اجرای طرح کسب و کار‌های کتابخانه محور در خراسان جنوبی

طرح کسب و کار‌های کتابخانه محور با هدف اشتغال اجتماع محور در روستا‌ها‌ی خراسان جنوبی اجرا می‌شود.

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گفت: قرار است طرح کسب و کار‌های کتابخانه محور در سال جاری با هدف اشتغال و توانمندسازی روستائیان به طور کامل اجرایی شود.

حاجی افزود: از آنجایی که در بسیاری از مناطق روستایی دستگاه‌های اجرایی بدون نمایندگی هستند، این مجموعه به منظور نقش آفرینی در حوزه اقتصاد، اقدام به فعال کردن نقش کتابخانه‌ها در ایجاد اشتغال، رونق تولید و توانمند‌سازی به ویژه مناطق روستایی برای اعضای خود کرده و آمادگی دارد در مناطق هدف، پیشخوان دستگاه‌های فعال در امر اشتغال باشد.

وی گفت: در این طرح قرار است دستگاه‌های فعال در امر اشتغال از پایگاه‌های این نهاد در مناطق روستایی استفاده کرده و برای آموزش، هزینه‌ای از روستائیان دریافت نکنند.

رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان افزود: طرح کسب و کار‌های کتابخانه محور داری مزایای بیشماری هم برای مردم و هم دستگاه‌های اجرایی است.

به گفته وی در دسترس بودن آموزش برای روستاییان در محل زندگی آن‌ها، کاهش هزینه‌های تحمیلی (مثل ایاب و ذهاب) و صرفه جویی وقت، استقبال متقاضیان دوره‌ها از آموزش‌های ارائه شده در محل زندگی، وجود کتابخانه و امکانات زیر ساختی (آموزش مجازی- ساختمان- تجهیزات آموزش) در مناطق روستایی و شهری کوچک که دستگاه‌های اجرایی فاقد نمایندگی در آنجا هستند، شناسایی فرصت‌های شغلی توسط کتابدار تحصیل کرده و بومی و مقیم روستا، احیای مشاغل سنتی و بومی روستا‌ها از جمله مزایای این طرح است.

وی ایجاد زنجیره یک پارچه و بدون واسطه از شبکه تولید محصول تا مصرف، کمک به برند‌سازی، فروش محصول و تبادلات اقتصادی روستاییان براساس روش علمی و کارآمد، توانمند‌سازی مردم مناطق هدف (گروه‌های مختلف) دانش‌آموزان زنان خانه‌دار، جوانان و...، اشتراک گذاری توانمندی‌ها و تخصص‌های منجر به اشتغال در نقاط هدف، شناسایی اساتید تجربی و بهره مندی از مهارت‌های تجربی در آموزش‌ها، بهره مندی از مطالعات علمی انجام شده برای جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده از طریق محصولات تبدیلی، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر‌ها و حاشیه نشینی با ایجاد درآمد پایدار، ایجاد اشتغال زمینه ساز اصلی در تشکیل خانواده، فرزند آوری و جوانی جمعیت می‌شود، احیای فرهنگ‌های سنتی و بومی دخیل در امر اشتغال، کاهش آسیب‌های اجتماعی طلاق و اعتیاد را از دیگر مزایای اجرای این طرح برشمرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گفت: تمام خدمات کتابخانه‌ها در مناطق روستایی و مرزی رایگان است پس انتظار داریم دستگاه دیگر که قرار است خدمات آن‌ها در پایگاه‌های ما ارائه شود رایگان باشد که برای محقق شدن این مهم باید به دنبال خیران با عنوان نذر آموزش و مهارت باشیم.

برچسب ها: کتابخانه ، اشتغال ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.