مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: حضور یک قلاده گربه وحشی در منطقه شکار ممنوع «ریوند» در شهرستان جغتای مشاهده و به ثبت رسید.

مهدی اله پور مدیر کل محیط زیست خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی از معدود استان‌هایی است که میزبان همه اعضای خانواده گربه‌سانان موجود در کشور است و این مشاهده توسط محیط بانان شهرستان جغتای حین ماموریت و اجرای قوانین شکار و صید در منطقه شکار ممنوع ریوند این منطقه ثبت شده است.

وی با بیان اینکه گربه وحشی شباهت زیادی به گربه اهلی دارد، اظهار کرد:، اما در گربه وحشی ۱۲ نوار با خال‌های تیره در دو طرف بدن وجود دارد و دم کوتاهتر با حلقه‌های سیاه رنگ از دیگر مشخصات گربه وحشی است.

مدیر کل محیط زیست خراسان رضوی افزود: این گونه اغلب در نقاط جنگلی، بیابانی، کوهستانی و «استپی» زیست می‌کند و همانند سایر گونه‌های گربه‌سان شب زی و فعالیتش در اوایل غروب و صبح زود است.

وی گفت: گربه وحشی از پستانداران کوچک، پرندگان، تخم و جوجه آن‌ها و نیز خزندگان تغذیه می‌کند و دشمنان متعددی از قبیل کاراکال، پلنگ و «شاه بوف» دارد و به علت کم شدن طعمه و تخریب زیستگاه در اکثر مناطق کشور جمعیت آن رو به کاهش است.

اله پور ادامه داد: حضور گربه وحشی به عنوان گونه ارزشمند حیات وحش کشور، نشانه محکمی از غنای تنوع زیستی حاکم در منطقه و شرایط مطلوب زیستگاهی است.

منطقه شکار ممنوع ریوند شامل ارتفاعات غرب شهرستان سبزوار و جغتای دارای ۷۵ هزار و ۱۰۸ هکتار وسعت است که به لحاظ برخورداری از سیمای طبیعی کوهستان، دشت و تپه ماهور، از زیستگاه‌های ارزشمند خراسان رضوی محسوب می‌شود.

برچسب ها: گربه وحشی ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.