کتابخانه‌ها به کمک کسب و کار‌ها می آیند

معاون کتابخانه‌های عمومی با تسهیل گری و ارائه خدمات کتاب محور از کسب و کار‌های خرد حمایت می‌کنند.

پانزدهمین رویداد ملی کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی در استان آذربایجان غربی با هدف حمایت از کسب‌وکار‌های کوچک و بهره‌مندی از دانش، نظریات و ایده‌های اساتید و صاحب‌نظران این حوزه در سالن جلسات استاد شهریار کتابخانه مرکزی ارومیه به صورت حضوری و مجازی برگزار شد. 

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در مراسم گشایش پانزدهمین رویداد ملی کسب‌و‌کار کارکرد جدید کتابخانه‌های عمومی را تشریح کرد و گفت: کتابخانه ها به عنوان مرکز هویت‌سازیِ فرهنگی و اجتماعی موقعیتی هستند که در آن خدمات بی‌شماری به همه مردم ارائه می‌شود و خدمت «عضو و امانت» تنها یکی از بی‌شمار خدمت‌هاست؛ و ما وظیفه امروزین کتابخانه و کتابدار را منحصر در تعریف‌ها و تفسیر‌های کهنه گذشته ندانیم و به شکلی همه‌جانبه همه کارکرد‌های هویت‌ساز و رشد دهنده را در کتابخانه سراغ بگیریم و موضوع کسب‌وکار‌های کوچک هم، به دلیل ارتباط غیرقابل انکار نهاد علم و نهاد اقتصاد، با کتابخانه عمومی ارتباط پیدا می‌کند. 

سیدباقر میرعبداللهی، با اشاره به برگزاری دو همایش بین‌المللی از سوی نهاد در تبیین خدمات جدید کتابخانه‌های عمومی گفت: نهاد کتابخانه ها به منظور درگیرکردن دانشگاه به عنوان نهاد رسمی علم در ایران و هم به منظور توضیح وجوه علمی شعار نهاد مبنی بر نگاه به کتابخانه به عنوان مرکز اجتماعی، دو همایش را برگزار کرد.

وی ادامه داد: نهاد کتابخانه ها در برگزرای نمایشگاه فقط به تولید محتوای دانشی در این عرصه اکتفا نکرد و به حوزه عمومی هم توجه داشت و به همین انگیزه است که اکنون و ماه‌ها پس از پایان همایش، هنوز رویداد‌های استانی مربوط به حوزه کسب‌وکار‌های کوچک را پیگیری و اجرا می‌کنیم.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، می گوید:  این نهاد فرهنگی در حوزه برقراری ارتباط میان دانش و حوزه عمومی، اگرچه از دانشگاه پیش افتاده است، اما تسهیل‌گر و عامل ارتباطی نیز است و به آموزش‌محوربودن و کتاب‌محور بودن فعالیت‌هایش توجه و اصرار دارد. 

 میرعبداللهی تصریح کرد: فعالیت کتابخانه‌های عمومی در حوزه کسب‌وکار و اساساً همه حوزه‌های ترویجی، نه صرفاً یک شعار و پروژه موقت مدیریتی، بلکه ضرورتی اجتماعی و فرهنگی است.

این مقام مسئول تاکید کرد: توجه دقیق و عالمانه به این ضرورت و انجام درست این وظیفه، اولاً نیازمند استمرار و پیگیری موضوع و به‌فراموشی نسپردن آن و ثانیاً ورود نهاد و کتابداران به حوزه‌های دیگر خدمت به جز کسب‌وکار است.

پانزدهمین رویداد ملی کسب و کار نیز به منظور حمایت از کسب و کار‌های کوچک و بهره مندی از دانش، نظریات و ایده‌های اساتید و صاحبنظران حوزه کسب و کار به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی و با حضور مدیران کشوری، استانی و صاحبان کسب و کار روز پنج شنبه ۲۴  خرداد در سالن جلسات این کتابخانه برگزار شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.