ناصری‌نژاد در گفت‌وگو با با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

تاثیر ۸ درصدی توسعه تجارت نفت و گاز در رشد اقتصادی

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بانک مرکزی و مرکز آمار، رشد اقتصادی در فصل بهار ۱۴۰۲ با احتساب توسعه تجارت نفت و گاز را ۷.۹ درصد اعلام کرده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید ناصری‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره رشد اقتصادی ۸ درصدی کشور در فصل بهار و تاثیر توسعه تجارت نفت و گاز بر این رشد گفت: اخیرا بانک مرکزی و مرکز آمار رشد اقتصادی فصل بهار ۱۴۰۲ را منتشر کردند که طی آن رشد اقتصادی با احتساب نفت در بهار امسال ۷.۹ درصد بوده است. این در حالی است که رشد اقتصادی در این بازه زمانی بدون احتساب نفت، ۶.۱ درصد برآورد می‌شود.

وی ادامه داد: این آمار و ارقام بیانگر این است که ایران در زمینه حوزه تجارت انرژی و توسعه ظرفیت برداشت و استخراج نفت و گاز نسبت به دیگر بخش‌های کشور عملکرد بهتری داشته است.

نماینده مردم شادگان در مجلس بیان کرد: در اوایل تشکیل دولت سیزدهم که وزیر نفت برای ارائه برنامه‌هایش به مجلس آمده بود، یکی از برنامه‌هایش فعال کردن دیپلماسی انرژی بود و روی این موضوع تاکید زیادی داشت. 

حجت‌الاسلام ناصری‌نژاد تصریح کرد: این برنامه‌ها نشان‌دهنده برنامه‌ریزی دقیق دولت برای این حوزه بود و از ابتدا هم شعار و برنامه‌اش این بوده که دیپلماسی فعال انرژی در حوزه نفت و گاز داشته باشد و در این دو سال هم موفق عمل کرده و شاهد این نشانه‌های موفقیت هم هستیم. 

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: کشور ما ظرفیت زیادی در حوزه نفت و گاز دارد و اگر از سایر ظرفیت‌ها هم استفاده کنیم می‌توانیم به کشور کمک زیادی کنیم. 

وی با انتقاد از اینکه بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها در سال‌های گذشته مورد غفلت قرار گرفته است، بیان کرد: با تلاش و جدیت دولت سیزدهم اقدامات خوبی در این مدت انجام شده و امیدواریم ادامه‌دار باشد. 

نماینده مردم شادگان در مجلس در ادامه به استفاده از ظرفیت کشور‌های دیگر در فعال کردن دیپلماسی انرژی اشاره کرد و گفت: سیاست‌های کلیدی و جدید دولت سیزدهم در زمینه گسترش تجارت نفت خام نظیر تمرکز بر بازارسازی جدید و ایجاد تقاضای جدید در بازار با تکیه بر فعال کردن ظرفیت مستهلک شده پالایشگاهی در نقاط مختلف دنیا نظیر آفریقا، آمریکای جنوبی و همچنین حرکت به سمت تنوع مبادی صادراتی از طریق بازاریابی نوین در زمینه مینی ریفاینری‌های شرق آسیا توانسته است میزان صادرات خود را به رقم بی‌سابقه‌ای بعد از آغاز دوباره تحریم‌ها در سال ۲۰۱۸ برساند.

حجت‌الاسلام ناصری‌نژاد اظهار کرد: دولت سیزدهم با توجه به رویکرد کلیدی در زمینه تمرکز بر تجارت گاز طبیعی، علاوه بر پیگیری همکاری‌های گازی با کشور‌های شمالی به سمت افزایش صادرات گاز طبیعی نیز رفته است که این قدم بزرگ و مهم، تجارت گاز ایران را نیز به حدود ۲۰ میلیارد مترمکعب در سال افزایش داده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار