استاندار خراسان رضوی گفت: اشتغال خانگی در روستاها خانواده محور است، بنابراین کشاورزی، دامداری و تولید صنایع دستی در خانواده های روستایی باید بیشتر مورد حمایت قرار گیرد.

یعقوبعلی نظری روز یکشنبه در سفر خود به شهرستان باخرز در نشست بررسی طرح های اقتصادی و موضوعات مرتبط با تولید و اشتغال این شهرستان افزود: روستاییان برای امرار معاش خود نباید تک‌محصولی باشند و در کنار تامین نیاز غذایی خانواده در روستا، امکان کمک به معیشت خانوار روستایی نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه مشاغل تولیدی در باخرز باید نظام مند شوند تا امکان ایجاد زنجیره های تخصصی برای آن فراهم شود، بیان کرد:در کنار تامین نیاز غذایی خانواده در روستا، امکان کمک به معیشت خانوار روستایی نیز وجود دارد.

استاندار خراسان رضوی بیان داشت: باخرز با دارا بودن ۵۴ روستا می تواند به کمک صنایع دامی شهرستان بیاید و این موضوع نیاز به حمایت صنایع بزرگ شهرستان از آنها برای توسعه دامداری خرد روستاییان امکان پذیر است.

نظری گفت: فرمانداری باید با استفاده از ظرفیت شهرستان باخرز، زنجیره های متحد همراه با حلقه ارتباط با صنایع کوچک را فراهم کند تا در نهایت ایجاد آسیب به صنایع به حداقل خود برسد.

ایجاد زنجیره تخصصی گیاهان دارویی در باخرز

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی نیز گفت: ایجاد زنجیره های تخصصی در حوزه تولید و عرضه محصولات و تقویت آن برای کاهش هزینه ها از اولویت های جهاد کشاورزی است.

ابوالفضل چمندی افزود: پیشنهاد می شود با محوریت جهاد کشاورزی زنجیره های سرمایه گذاری و تعاون برای تامین مالی صورت پذیرد و به عنوان نمونه موضوع گیاهان دارویی به عنوان یکی از زنجیره ها با تعریف منابع هدفمند، منجر به جهش تولید در شهرستان باخرز خواهد شد.

وی بیان کرد: از سوی دیگر با توجه به حضور زنان خانه‌دار و تلاش آنها در تولید فرش دستباف و سایر صنایع دستی، امکان ایجاد زنجیره در این خصوص موجب کمک به معیشت اقتصادی خانواده خواهد شد.

معاون استاندار بیان کرد: شهرستان باخرز نباید در یک حوزه و فقط در تامین دام سنگین تلاش داشته باشد، بلکه ایجاد زنجیره بین این صنعت و سایر صنایع وابسته باید پیگیری شود.

مدیر کل صنعت معدن و تجارت استان خراسان رضوی نیز گفت: شهرستان باخرز در زمینه‌های دیگری هم امکان رشد و توسعه دارد.

رجبی افزود: این شهرستان ظرفیت‌های معدنی هم دارد و درخواست دو جواز تأسیس فرآوری معدن، نشان از آن دارد که سرمایه‌گذاران به این موضوع نیز علاقه مند هستند.

سرمایه گذاری در باخزر صفر است

فرماندار باخرز با اشاره به برخی از مشکلات این شهرستان در حوزه اقتصادی بیان کرد: به دلیل خشکسالی، کمبود آب برای این شهرستان در حال ایجاد مشکلاتی است و این در حالی است که از ۱۴۸ قنات این منطقه ، ۴۰ قنات آن در حال خشک شدن است.

عباس حسن نژاد افزود: اکنون سرمایه گذاری در شهرستان باخرز صفر است و استقبالی از این موضوع توسط سرمایه‌گذاران داخلی صورت نمی‌گیرد، درحالیکه شهرک صنعتی این منطقه تمام زیرساخت های لازم را دارد.

وی ادامه داد: تردد خودروهای سنگین که در مسیر معادن استان فعال هستند، از درون شهر باخرز عبور می کنند و مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده است و با تکمیل و راه اندازی کمربندی، موضوع امنیتی جانی مردم فراهم می‌شود.

حسن نژاد اظهار کرد: تولید گیاهان دارویی در این شهرستان رونق بسیاری پیدا کرده است و نیاز است تا حمایت ویژه ای برای گسترش آن صورت می گیرد. همچنین موضوع زعفران و بسته بندی آن نیز در حال پیگیری و توسعه است.

قبل از این نشست استاندار خراسان رضوی با حضور در برخی از واحدهای تولیدی شهرستان باخرز در جریان مشکلات آنها قرار گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.