ساکنان دالان لاچین جمهوری آذربایجان را به ایجاد تنش و فاجعه انسانی در این دالان متهم می‌کنند.

خبرگزاری فرانسه، در گزارشی به قلم «امیل قلی اف» و «مریم هاروتونیان» به تنش‌های اخیر در منطقه قره باغ پرداخت. بر اساس این گزارش، از روز دوازدهم دسامبر، ساکنان دالان لاچین، که محوری کوهستانی بین ارمنستان و قره باغ، با ۱۲۰ هزار نفر جمعیت محلی است، تجمع کنندگان اهل جمهوری آذربایجان را به تلاش برای مسدود کردن این منطقه متهم می‌کنند.

این دالان، که تنها جاده منتهی به ارمنستان را شامل می‌شود، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق از خاک جمهوری آذربایجان جدا شد. با بسته شدن این محور، بیم آن می‌رود که اهالی منطقه با بحرانی انسانی مواجه شوند.

تجمع کنندگان، تحت عنوان فعالان محیط زیستی، در اعتراض به آن چه بهره برداری غیرقانونی از معادن منطقه می‌خوانند، اعتراض کرده اند. این در حالی است که ارمنستان، جمهوری آذربایجان را به برانگیختن این تجمع اعتراضی متهم می‌کند. به باور ایروان، باکو در تلاش است با بستن محور لاچین، بحرانی انسانی در منطقه ایجاد کند. مقامات جمهوری آذربایجان این اتهام را رد می‌کنند.

در پاسخ به تنش اخیر، هزاران نفر از مردم قره باغ روز یکشنبه در استپاناکرت – شهری که جمهوری آذربایجان آن را «خان کندی» می‌نامد - تجمع کردند تا اعتراض خود را به مسدود شدن دالان لاچین محکوم کنند.

در پی انسداد این محور، اهالی منطقه با مشکلات مختلفی از جمله تامین نیاز‌های روزمره خود روبرو شده اند. یکی از ساکنان، در گفت و گوی تلفنی با خبرگزاری فرانسه، گفت که در تهیه مواد مورد نیاز زندگی دچار مشکلاتی شده است.

این مرد ۶۲ ساله اهل قره باغ که «آچوت گریگوریان» نام دارد و بازنشسته است، از کمبود مواد غذایی در منطقه خبر می‌دهد و می‌گوید قفسه‌های فروشگاه‌ها خالی است و در حال حاضر فقط می‌توان از در دسترس بودن نان خوشحال بود.

به باور او، جمهوری آذربایجان باعث ایجاد این مشکل شده است و هدفش ترساندن و وادار کردن به ترک قره باغ است. گریگوریان می‌گوید جنگ (قره باغ) تمام نشده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۰۷ دی ۱۴۰۱
این قره باغ لعنتی رو نصف نصف کنن بره پی کارش و به حرف احمقایی که به طبل جنگ میکوبن محل سگ نذارن
آخرین اخبار