گسترش شهرک سازی در مناطق فلسطینی‌نشین در کرانه باختری اشغالی، زمینه‌ساز تشدید درگیری بین فلسطینیان و رژيم صهيونيستی شده است.

درگیری بین شهرک نشینان و فلسطینیان در کرانه باختری، در چهار محور اصلی و به طور مشخص در مناطق اطراف شهرک‌هاست.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، هر جا در کرانه باختری شهرک سازی گسترش می‌یابد، درگیری فلسطینیان با نیرو‌های اشغالگر و شهرک نشینان تشدید می‌شود. با نگاه نزدیک‌تر به نقشه کرانه باختری می‌توان اصلی‌ترین کانون‌های درگیری را مشاهده کرد.

در جنوب نابلس که دو روستای حواره و بورین قرار دارند، ۲۰ شهرک و ۳۰ مجتمع محل سکونت شهرک‌نشینان در جنوب استان، ایجاد شده است. شهرک‌های براخا، ایتامار، یتسهار، راحالیم و مگدالیم از جمله این شهرک‌هاست. ۴۰ هزار شهرک نشین در این شهرک‌ها سکونت دارند که همه آن‌ها از صهيونيست های افراطی و جنبش‌های صهیونیستی هستند. در شمال رام‌الله، کانون درگیری دیگری بین فلسطینیان با شهرک‌نشینان و نیرو‌های اشغالگر قرار دارد. شهرک شیلو در زمین‌های دو روستای فلسطینی ترمسمیا و المغیر در این منطقه احداث شده است. شهرک شیلو هم از جمله شهرک‌هایی است که شهرک‌نشینان افراطی در آن سکونت کرده اند.

بین بیت لحم و الخلیل، چهارراه گوش‌عتصیون قرار دارد که اسرائیلی‌ها و فلسطینیان به طور مستمر از آن عبور می‌کنند. به مدت چند سال این محل که شهرک گو‌ش‌عتصیون در آن قرار دارد، یکی از خطرناکترین مناطق کرانه باختری محسوب می‌شود. در قلب شهر‌های کرانه باختری هم مجتمع‌های محل سکونت شهرک‌نشینان مانند مرکز شهر الخلیل ایجاد شده است. شهرک کریات‌اربع و شهرک‌های جبل الخلیل در آنجا قرار دارد.

در خاطره فلسطینیان، شهر الخلیل میراث خونینی از جنایت‌های شهرک نشینان شاهد بوده است. کریات‌اربع، لانه جنبش نژادپرست و افراطی «کاخ» محسوب می‌شود که مئیر کاهانا آن را تاسیس کرد و یکی از اعضای آن، عامل کشتار حرم حضرت ابراهیم (ع) در سال ۱۹۹۴ بود. ایتامار بن غفیر وزیر امنیت داخلی رژيم صهيونيستی در کریات‌اربع زندگی می‌کند که لایحه اعدام هر فلسطینی را که حمله‌ای علیه اسرائیل اجرا کند، پیشنهاد کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار