تغییر معادلات خدمت

پرکاری، خستگی ناپذیری و گره‌گشایی از کار مردم به ویژه محرومان و طبقات ضعیف جامعه میراث ماندگار «شهید جمهور» رئیسی است.

ممکن است برخی از منظر سیاسی دارای اختلاف نظر‌هایی با «رئیس جمهور شهید» سید ابراهیم رئیسی باشند، اما بعید به نظر می‌رسد، مخالفان و منتقدانش هم بر پرکاری و خستگی ناپذیری اش در پیگیری مسائل مردم، سفر‌های استانی و به ویژه رسیدگی به نیازمندی‌های محرومان و طبقات ضعیف مهر تایید نزنند.

ازجمله عبارات روز گذشته رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیت‌شان برای شهادت آیت ا... رئیسی این بود: «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت. در این حادثه تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد...»

خدمت تا پای جان
اگر بسیاری مدعیان که ما آن‌ها را کم هم تجربه نکرده ایم، شعار خدمت تا پای جان را دادند، سید ابراهیم رئیسی آن را معنا بخشید؛ به این شعار پایبندی نشان داد و در نهایت نیز در مسیر خدمت و برای وطن و مردم جانش را فدا کرد. بی‌شک، تاریخ این سرزمین بزرگ قدردان زحمات، کوشش‌ها و دلسوزی‌های «شهید جمهور» رئیسی خواهد بود و قطعا مشی و مرام «خدمت» را که از او آموختند برای رئیس جمهور بعدی ترجمه خواهد کرد.

سفر‌های استانی؛ مصداق روشن خدمت
در این میان و در دوران سه ساله ریاست جمهوری، ابراهیم رئیسی تعداد سفر‌های استانی او و گره گشایی از کار مردم در کارنامه این رئیس جمهور مردمی بیش از هر موضوع دیگری قابل اعتناست؛ البته که تلاش سیاست خارجی مبتنی بر همگرایی در فضای همسایگان و آسیا آثار درخوری برای اقتصاد و سیاست خارجه کشور به ارمغان آورد. همه این روایت ها، بی شک به آن معنا نیست که نقدی بر برخی بخش‌ها بر دولت سیزدهم نیست، اما اگر انصاف را قاضی این میدان کنیم، به طور قطع تلاش و اراده سترگ رئیس جمهور شهید برای رفع نواقص و مشکلات کشور ستودنی است. او در سفر‌های استانی میان مردم و با مردم بود و هیچ گاه تلاش نکرد خود را از مردم به ویژه طبقات محروم جامعه جدا کند، چراکه خود نیز از ۵ سالگی که پدرش را از دست داده بود، آموخته بود که برای رسیدن به اهداف و موفقیت‌های بزرگ باید تلاش کند و با نشستن کاری از پیش نمی‌رود. رهبر انقلاب در توصیف این ویژگی «ابراهیم» این طور گفته اند: «حضور در بین مردم و مواجهه مستقیم با مشکلات مردم است. این که شما می‌روید در بین مردم، از مردم می‌شنوید، به آن‌ها پاسخ می‌دهید، مطرح می‌کنند مشکلاتشان را، این کار خیلی خوبی است، این کار بسیار مفیدی است. از چند جهت مفید است؛ یکی این است که شما اطّلاعات دستِ اوّل پیدا می‌کنید، فواید دیگر هم دارد. کاهش تشریفات در سلوک شخصی و حکومتی دولت، به خصوص شخص آقای رئیس‌جمهور، برای من چشمگیر است و چیز مهم و قابل توجّهی است.»

رکورد سفر‌های دولت‌ها در سال نخست
رئیسی از همان روز‌های نخست ریاست جمهوری اتوبوس سفر‌ها را روشن کرد و همان طور که نشان داد، محمل این سفر را تا پای جان و برای مردم و وطن متوقف نساخت. انجام ۳۱ سفر استانی در یک سال نخست فعالیت، نه فقط یک رکورد، بلکه دستاورد و موفقیت قابل توجه برای دولت مردمی او بود.

بنا بر آمار خبرگزاری دولت، سال ۱۴۰۲، ابراهیم رئیسی و همکارانش هر ۱۸ روز یک سفر را تجربه کرده اند. در این سال در مجموع ۱۹ سفر به استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، قم، بوشهر، خراسان جنوبی، اصفهان، فارس، چهارمحال و بختیاری، کردستان، البرز، گلستان، زنجان و هرمزگان داشته. به عبارت دیگر رئیس‌جمهور تقریبا هر ۱۸ روز یک سفر به استان‌های مختلف ایران پهناور داشته است. از این تعداد ۸ سفر در قالب دور دوم سفر‌های استانی و ۱۱ سفر دیگر به منظور بهره‌برداری از پروژه‌ها، نظارت و سرکشی بر حسن اجرای پروژه‌ها و دیدار و گفتگو با مردم انجام شده است. مرتضوی وزیر رفاه دولت سیزدهم، درباره این سفر‌ها می‌گوید: یکی از ویژگی‌های مهم این سفرها، دوری از اقدامات، کار‌ها یا تصمیمات نمایشی بود. در این راستا، دولت به جای کلنگ‌زنی‌های جدید و آغاز پروژه‌های نو که چه بسا محل تأمین اعتبار آن‌ها با، اما و اگر‌هایی رو به روست، بر اتمام طرح‌های نیمه تمام در هر استان کشور تمرکز کرد. علاوه بر این موارد:

-توجه به حل مسئله با توجه به اقتضائات محلی

-تأکید بر تأمین کامل اعتبارات تعیین شده برای هر سفر و اختصاص آن‌ها

-راه‌اندازی واحد‌های نیمه کاره‌ای که محصول سوء مدیریت‌های گذشته بود، احیای صنایع، واحدها، کارگاه‌ها و رونق تولید، وجه دیگر یا حاصل دیگر سفر‌های استانی رئیسی بود که باعث شد مردم به صورت عینی، شیرینی‌های آن را احساس کنند.

از روسیه به میان سیل زدگان کرمان
در کنار سفر‌های استانی، آن چه پرکاری شهید جمهور، رئیسی و دولت مردمی‌اش را بیش از پیش روشن می‌سازد، انجام سفر‌های موضوعی، در کنار سفر‌های استانی بود. سفر‌های استانی باعث نشد که شخص رئیس جمهور یا دیگر اعضای دولت از نیاز‌های فوری دیگر مردم عزیز در جای جای ایران اسلامی غافل شوند.

این که رئیسی چند ساعت پس از بازگشت از سفر سال گذشته خود به مسکو، در کوتاه‌ترین زمان از مناطق سیل زده استان کرمان بازدید کرد، مؤید همین سخن است. سفر و بازدید سرزده از مناطق زلزله‌زده استان خوزستان، سفر مجدد به خرمشهر و آبادان برای توسعه این دو شهر و بازدید از حادثه متروپل و دلجویی از حادثه دیدگان، از دیگر سفر‌های موضوعی رئیس جمهور مردمی بود؛ حضوری میدانی که برای رفع مشکلات و کاهش درد مردم، اثرگذار و تصمیم‌ساز بود.

خداحافظ آقای رئیسی
به هر روی، تقدیر این گونه رقم خورد که امروز مردم ایران از نعمت رئیس جمهوری پر تلاش و مردمی محروم شوند. اما آن چه مشخص است، ابراهیم رئیسی مرز و معیار و ملاک «خدمت» در جایگاه ریاست جمهوری را با پرکاری و خستگی ناپذیری تغییر داد و به نظر می‌رسد، رئیس جمهور بعدی ایران که حدود ۵۰ روز آینده به پاستور می‌آید، باید بداند که میراث‌دار مسئولی است که تا پای جان سر از پا نشناخت.

منبع: روزنامه خراسان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.