تایوان: ده‌ها هواپیمای جنگی چین از خط میانه تنگه عبور کردند

نیروهای هوایی تایوان از عبور ده‌ها هواپیمای جنگی چین از مرز تنگه تایوان خبر دادند.

تایوان اعلام کرد که نیرو‌های دفاع هوایی این جزیره هفتاد و یک هواپیمای جنگنده چینی شامل جت‌های جنگنده و پهپاد را رهگیری کردند که از مرزهوایی خط میانه تنگه تایوان در ۲۴ ساعت گذشته عبور کرده‌اند.

به گزارش رویترز، این بزرگترین گروه نظامی از جنگنده‌های چینی است که تاکنون نیرو‌های هوایی تایوان  منتشر کرده‌اند. وزارت دفاع تایوان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در حال حاضر که پکن به فعالیت‌های نظامی خود در نزدیکی جزیره ادامه می‌دهد، ۴۳ هواپیمای چینی از خط میانی تنگه تایوان عبور کردند، این خط یک حائل غیررسمی بین دو طرف است و در منطقه دفاعی قرار دارد.»

خبرگزاری مرکزی تایوان هم در گزارشی ادعا کرد که این بزرگترین تهاجم نیروی هوایی چین تا به امروز بوده است، و البته این جزیره که افزایش مداوم فشار از چین را در چند سال اخیر شاهد بوده است، هیچ احساس خطری ندارد.

چین هم در مقابل اعلام کرد که به دلیل تحریکاتی که تایوان به دستور آمریکا در آب‌های متعلق به چین انجام می‌دهد، روز یکشنبه در دریا و حریم هوایی اطراف تایوان «مانور‌های ضربتی» برگزار کرده است. تایوان هم می‌گوید رزمایش اخیر چین نشان از زیرپاگذاشتن صلح و امنیت منطقه و تلاش چین برای نزدیک شدن به مردم تایوان بود.

رئیس‌تایوان هم در سخنرانی امروز (دوشنبه) صبح خود در یک مراسم رزمی بر لزوم تقویت نیرو‌های دفاعی تایوان به دلیل «گسترش مستمر اقتدارگرایی» تاکید داشت، البته او اشاره‌ای به رزمایش روز گذشته چین نکرد.

نقشه‌ای که وزارت دفاع تایوان منتشر کرده نشان می‌دهد که برخی از جنگنده‌ها و جت‌های جنگی چین مدت کوتاهی از خط میانه تنگه تایوان عبور کردند و همچنین این وزاتخانه گزارش داد که ۷ کشتی جنگی چین هم به تایوان نزدیک شدند.

چین تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و بار‌ها به آمریکا و متحدانش برای حضور در آب‌های دریای جنوبی چین هشدار داده است، آمریکا هم به تازگی برنامه امنیتی ترانس آتلانتیک را ارائه کرده تا نسبت به هرگونه اقدام نظامی چین علیه تایوان واکنش دهد. اوایل سال جاری مقام‌های چین به همتایان آمریکایی خود گفتند که آب‌های مربوط به تایوان را آب‌های بین‌المللی نباید در نظر گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار