رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی گفت: تولید شیرخشک در مهرماه به ۲۰ هزارتن می رسد که این میزان ۴ برابر نیاز داخل است.

سیاوش سلیمی رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی گفت: افزایش قیمت لبنیات بر کاهش مصرف و روانه شدن شیر خام تولیدی به سمت کارخانه‌های شیرخشک اثرگذار است، اما به دلیل فصل گرما و کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی تولید شیر خام، هنوز این موضوع اثر چندانی بر تولید و مازاد شیرخشک در انبارها نگذاشته است.

وی ادامه داد: در نیمه دوم سال با انباشت تولید شیرخشک ناشی از کاهش شدید قیمت جهانی شیرخشک و افت قیمت فروش در داخل روبرو می‌شویم که این امر منجر به توقف تولید شیرخشک و سقوط قیمت شیر خام می شود.

سلیمی اضافه کرد: علی‌رغم پیگیری‌های صورت گرفته ارزش پایه صادرات شیرخشک با قیمت بالاتر از نرخ جهانی در گمرک اعمال می‌شود به عنوان مثال قیمت جهانی شیرخشک ۲‌.۳ دلار و قیمت منطقه‌ای کمتر از ۱.۸ دلار است، در حالی که گمرک قیمت پایه صادراتی را ۲.۶ دلار اعمال می‌کند که این موضوع از جمله عواملی است که صادرات شیرخشک را دچار چالش می‌کند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی بیان کرد: با کاهش قدرت خرید مردم و افت مصرف، این میزان شیرخشک باید صادر شود تا سیکل دریافت شیر بدین ترتیب ادامه یابد.

وی تولید ماهانه شیرخشک را ۱۸ هزار تن اعلام کرد و گفت: با ورود به مهر ماه پیش بینی می‌شود که تولید شیرخشک به بالای ۲۰ هزار تن برسد که با احتساب مصرف ۵ تا ۶ هزار تن در داخل، تولید ۴ برابر مصرف داخل کشور است.

سلیمی اظهار کرد: با توجه به مازاد تولید شیرخشک بر نیاز داخل باید تدابیری در راستای مشوق‌های صادراتی یا خرید تضمینی شیرخشک و اضافه شدن به ذخایر استراتژیک اتخاذ شود تا خللی در تولید ایجاد نشود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار