پنجره ملی خدمات دولت هوشمند سامانهای است که به منظور دسترسی راحت و سریعتر عموم مردم به خدمات دستگاهها و وزارتخانهها ایجاد شده و اکنون در مسیر آماده سازی و بهره برداری قرار دارد. در قانون بودجه امسال، تمامی دستگاههای اجرایی و وزارت خانهها موظف شدند که پنجره واحد خدمات خود را راه اندازی کنند تا از رجوع دریافت کنندگان خدمات به سامانههای مختلف و متعدد جلوگیری شود.
دستگاهها مکلف بودند پنجره خدمات خود را تا پایان شهریور ماه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل کنند. طبق آخرین آمار، مجموع دستگاههای اجرایی که خدمات آنها شناسنامه دار شده، ۱۷۰ دستگاه است. از این تعداد، ۱۳۶ دستگاه اجرایی مشمول گام اول اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند که تاکنون ۱۰۰ دستگاه به نوعی تکالیف اولیه خود را عمل کرده اند.
my.gov.ir آدرس پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است که کاربران میتوانند با مراجعه به آن نسبت به ثبت نام و احراز هویت اقدام کنند. پس از اولین ورود، برای دفعات بعدی یک رمز یکبار مصرف کافی است تا به این سامانه دسترسی داشته باشید. با ورود به بخش سامانههای ملی و استانی میتوانید دستگاهها و وزارتخانههای مختلف را مشاهده کنید و سپس وزارتخانه مربوطه را انتخاب کنید.
در درگاه اطلاع رسانی خدمات الکترونیکی در کنار معرفی خدمات دستگاههای وزارتخانه ای، خدمات مربوط به سازمانها نیز در بخش سازمانهای مستقل آورده شده است. یکی از این دستگاهها بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است و ۳۰ خدمت برای آن آورده شده که به تفکیک میتوان آنها را مشاهده کرد. تامین مسکن محرومان، ساخت و واگذاری واحدهای مسکن شهری، سنددار کردن املاک در روستاها و شهرهای محروم، ارائه نقشههای روستایی (GIS)، اعطای تسهیلات مسکن روستایی، ارائه خدمات فنی و مهندسی پروانه ساخت ساختمانهای روستایی و پاسخ به استعلامات زمین و مسکن روستایی از خدماتی است که در این سامانه برای سازمان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ذکر شده است.
عمده خدمات این بنیاد به صورت غیر الکترونیک ارائه میشود، اما بنابر آخرین آماری که از دفتر فناوری اطلاعات بنیاد مسکن ارائه داده شده اگرچه اتصال خدمات این بنیاد به دلیل چالشها و ناسازگاری سامانهها به طول انجامید، اما اکنون ۹ خدمت بنیاد مسکن از طریق پنجره ملی خدمات قابل ارائه هستند.
این ۹ خدمت تعیین حدود وضعیت، خدمات فنی و مهندسی، صدور پروانه، صدور پایان کار و عدم خلاقی، تغییر کاربری اصلاح ضوابط، اصلاح معابر، اصلاح محدوده، خط درخواست تسهیلات ساخت مسکن روستایی و ثبت در خواست تعمیر مسکن روستایی هستند که پیشتر به صورت حضوری انجام میشدند و اکنون الکترونیکی شدن آنها وضعیت خدمات رسانی را بهبود بخشیده است.
افراد با ورود به صفحه مرتبط با این بنیاد در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، با سامانه راهبر مواجه خواهد شد که امکان ثبت درخواست در زمینههای مختلف در آن فراهم شده است. در بخش تسهیلات، تسهیلات قرض الحسنه و طرح ویژه بهسازی و مسکن و روستایی دیده میشود.
برای صدور پروانههای ساختمانی هم سه خدمت درخواست فنی صدور پروانه، تعیین حدود و وضعیت، درخواست امکان صدور پایانکار دیده میشود.