دبیر کل ناتو اعلام کرد کشور فنلاند فردا به عضویت ائتلاف نظامی ناتو درخواهد آمد و این هفته را «تاریخی» خواند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اعلام کرد فنلاند فردا (روز سه شنبه) سی و یکمین عضو بزرگترین ائتلاف نظامی جهان خواهد شد و امیدوار است همسایه آن سوئد بتواند در ماه‌های آینده ائتلاف بپیوندد.

به گزارش آسوشیتد پرس، استولتنبرگ در آستانه نشست وزرای خارجه ناتو در بروکسل این هفته را یک «هفته تاریخی» نامید و اعلام کرد ترکیه، آخرین کشوری که عضویت فنلاند را تایید کرده، روز سه شنبه متون رسمی خود را به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا تحویل خواهد داد.

نخست وزیر سابق نروژ نیز گفت که بعدازظهر سه شنبه «برای اولین بار» پرچم فنلاند در مقر ناتو به اهتزاز در خواهد آمد. وی فردا را روز خوبی برای «امنیت فنلاند، امنیت شمال اروپا و برای کل ناتو» دانست.

شایان ذکر است که ساولی نینیستو، رئیس جمهور فنلاند و آنتی کایکونن، وزیر دفاع به همراه پکا هاویستو، وزیر امور خارجه این کشور در این مراسم شرکت خواهند کرد. وزیر خارجه فنلاند در این خصوص گفت: «این یک لحظه تاریخی برای ما است. برای فنلاند، مهمترین هدف در این نشست تأکید بر حمایت ناتو از اوکراین خواهد بود. ما به دنبال ارتقای ثبات و امنیت در سراسر منطقه یورو-آتلانتیک هستیم».

گفتنی است، پس از جمله روسیه به اوکراین، کشور‌های شمال اروپا، از جمله فنلاند و سوئد، از ترس اینکه ممکن است بعد‌ها هدف قرار گیرند، مواضع پیشین خود را در راستای عدم تعهد نظامی رها کردند تا در زیر چتر امنیتی ناتو به دنبال حفاظت باشند.

ناتو باید به اتفاق آرا برای عضویت اعضای جدید موافقت کند. عضویت فنلاند و سوئد به دلیل مخالفت ترکیه به تاخیر افتاد، چراکه ترکیه حمایت سوئد از تروریست‌های جدایی طلب را مانعی برای تایید عضویت این کشور در ناتو می‌دانست. پس از برگزاری چند دور مذاکرات آنکارا بالاخره با عضویت فنلاند در ناتو موافقت کرد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۳۶ ۱۵ فروردين ۱۴۰۲
فعلا که کلاه ترکیه پس معرکه ی ناتو هست
وتازه آمریکا به صورت علنی از پ ک ک وی .... ....
حمایت کرده
اردوغان بدبخت ونادان ببین دمت را به چه کسانی
گره زدی؟
وشعار می دهی که درس دیپلماسی به آمریکا
خواهیم داد
راست است که سعدی شیرین سخن گفته
نادان چون طبل غازی است
بلند آواز و میان تهی
آخرین اخبار