فراهم شدن امکان تردد برای زائران اربعين از طریق مسير دريایی

وزير راه وشهرسازی گفت: امسال زائران اربعين با توجه به راه اندازی خط دريایی ايران - عراق می توانند از دو بندر خرمشهر و آبادان تردد كنند.

مهرداد بذرپاش وزير راه وشهرسازی با بيان اينكه  مقام معظم رهبری به شدت پيگير راه اندازی راه آهن  شلمچه - بصره بودند گفت: طبق رايزنی هایی كه انجام داده ايم اميدواريم امسال به يك نقطه خوبی در احداث راه آهن شلمچه - بصره برسيم.

وی ادامه داد: در اربعين سال گذشته با حضور نخست وزير كشور عراق و معاون اول رئيس جمهور در نقطه صفر مرزی عمليات احداث اين خط ريلی كه سال های سال مردم منتظر راه اندازی اين خط ريلی بودند آغاز شد.

بذرپاش بيان كرد: برای ارزيابی پيشرفت كار در چندين مرحله جلسه برگزار شد يكی از مراحل كار عمليات مين زدایی بود كه در مسير ۱۶ كيلومتری از مرز ايران تا داخل خاك عراق اين اقدام در حال انجام است و تا به امروز ۲ كيلومتر در داخل عراق و يك ونيم كيلومتر در داخل ايران عمليات مين روبی انجام شده است.

وزير راه وشهرسازی اظهار كرد:  روند احداث پل  بر روی رودخانه  ای كه در  كشور عراق قرار دارد  مطرح شد و در حال حاضر اين  پل توسط شركت های ايرانی در حال احداث است. همچنين بخشی از زمين های مسكونی و خانه های مردم  كه دركشور عراق قرار دارد مقرر شد كشور عراق تملك كند و به شركت های ايرانی تحويل دهد.

وی افزود: عمليات ۳۲ كيلومتری در  قالب مناقصه كشور عراق برگزار شد و شركت مجری و شركت های ايرانی نیز انتخاب شده اند.

به گفته بذرپاش، بخشی از تملیک اراضی انجام شده و قرار است ظرف یک ماه آینده همه اراضی مورد نظر تملیک و تحویل داده شوند.

بذرپاش به راه اندازی مسير دريایی  ايران و  عراق  اشاره كرد و گفت: در اربعين امسال عمليات اعزام زائران از مسير دريایی آغاز خواهد شد و بندر خرمشهر  بندر بصره و بندر آبادان - بندر باسيره اقدام به جابه جایی زائران و مسافران اربعين خواهند كرد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: موضوع دیگر اجرای خط ریلی کرمانشاه به اسلام‌آباد و اسلام‌آباد به خسروی به‌عنوان یکی از خطوط اصلی ریلی کشور بود.

وی ادامه‌داد: این پروژه باید به‌زودی به بهره‌برداری برسد و از کشور عراق درخواست داشتیم تا این مسیر در عراق هم دنبال شود که دو کشور را منتفع کند.

 

برچسب ها: حمل ونقل ، بذرپاش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار