انتظار بارش های بیش از نرمال در نیمه دوم پاییز

رئیس مرکز خشکسالی گفت: مدل های اقلیمی نشان می دهد که در اکثر مناطق کشور، بارش ها در نیمه دوم پاییز و زمستان بالاتر از نرمال خواهد بود.

احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی گفت: بنابر الگو‌های مختلف، دمای متوسط کشور در شهریور از متوسط بلندمدت  ۲ درجه بالاتر بوده است، همچنین از ابتدای فصل تابستان تاکنون ۱.۲  درجه و از ابتدای سال آبی ۱.۱ درجه دما بالاتر از میانگین بلندمدت بوده است.

به گفته او، در شهریورماه دمای هوا در استان‌های یزد، قم، کرمان، اصفهان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان ۲.۵ تا ۳ درجه، تهران ۱.۵ درجه و سمنان ۲ درجه بالاتر از نرمال بوده است.

وظیفه با بیان اینکه میزان بارش نسبت به شرایط نرمال ۲۰ درصد کمتر است، افزود:  از ابتدای سال آبی جاری بیشترین ناهنجاری بارش در نیمه شرقی کشور بوده است که همین امر موجب شده تا آب در این مناطق بیش از ۵ تا ۶ درصد آب نداشته باشند.

رئیس مرکز خشکسالی ادامه داد: از ابتدای امسال آب‌های اقیانوس آرام تغییر فاز سرد و گرم دادند که در نهایت با تغییر فاز در منطقه دره‌ای اقیانوس آرام وارد دوره ال‌نینو خواهیم شد، اما باید به این نکته توجه شود که ایران با منطقه ال‌نینو به‌اصطلاح دورپیوند است.

او افزود: با ورود به دوره ال نینو انتظار می‌رود که تغییرات مثبت باشد، هرچند در بسیاری از مناطق کشور در نیمه دوم پاییز و زمستان بارش‌ها بالاتر از نرمال خواهد بود.  

این مقام مسئول با بیان اینکه در نیمه نخست پاییز دمای هوا بالاتر از نرمال خواهد بود، گفت: با توجه به آنکه مدل‌های اقلیمی بیانگر بارش‌های نرمال و بالاتر از نرمال در نیمه دوم پاییز و زمستان خواهد بود، به احتمال ۵۰ تا ۷۰ درصد این امر محقق می‌شود، هرچند مطلق نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار