رسانه‌های غربی: پرتاب ماهواره جدید ایران نوعی رکوردزنی است

رسانه‌های غربی در بازتاب خبر پرتاب موفقیت آمیز ماهواره جدید ایران اعلام کردند این اقدام نوعی رکورد زنی است.

شبکه خبری یورونیوز ضمن انتشار خبر پرتاب موفقیت آمیز ماهواره ثریا از سری ماهواره‌های تحقیقاتی ساخت پژوهشگاه فضایی با ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ ساخت هوافضای سپاه پاسداران ایران به مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین را منتشر و اعلام کرد: ایران اعلام کرد ماهواره جدیدی را به فضا پرتاب کرده است و این ماهواره آنگونه که ایران می‌گوید توانسته به مداری در نزدیکی جو زمین برسد که در قیاس با ماهواره‌های قبلی که ایران در مدار زمین قرارداده است نوعی رکورد محسوب می‌شود. 

نشریه فرانسوی «لوفیگارو» چاپ پاریس نیز در مقاله‌ای به پرتاب ماهواره ایرانی «ثریا» به فضا پرداخت و نوشت: ماهواره ثریا در مداری ۷۵۰ کیلومتری بالاتر از سطح زمین قرار گرفت. این نخستین بار است که این کشور موشکی به فضا پرتاب می‌کند که بیش از ۵۰۰ کیلومتر از زمین فاصله می‌گیرد.

این نشریه افزود: ایران ماهواره تحقیقاتی جدیدی به نام ثریا پرتاب کرد که گامی جدید در توسعه فعالیت‌های هوافضای این کشور با وجود تحریم‌های غرب به شمار می‌آید. 

خبرگزاری «اسپوتنیک» نیز با پوشش این خبر اعلام کرد: ایران ماهواره ثریا را با موفقیت به مدار فرستاد. این اولین بار است که ماهواره ساخت ایران با موفقیت در مداری بالای ۵۰۰ کیلومتر قرار می‌گیرد.

این رکوردزنی ایران در برخی رسانه‌های غربی به نوع دیگری پوشش داده شد و خبرگزاری‌های «رویترز» و «آسوشیتدپرس» با استاد به ادعای آمریکا که می‌گوید فناوری بالستیک بردبلند که برای قرار دادن ماهواره‌ها در مدار زمین از آن استفاده می‌شود، ممکن است به تهران اجازه دهد تا تسلیحات بردبلند بیشتری از جمله کلاهک‌های هسته‌ای را شلیک کند، در پوشش این اتفاق مدعی شدند این اقدام «احتمالا نگرانی‌های غرب درباره برنامه هسته‌ای و موشکی ایران را افزایش می‌دهد».

این در حالی است که ایران، اما بار‌ها این ادعا‌های آمریکایی‌ها را رد و تاکید کرده به‌دنبال تولید تسلیحات هسته‌ای نیست.

شبکه خبری «ای‌بی‌سی‌نیوز»، روزنامه «واشنگتن پست»، خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، خبرگزاری آلمان، روزنامه انگلیسی «دیلی‌میل» و بسیاری از رسانه‌های اروپایی، آمریکایی و آسیایی نیز خبر پرتاب ماهواره بومی ثریا که توانست رکورد کشورمان در پرتاب ماهواره به ارتفاع را جابه‌جا کند، پوشش دادند.

ماهواره ثریا متعلق به پژوهشگاه فضایی ایران و «قائم ۱۰۰» یک ماهواره‌بر سه‌مرحله‌ای سوخت جامد است که سال گذشته توسط نیروی هوافضای سپاه با موفقیت آزمایش شد. این ماهواره‌بر که قابلیت حمل تا ۱۰۰ کیلوگرم را دارد، در سومین پرتاب آزمایشی خود، ماهواره تحقیقاتی ثریا با جرم تقریبی ۵۰ کیلوگرم را در مدار ۷۵۰ کیلومتری دایروی قرار داد. این اتفاق عمر ماهواره را تا ۱۰ سال افزایش خواهد داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۰۲ بهمن ۱۴۰۲
فاز بد همه جا هست چشم ندارند ببینند خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۲۴ ۰۲ بهمن ۱۴۰۲
نوعی بلف زنی هست
اسرائیل میزنه ماست هم نمیخورید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۰۲ بهمن ۱۴۰۲
خب پاکستان هم همین قدرت داره خیلی کار بزرگی نکردید
آخرین اخبار