رئیس جمهور چین در حاشیه نشست شانگهای از پیوستن سریع قزاقستان به بریکس که به تازگی درخواست عضویت خود را ثبت کرده‌، حمایت کرد.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین که برای شرکت نشست سران کشور‌های عضو سازمان شانگهای به آستانه سفر کرده است حمایت خود را از پیوستن قزاقستان به بریکس حمایت کرد.

شی حین ورود به آستانه مورد استقبال رسمی قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان قرار گرفت. دو طرف در صحبت‌های اولیه درباره ارتقای روابط تجاری گفتگو کردند.

توکایف پیشتر تمایل خود را برای پیوستن سریع به بریکس عنوان کرده بود. قزاقستان در فهرست ۱۶ کشوری هستند که به‌طور رسمی درخواست عضویت در بریکس را ثبت کرده‌اند.

اخیرا نشست وزرای کشاورزی کشور‌های عضو بریکس برگزاری شد.این رویداد به ریاست اوکسانا لوت وزیر کشاورزی فدراسیون روسیه و با حضور نمایندگان آژانس مربوطه بریکس برگزار شد که در مورد توسعه کشاورزی پایدار، ایجاد بورس غلات بریکس و سایر موضوعات مرتبط بحث و گفتگو کردند.

لوت در سخنرانی خود خطاب به شرکت کنندگان به برتری منابع کشاورزی بریکس با بیش از ۳۰ درصد زمین کشاورزی جهانی اشاره کرد. وی ادامه داد: تنوع زیاد شرایط محیطی، جمعیتی و اجتماعی-اقتصادی، تنوع گسترده محصولات را به دنبال دارد. به عبارت دیگر کشور‌های بریکس در بازار جهانی کشاورزی موقعیت غبطه‌انگیزی دارند و می‌توانند از وقفه در عرضه مواد غذایی جلوگیری کنند و امنیت غذایی جهانی را تضمین کنند.

این نشست با تصویب یک بیانیه مشترک که همه اولویت‌ها را منعکس می‌کرد به پایان رسید. این سند به همسویی کشور‌های شریک در زمینه طیف وسیعی از موضوعاتی که بر توسعه بیشتر همکاری‌های کشاورزی و صنعتی سودمند متقابل تأثیر می‌گذارد، کمک خواهد کرد.

چهاردهمین نشست وزرای کشاورزی بریکس BRICS در ۲۸ ژوئن در مسکو برگزار شد. 

سال گذشته حدود ۴۰ کشور یا درخواست عضویت خود را به بریکس ارائه کردند یا ابراز علاقه‌مندی جدی برای گسترش همکاری‌ها با بریکس نشان دادند.اهمیت عضویت در بریکس در حال مضاعف شدن است؛ چرا که بریکس دیگر خود را نه یک ائتلاف اقتصادی کوچک بلکه گروهی شامل ۹ کشور با بیش از ۳۶ درصد تولید ناخالص داخلی در قاره‌های گوناگون می‌بیند که در حوزه‌های امنیتی و فرهنگی نیز فعال است.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار