معاون پژوهشی و فناوری سازمان تحقیقات کشاورزی گفت: حمایت دولت، استفاده از بذور هیبرید و حمایت‌های فنی تاثیر بسزایی در خوداتکایی دانه‌های روغنی دارد.

حسین جعفری گفت: بخشی از عوامل تاثیر گذار در افزایش تولید جدا از بحث قیمت خرید تضمینی، مربوط به زیرساخت‌های علمی و فناوری برای توسعه محصولات مختلف از جمله کلزاست.

به گفته او، ۵۰ درصد ظرفیت و توان تولید محصولات به توان ژنتیکی آن‌ها و بخشی مربوط به بحث‌های به زراعی است که این ۲ در کنار هم می‌تواند تولید و پایداری تولید در کشاورزی را تضمین کند.

جعفری با بیان اینکه در حوزه دانه‌های روغنی به ارقام داخل دست پیدا کردیم، گفت: در حال تولید بذور هیبرید هستیم که براین اساس در آینده نزدیک از واردات بی نیاز خواهیم شد.

معاون پژوهشی و فناوری سازمان تحقیقات کشاورزی ادامه داد: برای حل مسئله دانه‌های روغنی نیاز است علاوه بر موضوع منابع ژنتیکی و استفاده از ظرفیت‌های ژنتیکی از موضوعات به زراعی استفاده کنیم چراکه در بخش زراعت، تحقیقات یکپارچه آغاز شده است.

او افزود: در سال‌های مختلف فراز و فرود‌های مختلفی در تولید دانه‌های روغنی داشتیم و در مقاطعی که بحث‌های حمایتی بیشتر بود، میزان خوداتکایی افزایش می‌یافت و بخشی از خوداتکایی مربوط به تولید دانه‌های روغنی و سیاست‌های حمایتی دولت و بحث‌های فنی است.

جعفری با بیان اینکه بدنبال تقویت بحث‌های زراعی برای تولید محصولات مختلف هستند، گفت: اگر حمایت دولت از بحث دانه‌های تولید عملیاتی نشود، بحث‌های فنی ما را تا حدی به اهداف نزدیک می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار