میانگین افزایش بهره وری در دولت سیزدهم ۳.۶ درصد است

معاون رئیس جمهور گفت: در حالی رشد بهره‌وری در دولت سیزدهم به ۳.۶ درصد رسید که در دهه ۹۰ با ارقام رشد منفی روبرو بودیم.

دهقانی فیروزآبادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در رویداد نوآوری بهره ور گفت: در سال های اخیر مسئله بهره‌وری مقداری جدی‌تر دنبال می‌شود. قبل از آنکه به سرمایه گذاری و توسعه توجه کنیم باید هدر رفت‌ها و عدم بهره وری را رفع کرد.

او ادامه داد: افزایش مصرف انرژی از جهاتی نشانه پیشرفت است، اما به شرط آنکه بهره وری بالا و شدت انرژی در کشور پایین باشد. به نظر من بزرگترین سرمایه گذاری در حوزه انرژی، سرمایه گذاری در افزایش بهره وری است تا اینکه ظرفیت‌های جدید ایجاد کنیم. یکی از وظایف ما این است که با جامعه نخبگانی مسائل حمکرانی انرژی را دنبال کنیم.

لطیفی معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی در این رویداد گفت: در دوسال گذشته واژه بهره‌وری یکی از پربسامدترین واژه استفاده شده توسط ریاست جمهوری است و باید این را به فال نیک بگیریم که این مسئله مورد توجه مقامات عالی قرار گرفته است.

این مقام مسئول گفت: در سیاست‌های کلی برنامه هفتم، رشد اقتصادی از محل فناوری مورد توجه است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید کردند. در دوسال دولت مردمی میانگین رشد بهره وری ما ۳.۶ درصد بوده و این در حالی است که در دهه ۹۰ این عدد منفی بوده است. امیدواریم این روند ادامه دارد باشد، نمیشود بدون آنکه اقدامی از سوی حاکمیت برای افزایش بهره وری انجام شود، از مردم و بخش مصرف کننده انتظار داشت.

راه طولانی در حوزه بهره وری داریم

پیشوایی رئیس سازمان بهره وری گفت: در برنامه هفتم رشد ۸ درصدی اقتصاد با تاکید بر افزایش بهره وری مورد تاکید است. در دهه ۹۰ عملکرد ضعیفی در حوزه بهره وری داشتیم. رشد بهره وری از سال ۹۰ تا ۹۹ به صورت تنزلی بوده، اما در سه سال اخیر مثبت بوده است. در سال ۱۴۰۱، ۴ درصد رشد اقتصادی داشتیم که ۳ درصد آن مربوط به رشد بهره وری بوده است. اگر بخواهیم دهه ۹۰ را جبران کنیم باید خودمان را با کشور‌های دیگر هم مقایسه کنیم و راه طولانی در پیش داریم.

شیوایی گفت: در حوزه انرژی پتانسیل بزرگی برای ارتقای بهره‌وری داریم. در سال ۲۰۲۲، ۲۵۰ میلیارد دلار برای افزایش بهره وری سرمایه گذاری شده است اما در بند صریح ما در خصوص بهره وری به طور کلی ۳۰ همت پیش بینی شده که رقم اندکی است. 

او ادامه داد: پیش از این رویداد‌های مشابهی برای بهره وری حوزه‌های حمل و نقل و کشاورزی انجام شده بود که رکورد ثبت‌های طرح انجام شد و امیدواریم در حوزه انرژی هم اتفاقی مشابه بیفتد.

فرج‌اللهی مدیر طرح‌های فناوری کلان و پیشرانه معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: در حوزه بهره وری در بخش‌هایی که مزیت داریم بهره وری پایینی داریم. برای مثال در حوزه انرژی و کشاورزی مزیت زیادی داریم اما بهره وری پایینی داریم. باید یک کار اساسی انجام دهیم و اولین بحث، مسئله توسعه فناوری است. به صورت سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه هدررفت انرژی است. اختلاف قیمت زیادی بین قیمت انرژی و داخل وجود دارد که میتوانیم از آن برای تامین بودجه استفاده کنیم.

عمیدپور، رئیس پژوهشگاه نیرو گفت: در وزارت نیرو نمی‌خواهیم صرفا یک سازمان خدمت رسان باشیم و به توصیه وزیر نیرو باید یک سازمان نوآور باشیم که ما را از شرایط فعلی وناترازی ها دور می کند. ما هیچ نگاه اصولی با یک نگاه نوآورانه انجام ندادیم و وقتی قوانین کلان را می نویسیم مفاهیمی از بهره وری وجود ندارد. البته چند سال اخیر با فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری، مفاهیم نوآورانه جاری شده است. بهره وری زمانی اهمیت پیدا میکند که با محدودیت منابع مواجه می‌شویم و راهی به غیر از اجرای آن نداریم.

هدایت نیاز های وزارت نیرو به سمت شرکت های فناوری

او گفت: ما پارک علم و فناوری وزارت نیرو را ساماندهی کردیم و ۱۷۰۰ شرکت دانش بنیان داریم که در حوزه آب و برق کار می‌کنند و تلاش می‌کنیم نیاز‌های وزارت نیرو را به سمت این شرکت‌ها هدایت کنیم. نگران هستیم با ناترازی‌هایی که وجود دارد از تغییرات جهانی عقب بمانیم. در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در دنیا سرمایه گذاری عظیمی صورت گرفته و ما داریم از این تحولات عقب می مانیم. در پژوهشگاه نیرو طرح‌های مهمی در نظر گرفته شده، اما مشکل اقتصاد انرژی، اجازه نداده است که این طرح‌ها را عملیاتی کنیم. اختصاص ۳۰ همت برای بهره وری اگرچه نسبت به میانگین جهانی کم است، اما فرصت‌های خوبی ایجاد می‌کند و امیدواریم در بخش‌های کارآمد حوزه بهره‌وری انجام شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار