روزنامه گاردین:

جنگ غزه «اسرائیل» را به غرب نزدیک و از باقی جهان دور کرد

روزنامه انگلیسی گاردین اعلام کرد پس از جنگ غزه صهیونیست‌ها به برخی دولت‌های غربی نزدیک شدند، اما بسیاری از کشور‌های جهان از آن‌ها روی گرداندند.

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی تاکید کرد کرد حمایت از فلسطین پس از حملات رژیم صهیونیستی به غزه به سطح قابل توجهی افزایش یافته است. در واقع ۱۳۹ دولت از ۱۹۲ یا به عبارتی دیگر ۷۲ درصد کشور‌های جهان در سازمان ملل فلسطین را به عنوان یک کشور قبول دارند. این کشور‌ها در واقع همه کشور‌های آسیایی و آفریقایی، تعدادی از کشور‌های اروپایی مانند سوئد و حتی مکزیک هستند. مکزیک در ژوئیه گذشته با به رسمیت شناختن فلسطین در مقابل سال‌ها تسلط آمریکا بر این کشور قدعلم کرد.

گاردین معتقد است این حمایت گسترده از فلسطین، نشان‌دهنده شکاف گسترده‌ای در افکار عمومی جهانی است، تفکیک جهانی بر سر مسئله فلسطین تقریباً دقیقاً مشابه تقسیم‌بندی قدیمی بین گروه ۷۷ و گروه جی هفت است.  این جنگ اخیر باعث شد که رژیم صهیونیستی به کشور‌های جی هفت نزدیک شوند، اما مردم دیگر کشور‌های بیش از پیش به این باور رسیدند که گروه هفت نمادی از تاریخ طولانی نژادپرستی و دیدگاه امپریالیستی است.

گاردین تاکید کرد که در اقصی نقاط جهان ارتباط میان رژیم صهیونیستی و گروه هفت نشانه‌‍ای از استعمار جدید کشور‌های غربی در جهان عربی است.  در همین راستا این روزنامه انگلیسی تاکید کرد که حمایت بی چون و چرای کشور‌های غربی از رژیم صهیونیستی که مرتکب جنایت جنگی و نسل‌کشی در غزه می‌شود باعث شده که جامعه جهانی نسبت به مشروعیت نظام جهانی فعلی دچار شک شوند و آن را زیر سوال ببرند.

نویسنده اين گزارش یادآور می‌شود که نظر اکثریت مردم معمولاً در تاریخ قرن گذشته وسیله‌ای برای شکل دادن به سیاست از طریق فشار عمومی بوده است، مانند آنچه در ویتنام، آفریقای جنوبی، الجزایر و رودزیا (زامبیای کنونی) و زیمبابوه برخلاف خواست کشور‌های غربی اتفاق افتاد. او افزود: ممکن است اکنون شاهد چنین لحظه‌ای باشیم که دگرگونی‌هایی در حال شکل گیری است به گونه‌ای که مردم دیگر سردرگم نمی‌شوند که ظالم کیست.

در همین زمینه، NBC NEWS گزارشی از چندين نويسنده غربی را منتشر کرد که در آن تایید کردند که تجاوز به غزه باعث شد آمريكا، رژيم صهيونيستی و متحدان غربی آن به طور فزاینده‌ای منزوی شوند و وضعیت کنونی مانند وضعیت سال ۲۰۰۳ و جنگ عراق است.

البته، حمایت سیاسی بین‌المللی از اشغالگران صهیونیست همچنان در بالاترین سطح خود در میان کشور‌های غربی و اقیانوس اطلس متحد با آمريكا و ناتو قرار دارد و کمک‌های نظامی به سمت اشغالگران سرازیر می‌شود، اما مردم غربی همچنان از فلسطین و مردم آن حمایت می‌کنند و جنایات اسرائیل علیه فلسطینیان را محکوم می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار