مقامات روسی و اوکراینی به شرایط منطقه خرسون و نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا پس از تخریب سد کاخوفکا واکنش نشان دادند.

انفجار سد کاخوفکا در منطقه خرسون تحت کنترل روسیه باعث جاری شدن سیل و زیرآب رفتن مناطق وسیعی در این منطقه شده است. این سد علاوه بر تامین آب شرب شبه جزیره کریمه، آب مورد نیاز برای خنک سازی نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا را نیز تامین می‌کرد و با تخریب آن مقامات روسی و اوکراینی درباره عواقب زیست محیطی این حادثه هشدار می‌دهند. 

به گزارش تل تریدر، دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین امروز (پنجشنبه) اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه شرایط خرسون پس از وقوع حادثه در سد کاخوفکا را تحت کنترل دارد. 

وی در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرد: پوتین روز گذشته از وزیر امور اضطراری خواست حضور خود در مناطق آسیب دیده را پررنگ‌تر کرده و کمک‌های مورد نیاز به مردم این مناطق به سرعت ارسال شود. وی همچنین حضور فعالی در تلاش‌ها به منظور از بین بردن تبعات انفجار این سد دارد. 

در سوی مقابل، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین با درخواست از سازمان‌های بین المللی، ناامیدی خود را از عدم پیوستن فوری آن‌ها به تلاش برای نجات مردم در مناطق سیل زده ابراز داشت. وی تاکید کرد: گرچه ارتش و سرویس‌های ویژه کشور هر کاری را به منظور انجام کمک‌های بیشتر انجام می‌دهند، اما ما برای مدیریت این بحران به یک ابتکار عمل در مقیاس وسیع نیازمند هستیم. 

شرکت انرژی اتم، تحت نظر سازمان انرژی اتمی اوکراین نیز امروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: شرایط نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا، بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا پس از آسیب به سد کاخوفکا کاملا پایدار بوده و تاکنون مشکلی در روند کار این نیروگاه ایجاد نشده است. 

این بیانیه می‌افزاید: حوضچه خنک کننده آب این نیروگاه هم اکنون در سطح ۱۶ متر و ۶۰ سانتی متر باقی مانده است که برای کار نیروگاه زاپوریژیا کافی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار