده کمک هستند تا کارشناسان خود را برای برپایی دورههای مشاوره و سبک زندگی به این اماکن مقدس اعزام کنند؛ این دست کارها سبب رونق امامزادگان و بقاع متبرکه نیز میشود.