در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

کاهش نرخ رشد نقدینگی چه اثری بر مولفه‌های کلان اقتصادی دارد؟

به گفته مسئولان بانک مرکزی، نرخ رشد نقدینگی از ۴۲.۸ درصد در مهر ۱۴۰۰ به ۲۴.۱ درصد در فروردین‌ماه ۱۴۰۳ رسیده است؛ روند کاهشی نرخ رشد نقدینگی که شاخص‌های کلان اقتصادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ابتدای سال ۱۴۰۲ بود که بانک مرکزی هدف گذاری خود برای رشد نقدینگی را عدد ۲۵ درصد اعلام کرد و در پایان اسفندماه اعلام شد که این متغیر طی یک روند نزولی از ۴۰.۶ درصد در پایان سال ۱۳۹۹ و ۴۲.۸ درصد در پایان مهرماه سال ۱۴۰۰ به ۳۱.۱ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ کاهش یافته و با تداوم این روند نزولی به ۲۴.۳ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ رسیده است.

روند کاهش نرخ رشد نقدینگی که شیرجیان معاون اقتصادی بانک مرکزی در خصوص آن اظهار کرد: در چند سال های گذشته شاهد روند افسار گسیخته نقدینگی بودیم که دولت با تمرکز جدی بر کنترل نقدینگی و به کارگیری سیاست هایی از جمله رشد ترازنامه بانک ها و تنظیم مناسبات مالی میان دولت وبانک توانست این رشد نقدینگی را کاهش دهد.

این مقام مسئول در رابطه با هدفگذاری‌ها برای امسال هم بیان کرده بود: برای ۱۴۰۳ هم در کنار کنترل نقدینگی به موضوع مدیریت نقدینگی و هدایت آن به سمت بخش‌های مولد اقتصادی توجه جدی داریم.

نرخ رشد نقدینگی فروردین ماه به ۲۴.۱ درصد کاهش یافت

نرخ رشد نقدینگی که حالا بنابر اعلام مسئولان بانک مرکزی در سال ۱۴۰۳ هم روند کاهشی خود را ادامه داده است؛ در همین راستا روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی محمدرضا فرزین اعلام کرد: به دنبال تدوین و اجرای برنامه پولی و تعیین هدف رشد نقدینگی برای سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در کنار پیگیری جدی سیاست‌های کنترل مقداری رشد ترازنامه بانک‌ها و جریمه بانک‌های مختلف از حدود تعیین شده از طریق افزایش نسبت سپرده قانونی، رشد دوازه ماهه کاهش قابل توجه یافته و از ۴۲.۸ درصد در مهر ۱۴۰۰ به ۲۴.۱ درصد در فروردین‌ماه ۱۴۰۳ رسیده است.

کاهش نرخ رشد نقدینگی که پیش از این مهدی میرزایی کارشناس اقتصادی به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: زمانی که نقدینگی خلق می‌شود اگر به سمت تولید سوق داده نشود به سوی بازار‌های غیرمولد حرکت می‌کند که می‌تواند تورم شدیدی را ایجاد کند اصلا بر همین اساس است که کاهش رشد نقدینگی در بلندمدت یکی از مولفه‌های اثر گذار بر مهار تورم به شمار می‌رود که از این رو کاهش نقدینگی که رخ داده می‌تواند آثار زیادی از جمله کنترل تورم داشته باشد به شرطی که سایر عوامل موثر در تورم هم به نحو مناسب مدیریت شود.

او در ادامه اظهار کرد: در رشد نقدینگی باید به مولفه‌های کلان اقتصادی هم توجه ویژه داشت و اقدامات بانک مرکزی برای حفظ این روند و رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

کاهش نرخ نقدینگی موفقیتی در سیستم اقتصادی کشور

همچنین در ادامه سیاوش غیبی‌پور کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: سیاست‌های پولی غیر از این که روان است می‌تواند دو اثر تخریبی و سازنده هم داشته باشد در رابطه با اثر سازنده باید گفت اگر رشد نقدینگی کاهنده باشد تورم هم کاهشی خواهد شد و اگر این رشد نقدینگی فزاینده رقم بخورد و رشد تولید هم کم باشد این اثر هم مانند سیلی است که تمام متغیر‌های کلان اقتصادی از جمله تورم که رابطه مستقیم با سفره مردم دارد را هدف قرار می‌دهد.

او افزود: کاهش نرخ رشد نقدینگی و تداوم این روند یک موفقیت در سیستم پولی و اقتصادی کشور محسوب می‌شود که مجموعه‌ای از عوامل داخلی و خارجی سبب شکل‌گیری و عملیاتی شدن آن شده است که ضرورت دارد این است اقدامات باتوجه به هدفگذاری‌های صورت گرفته تداوم داشته باشد.

همچنین در ادامه هم داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در رابطه با هدفگذاری‌ها در زمینه نرخ رشد نقدینگی گفت: هدفگذاری شده در پایان برنامه پنج ساله هفتم نرخ رشد نقدینگی به کمتر از ۱۴ درصد برسد.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار