وزارت خارجه جمهوری آذربایجان به دلیل افزایش تنش‌ها خواستار زودتر انجام شدنِ مذاکرات با ارمنستان شد.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای به دلیل افزایش تنش‌های میان باکو و ایروان خواستار زودتر انجام شدن مذاکرات با ارمنستان و جلو افتادنِ آن از نوامبر به اکتبر شد.

به گزارش رویتز، وزارت خارجه آذربایجان دلیل این درخواست خود را رسیدگی به تنش‌های مرزی میان دو کشور عنوان کرد. این در حالیست که وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان روز یک‌شنبه در ژنو با یکدیگر دیدار داشتند و این ملاقات پس از بدترین تنش و درگیری از سال ۲۰۲۰ میان این دو کشور انجام شد و بیش از ۲۰۰ نفر در جریان این درگیری کشته شدند.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بخشی از بیانیه‌ای که در وبگاه خود منتشر کرد نوشت: «باکو در این نشست خواستار آن شد که دیدار بعدی در عوض ماه نوامبر در اکتبر اتفاق بیفتد تا به تنش‌های مرزی رسیدگی شود.»

در حال حاضر چندین دهه از درگیری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه کوهستانی «قره باغ» می‌گذرد. مذاکرات بین دو کشور برای عادی‌سازی روابط میانشان با میانجیگری ترکیه آغاز شده، اما تاکنون به نتیجه نرسیده است. همچنین این مذاکرات به شدت مورد انتقاد مردم ارمنستان قرار گرفته است.

در هفته‌های اخیر نیز چندین بار درگیری و آتش‌بس میان دو طرف اعلام شده است. اوایل ماه جاری شورای امنیت ارمنستان تعداد کشته‌شدگان در آخرین رویارویی با جمهوری آذربایجان در اواسط سپتامبر را ۲۰۷ نفر اعلام کرد. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز فهرست ۷۹ نفر از نظامیان خود را که از ۱۲ تا ۱۴ سپتامبر در نبرد‌های مرزی با ارمنستان کشته شدند، منتشر کرد.

در تازه‌ترین اقدام فیلمی که در آن نیرو‌های جمهوری آذربایجانی به نظامیان غیرمسلح ارمنی شلیک می‌کنند در کانال‌های تلگرامی پخش شده است. در واکنش به این اقدام روز گذشته «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان، در توییتر خود نوشت: «ارمنستان از همه ساز و کار‌های بین‌المللی موجود برای اطمینان از تحقیقات و پیگرد قانونی استفاده خواهد کرد.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۱۱ مهر ۱۴۰۱
نصف نصف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۱۱ مهر ۱۴۰۱
خوب تنش ایجاد نکن و بشین سرجایت .
آخرین اخبار