مدیرعامل شرکت توانیر در خصوص بدهی به تولید کنندگان بخش خصوصی گفت:کل تولید کنندگان چیزی در حد ۳۹ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان از ما مطالبه دارند و علت آن هم ناترازی فروش تکلیفی برق است.

آقای آرش کردی گفت: امسال در مصرف برق نسبت به سال گذشته تفاوت‌هایی را شاهد بودیم. ما در جایگاهی هستیم که بیش از ۸۰ میلیون نفر ناظر بر ما هستند که این موضوع از ویژگی‌های صنعت برق است. در حال حاضر ۱۰۰ درصد مناطق شهری و ۹۹.۷ درصد مناطق روستایی از برق پایدار برخوردار هستند. در مقایسه با میانگین جهانی ما جلوتر هستیم.

به گفته او، باید بگویم در شهریور هم ممکن است نوسان دما را داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت توانیر در پاسخ به این سوال که در مجموع چقدر بدهی به تولید کنندگان بخش خصوصی وجود دارد،گفت: در تعیین نرخ و قراداد‌ها مشکلی با تولید کنندگان نداریم و قراداد‌ها مطابق قوانین و اصول اقتصادی است. در مجموع ارقام بالایی را شاهد هستیم. کل تولید کنندگان چیزی در حد ۳۹ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان از ما مطالبه دارند. علت آن هم ناترازی ناشی از فروش تکلیفی برق است.

کردی می‌گوید در تلاش هستند با اوراق سلف و افزایش تدریجی در قیمت‌های تکلیفی، بدهی‌ها را کاهش دهند. به گفته او توانیر به منظور تعادل ازار دنبال عرضه برق در بورس است که کارشناسان در حال نهایی سازی اصول آن هستند. در حال حاضر حدود ۸۰ درصد معاملات در بازار عمده فروشی صورت می‌گیرد و ۱۲ درصد در بورس در حال انجام است. برای به تعادل رساندن بخش بورسی باید از بخش‌هایی شروع کنیم که نوسان قیمت آن‌ها حداقلی است که عمدتا صنایع شامل این موضوع می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت توانیر، نوع قیمت‌گذاری به این صورت است که برای مشترکان پرمصرف ارقام به شکل تصاعدی افزایش پیدا می‌کند. مطابق قواعد، این قبض‌ها برای مشترکان خاصی اعمال می‌شود که کمتر از دو درصد مشترکان را تشکیل می‌دهند. به طور کلی از حدود ۴۰ میلیون قبض صادره حدود ۴۲ درصد مشترکان شامل پاداش خوش مصرفی شدند.

کردی گفت: مشترکان پر مصرف به کنتور‌هایی متصل خواهند شد که از راه دور قطع و وصل می‌شود. در حال حاضر ۶۰ درصد بار از طریق کنتور‌های هوشمند رصد و پایش می‌شود. در برخی از استان‌ها صد در صد بار به طور هوشمند کنترل می‌شود و حتی امکان قطع از راه دور هم وجود دارد.

کردی در ادامه به میزان ناترازی برق در سال گذشته اشاره می‌کند. به گفته او این میزان در سال ۱۵ هزار مگاوات بود، و امسال با کاهش ۳۱ درصدی به کمتر از ۱۰ هزار مگاوات رسید.

به گفته مدیرعامل شرکت توانیر استخراج رمزارز‌ها امسال کاهش پیدا نکرده و نمی‌توان گفت که اقدام گسترده‌ای در این زمینه صورت گرفته است. او می‌گوید: با هوشمند سازی کشف و ضبط و کنترل میزان مصرف برق می‌توان در این بخش به موفقیت‌هایی دست پیدا کرد. تخمین‌ها نشان می‌دهد که حدود ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ مگاوات از مصرف برق پیک، مربوط به تولیدکنندگان غیرمجاز رمزارز بوده است. در این مسئله هم با هوشمندسازی کنتورها، میتوان جلوی استخراج غیرمجاز رمزارز را کشف و متوقف کرد.

کرد همچنین اشاره می‌کند که مزارع قانونی رمزارز در دوره پیک مصرف، هیچگونه فشاری به شبکه برق نیاورده اند.

کردی در پاسخ به این سوال که باوجود ناترازی برق همچنان می‌توان صادرات داشت گفت: به مبادلات برقی باید اهمیت بدهیم و به وقت لازم برق را صادر و وارد کنیم. حفظ سیاست‌های برق برای کشور و پایداری شبکه مفید است. ما قراداد‌ها را به نوعی تدوین کردیم که بر اثر صادرات در اوج مصرف دچار تبعات حقوقی نشویم و محدودیت توسعه برق در طی فصول را هم در نظر گرفته ایم. توانیردر دوره اوج تلاش کرده است این تعادل را حفظ کند. او همچنین اشاره می‌کند که روز گذشته ۱۰۰۰ مگاوات صادرات و ۲۵۰ مگاوات واردات انجام گرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار