امیرعبداللهیان: هیچ‌گونه سلاحی به یمنی‌ها نداده‌ایم

وزیر امور خارجه ایران گفت: هیچ‌گونه سلاحی به یمنی‌ها نداده‌ایم و اگر آمریکا اطلاعاتی در این رابطه دارد باید مستندات را در اختیار ما بگذارد.

وزیر امور خارجه حسین امیرعبداللهیان که برای شرکت در نشست شورای امنیت به نیویورک سفر کرده بود با شبکه ای. بی. سی نیوز آمریکا گفتگو کرد. 

اگر فورا نسل‌کشی علیه غزه متوقف بشود، امنیت به دریای سرخ باز می‌گردد

امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤال مجری که پرسید «حملات متعددی به کشتی‌های تجاری و کشتی‌های آمریکایی صورت گرفته است. آیا از این حملات حمایت می‌کنید؟» گفت: آنچه در یمن در حال رخ دادن است را باید علی‌القاعده از یمنی‌ها بپرسید. کمتر از سه هفته پیش یکی از رهبران یمنی در صنعاء به تهران سفر کرد و با من هم دیدار داشت. در خصوص امنیت دریای سرخ اتفاق نظر داشتیم که امنیت کشتیرانی و دریانوردی موضوع بسیار مهمی است. یمنی‌ها معتقدند به امنیت دریانوردی و کشتیرانی پایبند هستند. اما در حمایت از مردم غیرنظامی غزه، کشتی‌هایی که به مقصد بنادر رژیم اسرائیل حرکت می‌کنند را در آب‌های دریای سرخ متوقف می‌کنند. این تصمیمی است که یمنی‌ها در حمایت از فلسطین گرفته‌اند.

وی افزود: فکر می‌کنم تصمیم‌شان، تصمیم شجاعانه‌ای است. اما، اطلاعاتی که ما داریم، تأیید می‌کند که امنیت دریانوردی مورد توجه همه، حتی یمنی‌ها است. اما ریشه کجاست و چه باید کرد؟ به نظرم اگر فورا نسل‌کشی علیه غزه متوقف بشود، امنیت به دریای سرخ باز می‌گردد. این چیزی است که یمنی‌ها به ما گفته‌اند.

ما بخش مهمی از منطقه و امنیت منطقه هستیم

مجری گفت: «فرمودید کاری که حوثی‌ها انجام می‌دهند، شجاعانه است، پس ایران از اقدامات آن‌ها در دریای سرخ حمایت می‌کند؟» و وزیر خارجه اظهار داشت: ما از اینکه امنیت دریانوردی و کشتیرانی به خطر بیفتد هرگز استقبال نخواهیم کرد. زیرا تجارت و (حمل و نقل) نفت ایران از طریق دریا انجام می‌شود. ما از امنیت منطقه سود می‌بریم. ما بخش مهمی از منطقه و امنیت منطقه هستیم. اما برگردیم به ریشه، ریشه اقدام یمنی‌ها به نسل‌کشی در غزه و کشتن ۲۵ هزار غیرنظامی و هزاران زن و کودک باز می‌گردد. به نظرم باید به ریشه‌ها توجه کرد. همه ما از امنیت سود می‌بریم، اما امنیت یک مفهوم به هم پیوسته است.

وی خاطرنشان کرد: امروز شاهدیم که امنیت دریای سرخ و دریای مدیترانه همه با هم ارتباط دارد.

کشتن کودکان و زنان و غیرنظامیان را در هیچ جای دنیا تایید نمی‌کنیم

مجری ای. بی. سی نیوز از وزیر امور خارجه سؤال کرد که «آیا از اقدام حماس در هفتم اکتبر حمایت می‌کنید؟» که رئیس دستگاه دیپلماسی پاسخ داد: شاید بهترین تعبیر در خصوص اقدامی که حماس انجام داد را دبیرکل سازمان ملل در روز‌های آغازین جنگ علیه غزه به کار برد. این که «هفت اکتبر در خلأ اتفاق نیفتاد». ریشه درگیری‌ها در فلسطین هرگز هفت اکتبر نبود، بلکه به حدود هشت دهه اشغال سرزمین فلسطینی‌ها بر می‌گردد. حماس از نظر ما یک جریان آزادیبخش فلسطینی است که در مقابل اشغالگری ایستادگی کرده است. البته ما کشتن کودکان و زنان و غیرنظامیان را در هیچ جای دنیا تایید نمی‌کنیم.

مجری گفت «پس شما کشتار زنان و کودکان در اسرائیل را همانطور که کشتار زنان و کودکان در غزه را محکوم کردید، محکوم می‌کنید؟» که وزیر خارجه عنوان کرد: ما مخالف کشتار زنان و کودکان در اوکراین، فلسطین، افغانستان و هر جای دنیا هستیم.

 ما هیچ‌گونه سلاحی به یمنی‌ها نداده‌ایم

مجری این شبکه آمریکایی خطاب به امیرعبداللهیان گفت «آمریکا به اهدافی در یمن حمله کرده است. ایالات متحده می‌گوید سلاح‌هایی که حوثی‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند توسط ایران تامین شده است. با توجه به اینکه شما نیز نگران امنیت هستید، نمی‌خواهید آنچه را که در حال وقوع است متوقف کنید؟» که وی بیان کرد: اولا، یمنی‌ها سلاح‌های زیادی از زمان سقوط علی عبدالله صالح در اختیار دارند. یمن امکانات و توانمندی‌های زیادی را در درون خودش دارد، حتی آن‌ها از موشک‌های بالستیک از زمان علی عبدالله صالح برخوردار بودند.

وی با بیان اینکه ما هیچ‌گونه سلاحی به یمنی‌ها نداده‌ایم، اظهار داشت: آن‌ها از توانمندی‌های خودشان استفاده کرده‌اند. ما امنیت کشتیرانی و دریانوردی را یک بخش مهم از امنیت منطقه می‌دانیم. این موضوعی است که مورد توجه یمنی‌ها هم هست. تکرار می‌کنم، یمنی‌ها به ما گفتند توقف جنگ در غزه منجر به توقف بحران و تنش در دریای سرخ خواهد شد. من هفته گذشته در داووس به آقای دیوید کامرون وزیر خارجه انگلیس گفتم اقدام نظامی مشترک آمریکا و انگلیس علیه یمن کمکی به امنیت منطقه و کاهش تنش در منطقه نمی‌کند.

مجری ای. بی. سی نیوز به وزیر خارجه ایران گفت «می‌گویید ایران به یمنی‌ها سلاح ارسال نکرده و آن‌ها سلاح‌های خود را دارند. دو افسر نیروی دریایی ایالات متحده در حالی که تلاش داشتند سلاح‌های ارسالی از ایران به یمن را متوقف کنند، جان خود را از دست دادند. پنتاگون تصاویری از این سلاح‌ها در اختیار دارد که نشان می‌دهد تسلیحات متعلق به ایران است.» و وزیر خارجه بیان کرد: این‌ها عمدتا یک نمایش و شوی تلویزیونی بود. آمریکا اگر اطلاعاتی در این رابطه دارد باید مستندات را در اختیار ما بگذارد. آمریکا از هفت اکتبر تاکنون صد‌ها کشتی و هواپیمای لجستیک حامل سلاح را از پایگاه‌های خود در منطقه و خارج از منطقه به تل آویو منتقل کرد. آشکارا هم اعلام کرده است.

امیرعبداللهیان عنوان کرد: به نظرم اکنون آمریکا باید پاسخ دهد که سهمش در نسل‌کشی و کشتار کودکان و زنان در غزه با این سلاح‌ها چقدر است؟ و چرا به جای تلاش برای توقف جنگ، برای شعله‌ورتر کردن و افزایش شدت جنگ در غزه و کرانه عمل کرد؟ آمریکا خود متهم است، نمی‌تواند دیگران را متهم کند. آمریکا فراتر از متهم است، خود مرتکب جرم شده است و بدون هماهنگی با سازمان ملل در یک اقدام ناقض حقوق بین‌الملل به همراه انگلیس به یمن حمله می‌کند. چه مجوزی برای حمله به یمن است؟ آیا شورای امنیت چنین مجوزی را صادر کرده؟ ایران هیچ سلاحی به یمن نداده است.

 نگران گسترش دامنه جنگ هستیم

وزیر خارجه در پاسخ به این سؤال که «آیا نگران گسترش جنگ در سراسر منطقه هستید؟ شما در حال حاضر حزب الله، حوثی‌ها و حماس را دارید. نگرانی زیادی وجود دارد که ایران درگیر شود یا از خط قرمز عبور کند.» که وی گفت: قبل از اینکه عملیات هفت اکتبر رخ بدهد، هفته‌ها و ماه‌ها و سال‌ها، اسرائیل نسبت به ویران کردن خانه‌ها و بیمارستان‌ها و کشتار غیر نظامیان در غزه و کرانه باختری اقدام می‌کرد. اقدام حماس پاسخی به صد‌ها و هزاران جنایت رژیم اسرائیل علیه فلسطینی‌ها بود. ما همان زمان هشدار دادیم، بعد از هفت اکتبر، که با شناختی که از منطقه داریم، احتمال افزایش و گسترش دامنه جنگ بالاست. این اتفاقی است که اکنون رخ داده.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد:، اما ریشه بحران به رفتار افراط‌گرایان در کابینه رژیم اسرائیل بر می‌گردد. بله، ما نگران گسترش دامنه جنگ هستیم. همه از گسترش جنگ ضرر خواهند کرد. 

راه‌حل را هرگز در جنگ نمی‌دانیم

امیرعبداللهیان در پاسخ به این پرسش که «شما و ایران برای جلوگیری از گسترش جنگ چه اقداماتی می‌کنید؟» عنوان کرد: من امروز به عنوان وزیر خارجه ایران در نیویورک هستم. در سازمان ملل و در شورای امنیت راه حل‌هایی را بیان خواهم کرد که چگونه باید منطقه غرب آسیا از این بحران نجات پیدا کند. جمهوری اسلامی ایران به تلاش‌هایش برای بازگشت ثبات و آرامش به منطقه ادامه می‌دهد. فراموش نکنیم، ما سال‌ها در عراق و سوریه با داعش جنگیدیم، بهترین مستشاران نظامی ما در این کشور‌ها به دست تروریست‌ها شهید شدند. هیچ کس از جنگ سود نخواهد برد. ما راه‌حل را هرگز در جنگ نمی‌دانیم.

کلید حل مشکل قبل از تل آویو در واشنگتن است

مجری خطاب به امیرعبداللهیان پرسید «آیا خط قرمزی برای ایران وجود دارد که وارد جنگ با آمریکا شود؟» که وی پاسخ داد: اولا، ً در حال حاضر دامنه جنگ در منطقه گسترش پیدا کرده است؛ این یعنی افزایش فزاینده خطر وقوع یک جنگ گسترده‌تر. همه طرف‌ها باید تلاش کنند تنش کاهش پیدا کند و بر راه‌حل سیاسی تمرکز شود. آمریکا اگر امروز دست از حمایت لجستیکی، تسلیحاتی، سیاسی و رسانه‌ای خود و از کمک به نسل‌کشی اسرائیل در غزه بردارد، حتی برای ۱۰ دقیقه هم نتانیاهو قادر به ادامه جنگ نخواهد بود. پس کلید حل مشکل قبل از تل آویو در واشنگتن است.

ترور سردار سلیمانی خطای بزرگی بود که ترامپ انجام داد 

مجری با بیان اینکه «محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پیشین شما گفته بود که آمریکا هزینه حمله هوایی که توسط آن (شهید) قاسم سلیمانی را مورد هدف قرار داد پرداخت خواهد کرد. آیا به نظر شما با آمریکا تسویه حساب کرده‌اید؟» که امیرعبداللهیان عنوان کرد: این ترور خطای بزرگی بود که ترامپ انجام داد و چیزی نیست که قابل فراموش شدن باشد.

وزیر خارجه در پاسخ به اینکه «گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه ایران به دنبال حذف فیزیکی دونالد ترامپ، مایک پامپئو و مارک میلی است. آیا هنوز هم همین طور است؟» اظهار داشت: ما به دنبال این هستیم که همه عاملان و آمران در این اقدام تروریستی علیه سردار قاسم سلیمانی که قهرمان بزرگ مبارزه با تروریسم و قهرمان ملی ماست، به دست عدالت سپرده بشوند.

مجری پرسید «معنی حرف شما چیست؟» و امیرعبداللهیان گفت: یعنی به دست عدالت سپرده شوند.

مجری باز هم سؤال کرد «به این معنی است که کشته شوند؟» و وزیر خارجه افزود: عدالت در موردشان باید قضاوت کند. به هر حال کسی که دستور ترور و قتل یک مقام عالی‌رتبه ایرانی را داده، از نظر جمهوری اسلامی ایران باید به دست عدالت سپرده بشود. ما در دستگاه دیپلماسی ایران برای برخورد با قاتلان و دستوردهندگان ترور سردار سلیمانی، از مسیر حقوقی، قضایی و بین‌المللی به تلاش‌های خودمان ادامه می‌دهیم تا هر فردی که در این مسیر دست داشته، به عدالت سپرده شود.

آمدن و رفتن افراد مهم نیست

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سؤال که «در صورت انتخاب مجدد دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده، رابطه ایران و آمریکا چگونه خواهد بود؟» اظهار داشت: این مردم آمریکا هستند که نسبت به تعیین رئیس جمهور کشورشان تصمیم می‌گیرند. ما دهه‌ها است که در وضعیت قطع رابطه دیپلماتیک با آمریکا به سر می‌بریم. آمدن و رفتن افراد مهم نیست، برای مهم مشاهده رفتار دولت‌هایی است که بر سر کار می‌آیند. اقدامی که دولتی در آمریکا می‌گیرد، اگر در چارچوبی باشد که توام با احترام متقابل باشد، در چارچوبی باشد که منافع دو طرف را تامین بکند، در چارچوب احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی ما باشد، مورد توجه ماست. ایران و ایرانی‌ها مردمان متمدنی هستند.

وی اضافه کرد: ما رفتار منطقی و احترام متقابل را با رفتار منطقی و احترام متقابل پاسخ می‌دهیم. اما رفتار غیرمنطقی و غیرسازنده را به گونه‌ای دیگر پاسخ خواهیم داد.

پیام‌هایی را از طرف آمریکایی دریافت می‌کنیم

مجری این شبکه آمریکایی از امیرعبداللهیان پرسید «توافق هسته‌ای که ترامپ از آن خارج شد، آیا احتمال اینکه این توافق دوباره چه با ماندن بایدن به عنوان رئیس جمهور، چه با انتخاب دوباره ترامپ احیا شود؟» و او پاسخ داد: فکر می‌کنیم اگر اراده لازم در طرف آمریکایی وجود داشته باشد، امکان بازگشت همه طرف‌ها به برجام می‌تواند فراهم شود. فراموش نکنید، ایران تنها کشوری است که در مجموعه طرف‌های برجامی، مدتی طولانی به همه تعهدات خود پایبند ماند. ما هنوز هم در حال تبادل پیام‌هایی در این رابطه هستیم. پیام‌هایی را از طرف آمریکایی دریافت می‌کنیم. اگر اراده جدی وجود داشته باشد، معتقدیم دستیابی به توافق همچنان امکان‌پذیر است. اما، اگر قرار باشد در هر مرحله‌ای به خاطر چالش‌های داخلی در آمریکا، یا برخی بحران‌ها در منطقه، یک روز در اوکراین، یک روز در غزه، احیای توافق تحت تاثیر قرار بگیرد، این انتخابی است که کاخ سفید می‌تواند داشته باشد. اما فراموش نکنید، ما در تمام این بحران‌ها به سیاست اصولی و پایبندی به تعهداتمان در صورتی که همه طرف‌های برجامی به تعهداتشان پایبند بمانند، پایبند خواهیم بود.

روابط و ارتباط نیرومندی بین ایران و آژانس وجود دارد

مجری با بیان اینکه «گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر این باورند که ایران به اندازه کافی اورانیوم غنی شده برای ساخت چندین سلاح هسته‌ای دارد.» نظر او را جویا شد و وزیر خارجه هم گفت: ما بار‌ها اعلام کرده‌ایم ایران به دنبال ساخت بمب اتمی نیست. ما هم به دلایل اعتقادی و دینی و هم بنا به دلایل اخلاقی و ارزشی خودمان، بار‌ها اعلام کرده‌ایم که به دنبال دستیابی به بمب اتم نیستیم. اگر چنین نیتی داشتیم، سال‌ها پیش می‌توانستیم در این مسیر حرکت کنیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: ما فناوری هسته‌ای را برای توسعه مرز‌های دانش، فناوری، پزشکی، کشاورزی و صنعتی در کشورمان نیاز داریم. ما فناوری هسته‌ای را حق طبیعی خودمان می‌دانیم. آژانس در جریان همه فعالیت‌های ما قرار دارد. روابط و ارتباط نیرومندی بین ایران و آژانس وجود دارد. من به دوست خودم، آقای رافائل گروسی، گفتم هر زمان آژانس، فنی عمل کرده است، همه چیز خوب پیش رفته و هر زمان آژانس تحت فشار‌های بیرونی در مسیر سیاسی قرار گرفته است، رابطه بین آژانس و ایران تحت تاثیر قرار گرفته است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که برنامه هسته‌ای صلح آمیز ما شفاف و روشن است، خاطرنشان کرد: این برنامه صرف نظر از میزان غنی‌سازی اورانیوم ما، اهداف (تسلیحاتی) هسته‌ای در پی ندارد. اما طبعاً بی‌تعهدی و بدقولی طرف‌های آمریکایی و غربی، ما را به برخی اقدامات متقابل وا می‌دارد.

 پولی که مبادله و جا به جا شده، متعلق به ایران بوده و متعلق به آمریکا نبوده

مجری این شبکه آمریکایی پرسید: «ایالات متحده پس از مبادله زندانیان، شش میلیارد دلار ایران را رفع توقیف کرد. آیا توانسته‌اید به آن پولی که ایالات متحده می‌گوید فقط برای اهداف بشردوستانه باید استفاده شود، دسترسی پیدا کنید؟ اگر بله، این پول را برای چه منظوری استفاده کرده اید؟» که امیرعبداللهیان پاسخ داد: ارزیابی ما این است که در پی تبادل پیام‌ها و گفتگو‌های غیرمستقیم، پیشرفت‌هایی در موضوع تبادل زندانیان و نقل و انتقال و جابه‌جایی بخش‌هایی از دارایی‌ها و اموال ایران حاصل شد. هیاهو‌ها و سروصدا‌هایی در داخل جامعه آمریکا وجود دارد. برخی مقاله‌نویسان و برخی مخالفان دولت در آمریکا مطالبی را بیان می‌کنند. اما پولی که مبادله و جا به جا شده، متعلق به ایران بوده و متعلق به آمریکا نبوده است.

وی ادامه داد: ما توافقی کردیم، واسطه این توافق دولت قطر بوده. در مسیر درست خودش پیگیری می‌کنیم که بتوانیم از این منابع و دارایی‌هایمان استفاده کنیم. اگر طرف آمریکایی در تعهد خودش با هر توجیهی بدقولی بکند و بدعهدی قبلی خودش را تکرار کند، شرایط را سخت‌تر می‌کند و دیوار بی‌اعتمادی بین تهران و واشنگتن بلندتر خواهد شد. منتظر زمان مناسب هستیم و تست می‌کنیم که آیا این دارایی‌ها به راحتی مورد استفاده ما قرار می‌گیرد یا با بدعهدی آمریکا مواجه شده. باید منتظر ماند. آن‌ها گفته اند متعهدند.

به دنبال گسترش دامنه جنگ نیستیم

مجری با بیان اینکه «گفتید ایالات متحده مسؤولیت گسترش جنگ را بر عهده دارد. ایران هم مسئولیت دارد.» از امیرعبداللهیان پرسید که به نظر شما احتمال جنگ بین ایران و آمریکا چقدر است؟ که وی گفت: در حدود ۱۱۰ روز گذشته بار‌ها مقامات آمریکا پیام‌هایی را برای ما ارسال کرده‌اند مبنی بر اینکه آمریکا خواهان گسترش جنگ نیست. ما هم به دنبال گسترش دامنه جنگ نیستیم، اما به آمریکایی‌ها صراحتا می‌گوییم که شما نمی‌توانید شدت جنگ را در غزه و کرانه افزایش بدهید و در دریای سرخ درگیری نظامی با یمن ایجاد کنید و بعد از عدم گسترش دامنه جنگ صحبت کنید! شرایط در منطقه بسیار حساس است. باید خیلی سنجیده عمل کرد. باید اجازه داد سازمان ملل، دبیرکل سازمان ملل، شورای امنیت سازمان ملل که وظیفه (حفظ) صلح و امنیت بین‌المللی را بر عهده دارند، به وظایف خودشان عمل کنند.

وزیر خارجه تصریح کرد: آمریکا کدخدا و رهبر بلامنازع جهان نیست. آمریکا یک عضو در بین دولت‌های عضو سازمان ملل است. آمریکا باید بداند که امنیت در منطقه از مسیر جنگ و اقدام نظامی حاصل نخواهد شد. منطقه ما، منطقه تمدن‌های بزرگ تاریخی است. باید با بیان و زبان تمدنی و احترام با دارندگان تمدن‌های بزرگ سخن گفت.

وی گفت که ما در منطقه به تلاش‌های خود برای برقراری ثبات، امنیت و داشتن منطقه‌ای دارای امنیت و توسعه پایدار ادامه خواهیم داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
نباید میگفتی ما سلاح ندادیم
باید میگفتی سلاح ندادیم یمن اینه
اگه سلاح جنگی و موشک و … بدیم چی میشند
Iran (Islamic Republic of)
حسام
۱۳:۰۱ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
آره خب میدونیم... حتما آمریکا سلاح داده بهشون... عجبا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
عربی گفتی یا انگلیسی یا فارسی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
تو که راست میگی، ولی دروغگورو ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
به سایرکشورهاچطور؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
واقعا متاسفم برای دولت آمریکا که سیاست مماشات را با این افراد دروغگو در پیش گرفته .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
اشتباه منفی دادم بعد میگن ما مسلمانیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
جو بایدن مهره جمهوری اسلامی در آمریکا ست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
به اوکراین هم پهپاد ندادی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
به چه زبانی بهشون گفتی.. آیا فهمیدن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
مشروعیت از دست رفته ایران بین مردم داخل و خارج کشور با دروغگویی حفظ نمیشود
Iran (Islamic Republic of)
آمریکا از داعش برای بی‌ثباتی در سوریه استفاده می‌کند
۱۱:۰۲ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
آمریکا از داعش برای بی‌ثباتی در سوریه استفاده می‌کند
که حضور غیرقانونی آمریکا و تلاش این کشور برای ایجاد گروه‌های جدایی‌طلب در شمال و جنوب سوریه عامل اصلی بی‌ثباتی در این کشور است.
Iran (Islamic Republic of)
سوال اینجاست که موساد در اقلیم کردستان عراق چه غلطی می کند؟
۰۹:۴۶ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
سوال اینجاست که موساد در اقلیم کردستان عراق چه غلطی می کند؟
Iran (Islamic Republic of)
آمریکا، انگلیس، آلمان، عربستان سعودی وامارات در حمله تروریستی تهران، اهواز و سایر شهرهای ایران دست داشتند
۰۹:۴۲ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
آمریکا، انگلیس، آلمان، عربستان سعودی وامارات در حمله تروریستی تهران، اهواز و سایر شهرهای ایران دست داشتند
Iran (Islamic Republic of)
مردم ایران از مرداد ماه سال 1332 تاکنون خیانت ها و جنایت های آمریکا و مزدورانشان را فراموش نمی کنند
۰۹:۴۱ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
مردم ایران از مرداد ماه سال 1332 تاکنون خیانت ها و جنایت های آمریکا و مزدورانشان را فراموش نمی کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
با توجه به شهادت دوتن از سرداران سپاه اسلام در سوریه توسط رژیم وحشی و جنایتکار صهیونیستی از برادران معظم سپاه قدس درخواست می‌شود پاسخ درخور شأنی به این ددمنشی صهیونیست‌ها داده شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
دولت آمریکا جنایتکار شریک جرم صهیونیست هاست .
ارتش آمریکا جنایتکار شریک جرم صهیونیست هاست.
دولت انگلیس جنایتکار شریک جرم صهیونیست هاست .
ارتش انگلیس جنایتکار شریک جرم صهیونیست هاست.
Iran (Islamic Republic of)
باید جنایت آمریکا جنایتکار را به دنیا معرفی کنیم. باید جنایت انگلیس جنایتکار را به دنیا معرفی کنیم.
۰۹:۳۰ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
باید جنایت آمریکا جنایتکار را به دنیا معرفی کنیم.
باید جنایت انگلیس جنایتکار را به دنیا معرفی کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
مگه دنیا خودش خبر نداره ؟ از جنایت های آمریکا و انگلیس تکنولوژی هست کل دنیا خبر دارند تو فلسطین بخصوص شهر غزه چخبر هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
جنایات، تجاوز و حمایت هوایی رژیم کودک کش صهیونیستی به خاک سوریه از سال 2011 تاکنون 100 درصد فقط به خاطر ناتوانی، کوتاهی و سکوت ارتش سوریه و هم دولت سوریه بوده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
حمله رژیم صهیونیستی به یک ساختمان مسکونی در دمشق با قطعنامه و مجوز رئیس بی ادب شورای امنیت سازمان ملل بوده است. همکاری سازمان ملل با آمریکا، ترکیه، اسرائیل و داعش ریشه ناامنی در عراق، سوریه و منطقه است. نیروهای آمریکایی و هم نیروهای ترکیه ای در خاک سوریه چه کارری می کنند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
آمریکا دیگران را متهم به نقض حقوق بشرمی کند درحالی که هرساله شهروندش درخشونت های مسلحانه کشته می شوند.
آمریکا بزرگترین ناقض حقوق بشردردنیاست.
آمریکا حق دفاع ازحقوق بشر را ندارد.
شهروندان آمریکایی درتیراندازی های داخل این کشوربیشترازنظامیان آمریکایی کشته می شوند.
Iran (Islamic Republic of)
بسیاری از داعشی‌ها اروپایی هستند.
۰۹:۲۴ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
بسیاری از داعشی‌ها اروپایی هستند.
بسیاری از داعشی‌ها انگلیسی هستند.
بسیاری از داعشی‌ها سعودی هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
۱۰ هزار نظامی سودانی با دریافت دلار نجس سعودی ها در یمن با سلاح های ساخت آمریکا آدم می کشد، دونالد ترامپ نجس و حشی، بی ادب، بی فرهنگ و بی شخصیت رئیس جمهور آمریکا جنایتکار شماره یک سگ دست نشانده مدعیان حقوق بشر جنایتکار شماره یک ایران را تحریم می کند شرم آور است.

تسلیحات ساخت آمریکا دست تروریست‌ها
تروریست ها ازسال 2011 تاکنون سوری ها با سلاحهای ساخت آمریکا می کشند، دونالد ترامپ نجس و حشی، بی ادب، بی فرهنگ و بی شخصیت رئیس جمهور آمریکا جنایتکار شماره یک سگ دست نشانده مدعیان حقوق بشر جنایتکار شماره یک، ایران را تحریم می کند شرم آور است.
Iran (Islamic Republic of)
آمریکا باز هم نفت سوریه را سرقت کرد
۰۹:۲۱ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
آمریکا باز هم نفت سوریه را سرقت کرد
نظامیان آمریکایی در اقدامی جدید بیش از 90 تانکر حاوی نفت سرقتی از میادین نفتی سوریه را سرقت و به عراق قاچاق کردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
همکاری انگلیس و کانادا در قاچاق دختران جوان برای همکاری با داعش روزانه ۱۰۰ عنصر خارجی از مرز ترکیه به داعش ملحق می‌شوند انگلیسی ها برای پیوستن به داعش از کانادا وارد ترکیه می شوند
Iran (Islamic Republic of)
اعتراف گاردین: تسلیحات فروختهشده به سعودیها، در اختیار داعش و القاعده قرار گرفته است
۰۹:۲۰ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
اعتراف گاردین: تسلیحات فروختهشده به سعودیها، در اختیار داعش و القاعده قرار گرفته است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
نیروهای اشغالگر آمریکایی همراه با سایر نظامیان خارجی در قالب به اصطلاح ائتلاف بین المللی از سال ۲۰۰۳ میلادی در عراق حضور دارند که بزرگترین پایگاه آنها «عین الاسد» در استان «الانبار» در غرب این کشور است.
پارلمان عراق ۱۵ دی سال ۱۳۹۸، یعنی دو روز پس از اقدام تروریستی دولت "دونالد ترامپ" رئیس جمهور پیشین آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه و ابومهدی المهندس جانشین فرماندهی الحشد الشعبی در مسیر فرودگاه بغداد، با برگزاری جلسه‌ای به خروج همه نیروهای نظامی خارجی رای داد.
به دنبال جنایت‌های نیروهای آمریکایی در حمله به پایگاه‌های الحشد الشعبی و شهادت سرداران سلیمانی و المهندس، اخراج نظامیان آمریکایی و نیروهای خارجی به مطالبه اصلی مردم، مقاومت، جریان‌های سیاسی و دینی عراق تبدیل شده است.
Iran (Islamic Republic of)
مردم یمن در برابر آمریکا و انگلیس تسلیم نخواهند شد
۰۹:۱۹ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
مردم یمن در برابر آمریکا و انگلیس تسلیم نخواهند شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
آمریکا در دریای سرخ غرق می‌شود
حمله ‎آمریکا و انگلیس به ‎یمن، دست و پا زدن آن‌ها برای نجات از باتلاق خودساخته جنگ ‎غزه است.
حمله ‎آمریکا و انگلیس به ‎یمن، دست و پا زدن غریقی را به نمایش می‌گذارد که برای نجات خود از باتلاق خودساخته جنگ ‎غزه، تلاش می‌کنند. آمریکا مانند ‎فرعون در نیل، در دریای سرخ غرق می‌شود.
Iran (Islamic Republic of)
در برابر تجاوزات آمریکا و انگلیس سکوت نمی‌کنیم
۰۹:۱۸ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
در برابر تجاوزات آمریکا و انگلیس سکوت نمی‌کنیم
Iran (Islamic Republic of)
حملات آمریکا جنایتکار و انگلیس جنایتکار علیه یمن هیچ ربطی به امنیت دریایی و آزادی کشتیرانی در دریای سرخ ندارد
۰۹:۱۷ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
حملات آمریکا جنایتکار و انگلیس جنایتکار علیه یمن هیچ ربطی به امنیت دریایی و آزادی کشتیرانی در دریای سرخ ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
ادعای وزیر خارجه انگلیس: تهران به حماس، حزب‌الله و حوثی‌ها سلاح می دهد/ انگلیس جنایتکار هم همراه با چند کشور جنایتکار دیگر به رژیم کودک کش سعودی، امارات، رژیم کودک کش صهیونیستی، القاعده، داعش، تکفیری ها و تروریست‌ها سلاح می دهد چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
آمریکا جنایتکار از سال 1359 تاکنون به همراه مزدورانشان به دنبال درگیری با ایران بوده است.
انگلیس جنایتکار از سال 1359 تاکنون به همراه مزدورانشان به دنبال درگیری با ایران بوده است.
Iran (Islamic Republic of)
تجاوز نظامی دوباره آمریکا و انگلیس علیه یمن و این در حالی است که شورای امنیت به هیچ کشوری اجازه استفاده از زور علیه یمن را نداده است
۰۹:۱۵ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
تجاوز نظامی دوباره آمریکا و انگلیس علیه یمن و این در حالی است که شورای امنیت به هیچ کشوری اجازه استفاده از زور علیه یمن را نداده است
Iran (Islamic Republic of)
دولت سوریه اقدامات فوری برای اخراج نظامیان آمریکایی انجام دهد.
۰۹:۱۴ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
دولت سوریه اقدامات فوری برای اخراج نظامیان آمریکایی انجام دهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
اعتراف پنتاگون: بایدن دستور پاسخ به حملات عین‌الاسد را صادر کرد
وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) بامداد چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای ما به دستور رئیس جمهوری بایدن به سه تأسیسات در عراق حمله کردند.
Iran (Islamic Republic of)
عقل
۰۹:۰۸ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
یمن تنها کشوری در جهانه که میتونه درصورت حمله اسراییل به ایران ارتباطش با دریا رو از طریق باب المندب قطع کنه

این یعنی ارزش یمن برای ایران ۵۰۰ میلیارد دلاره
حالا ۸ تا آرپی جی و خمپاره هم از ایران بگیره چیزی نیست
ایران باید بهش موشک و اژدر دریایی بده
Iran (Islamic Republic of)
آمریکا یک کشور تروریست است!
۰۹:۰۷ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
حمله آمریکا جنایتکار به مراکز مقاومت اسلامی در عراق، حمایت از اسرائیل، تروریسم، القاعده، داعش، تکفیری ها و سایر گروه های تروریستی بوده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
داعش جنایتکار بدون حمایت آمریکا جنایتکار ۱۰ دقیقه هم دوام نمی‌آورد.
داعش جنایتکار بدون حمایت اروپا جنایتکار ۱۰ دقیقه هم دوام نمی‌آورد.
داعش جنایتکار بدون حمایت ترکیه جنایتکار ۱۰ دقیقه هم دوام نمی‌آورد.
داعش جنایتکار بدون حمایت اسرائیل جنایتکار ۱۰ دقیقه هم دوام نمی‌آورد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
آمریکا جنایتکار، کشورهای اروپایی جنایتکار و مزدورانشان از 5 فروردین ماه سال 1394 تاکنون تاکنون مسئول کشتار مردم مظلوم، بی دفاع و بی گناه یمن بودن و هنوز هم هستند.
آمریکا جنایتکار و کشورهای اروپایی جنایتکار از 15 مهر ماه تاکنون مسئول کشتار مردم غزه هستند.
Iran (Islamic Republic of)
آمریکا: با یمن جنگ نداریم/ تجاوز نظامی دوباره آمریکا و انگلیس علیه یمن شرم آور و تاسف بار است.
۰۹:۰۶ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
آمریکا: با یمن جنگ نداریم/ تجاوز نظامی دوباره آمریکا و انگلیس علیه یمن شرم آور و تاسف بار است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
کشتار بیش از 25 هزار غیرنظامی در غزه فاجعه انسانی است آمریکا شریک اسرائیل در حملات به مردم غزه است که آمریکا شریک جرم اسرائیل در حملات به مردم غزه است.
Iran (Islamic Republic of)
حملات آمریکا جنایتکار و انگلیس جنایتکار علیه یمن هیچ ربطی به امنیت دریایی و آزادی کشتیرانی در دریای سرخ ندارد.
۰۹:۰۵ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
حملات آمریکا جنایتکار و انگلیس جنایتکار علیه یمن هیچ ربطی به امنیت دریایی و آزادی کشتیرانی در دریای سرخ ندارد.
آمریکا جنایتکار از سیاست‌های گذشته درس عبرت نگرفته است.
انگلیس جنایتکار از سیاست‌های گذشته درس عبرت نگرفته است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
ادعای کاخ سفید: خواهان کاهش تنش در خاورمیانه هستیم/ و باز هم 100 درصد فقط دروغ است/ حمله آمریکا و انگلیس به غرب یمن/ یک شبکه یمنی گزارش داد آمریکا و انگلیس در اقدامی جدید منطقه‌ای را در غرب یمن مورد حمله قرار داده‌اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
اگر آمریکا جنایتکار هم نگران تشدید تنش است، باید حمایت خود را از عربستان سعودی، امارات، بحرین، رژیم کودک کش صهیونیستی تروریسم، القاعده، داعش، تکفیری ها و سایر گروه های تروریستی قطع کند.

اسرائیل و آمریکا با کدام قانون و مجوز به غزه تجاوز و حمله کرده اند و تاکنون بیش از 26 هزار نفر مردم مظلوم بی دفاع و بی گناه غزه را قتل عام کرده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۷ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
ولی آمریکا تا جنازه بغدادی رو نشون نده هر کاری داعش علیه ما بکنه ما از چشم آمریکا میبینیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۹ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
ترس وترسیدن چیز بدی هست اونم مقابل حاکمان ناخلف
Russian Federation
محمودزاده
۰۲:۲۷ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
تازه اگر داده باشید هم کار خوبی کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۵ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
برقهارو قطع نکنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۸ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
یمن به سلاح ایران نیاز نداره خودش تولید کننده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۲ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
درست می‌گوید کشور یمن از نظر موشک و پهپاد پیشرفته است و نیازی به واردات از ایران ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۰ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
سلاح به یمن می‌دهیم.
از برجام هم خارج شده ایم.
تمام.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۰۵ بهمن ۱۴۰۲
ریشه نام امنی منطقه به جنگ روسیه و اوکراین بر می گردد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۰۵ بهمن ۱۴۰۲
یعنی اینهمه توضیح برای اینکه بگیم ما به یمن اسلحه ندادیم!!؟مگرخریدو فروش تجهیزات نظامی بین کشورها جرم بوده مانمیدونستیم !؟مثلا آمریکا واروپا که به طالبان اسرائیل داعش صدام وکلیه گروههای تروریستی درسرتاسردنیا درطول تاریخ تجهیزات نظامی فروختن به کسی هم توضیح میدن !؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۰۵ بهمن ۱۴۰۲
آمریکا جنایتکار یک تهدید برای امنیت دریای سرخ است.
انگلیس جنایتکار یک تهدید برای امنیت دریای سرخ است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۰۵ بهمن ۱۴۰۲
عجب ما قدرت اول منطقه ایم خب راستشو بگید دیگه ترس نداره ک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۰۵ بهمن ۱۴۰۲
تو گفتی وابلهان باور کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۰۵ بهمن ۱۴۰۲
یک زمانی دادن پهباد به روسیه را تکذیب می کردی حالا باور پذیری تولید سلاح توسط لنگ پوشان یمنی امکان ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۰۵ بهمن ۱۴۰۲
پس سلاح های یمتی ها از کجا تامین می شود؟تو که پهباد هم به روسیه نداده بودی!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۰۵ بهمن ۱۴۰۲
وزیر خارجه مملکت از روی متن که قبلا ۵۰ بار اونو تمیرن کرده بخونه !!!
اونوقت میخواد برای دیپلماسی دنیا برنامه ریزی بکنه !!!
مگر در ایران قحط الرجال است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
اخبار داخلی رو دنبال کن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
اون ویدیو ادیت شده ویدیو اصلی رو ببینید
ایشون فقط یک بار تکرار میکنند که کاملا عادیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
وزیر امور خارجه یا مامور سپاه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۰۵ بهمن ۱۴۰۲
باشه قبول خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۰۵ بهمن ۱۴۰۲
وقتی وزیر امور خارجه زبان انگلیسی بلد نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۰۵ بهمن ۱۴۰۲
اینقد بدم میاد از این سوسول بازیاتون ، آمریکایی ها دارن بچه های ما را میکشن و بهشم اعتراف میکنن حالا شما با ترس و لرز میگین ما سلاح ندادییم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
جمهوری اسلامی اگه از خودش دفاع کنه گیره دفاع نکنه گیره.
بعضی از مردمم معلوم نیست حرف حسابشون چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۰۵ بهمن ۱۴۰۲
برای روسیه هم همینو میگفت !! میگفت کی ما به روسیه چیز دادیم ؟؟؟ نه !!! ندادیم !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۰۵ بهمن ۱۴۰۲
ما به تمدن چندین هزار سالمون می نازیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۰۵ بهمن ۱۴۰۲
بنده های خدا اجی مجی می کنند و اسلحه و موشک ظاهر میشه. یا اینکه مرغ تخم طلا دارن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۰۵ بهمن ۱۴۰۲
ماست سیاه است!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
من مثبت دادم چون احتمال دروغ بودن این ادعا زیاد هست یه احتمال کوچیکی باشه که خودشون ساخته باشن
Iran (Islamic Republic of)
عبدالمجید سجادیان
۲۱:۵۸ ۰۵ بهمن ۱۴۰۲
درست است درسیاست صداقت نیست
ولی حداقل جراتش داشته باشید بگویید ما از گروه های مقاومت دفاع می کنم وحمایت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۰۵ بهمن ۱۴۰۲
یه کمی زبان یاد بگیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۰۵ بهمن ۱۴۰۲
تکرار میکنیم ریستوریشن تکرار میکنیم ریستوریشن restoration تکرار میکنیم ریستوریشن restoration تکرار میکنیم ریستوریشن restoration restoration
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۰۵ بهمن ۱۴۰۲
درود بر مرد میدان دیپلماسی
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۸ ۰۵ بهمن ۱۴۰۲
دروغگو دشمن خدا نبود؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۰۵ بهمن ۱۴۰۲
برای چی ؟
یمن بزرگترین متحد ماست شیعه هستن همیشه از ایران حمایت کردن باید ازشون حمایت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۰۵ بهمن ۱۴۰۲
ما باید به یمن کمک‌های انسانی بکنه و از هیشکی هم نترسه
آخرین اخبار