شبکه رادیویی ایران به متولیان فرهنگی پیشنهاد داده تا با راه‌اندازی کتابخانه ملی مجازی امکان بهره‌مندی فارسی‌زبانان جهان از منابع الکترونیک در کشور فراهم شود.

یدالله گودرزی، مدیر گروه فرهنگ و ادب شبکه رادیویی ایران درباره پیشنهاد این شبکه به متولیان فرهنگی بابت راه‌اندازی کتابخانه ملی مجازی گفت: به ارگان‌های فرهنگی کشور پیشنهاد دادیم که کتابخانه ملی مجازی داشته باشیم. در این کتابخانه می‌توان انواع کتاب‌های رایگان حتی غیر رایگان و با هزینه اندک بارگذاری شود. کتاب‌هایی هستند که نویسندگان‌شان حاضرند به صورت رایگان در اختیار مردم قرار دهند. بعضی دیگر از کتاب‌ها کتاب‌های کهن هستند و از آن‌ها می‌توان در کتابخانه مجازی استفاده کرد.

گودرزی ادامه داد: ما علاوه‌بر صرفه‌جویی در مصرف کاغذ این امکان را برای تمام فارسی‌زبانان جهان فراهم می‌کنیم که از کتاب‌های کتابخانه مجازی استفاده کنند. نویسندگانی هستند که آثارشان بار‌ها چاپ شده و حاضرند بخاطر تعالی فرهنگ و دانش کتاب‌هایشان را رایگان در اختیار مردم بگذارند.

مدیر گروه فرهنگ و ادب رادیو ایران در پاسخ به این سوال که چگونه باید فرهنگ کتابخوانی را جا انداخت؟ گفت: باید در دو حوزه کار کرد. یکی در حوزه مدارس و نسل‌های نوآمده در دبستان‌ها، مدارس و مهدکودک‌هاست، که باید کودک را از ابتدا دوست کتاب پرورش داد. متاسفانه به علت درگیری خانواده‌ها و زیاد شدن سرگرمی‌ها فرصت بچه‌ها برای کتابخوانی کم است. منظر دوم از حیطه رسانه است.

به گفته وی، اگر مسئولان از هفته کتاب استفاده کنند و بچه‌ها را رفیق کتاب بار بیاورند، مشکل مطالعه در کشور حل می‌شود. نیاز نیست مدارس و مراکز آموزشی ساعت‌های طولانی بچه‌ها را به کار گیرند، تا آنان از کتاب و درس بیزار باشند و فرصت برای مطالعه و کار‌های جمعی نداشته باشند. باید دانش آموزان در بازه مشخص یعنی تا ظهر به مدرسه بروند و کلاس کتابخوانی داشته باشند؛ بجای اینکه به مغز آن‌ها کتاب‌های خشک علمی فرو کنیم، کتاب خواندن را یاد بدهیم. آن وقت بچه‌ها به دنبال کتاب خواهند رفت. 

گودرزی با بیان اینکه باید رسانه‌ها برنامه‌های پیوسته برای معرفی کتاب داشته باشند، افزود: متاسفانه بعضی مواقع پرداخت به کتاب در رادیو و تلویزیون پررنگ یا کمرنگ می‌شود. اگرچه در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب پوشش خوبی برای پرداخت به کتاب انجام شد، ولی در هفته کتاب برنامه‌های مرتبط با کتاب در رادیو و تلویزیون کم است. قبلاً برنامه‌های معرفی کتاب در سیما زیاد بود، که الان خیلی کم شده است.

مدیر گروه فرهنگ و ادب رادیو ایران به برنامه‌های رادیو ایران اشاره کرد و گفت: ما در رادیو ایران تمرکزمان را بر روی معرفی کتاب‌های جدید گذاشتیم و پویشی به نام «کتاب تازه» راه انداختیم. در این پویش از مردم خواستیم تازه‌ترین کتاب‌های خوانده شده را به ما معرفی کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار