رمزگشایی از دیوارنگاره‌های انتخاباتی میدان ولیعصر

موضوعات مختلفی در واکنش به مسائل روز و تقویمی بر دیوارنگاره میدان ولی عصر(عج) پایتخت نقش می‌بندد. این دیوارنگاره در دو دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری نیز به همین مساله اختصاص یافته است.

دیوارنگاره میدان ولی عصر (عج) شهر تهران را باید یک رسانه تاثیرگذار دانست که بیش از یک دهه است در واکنش به مسائل روز و تقویمی، موضوع‌های مختلفی بر آن نقش می‌بندد. این دیوارنگاره در دو دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری، به همین مساله اختصاص یافته است.

خانه طراحان انقلاب اسلامی (زیرمجموعه سازمان هنری رسانه‌ای اوج) در دوره سیزدهم انتخابات، سراغ سوژه‌هایی رفت که محور آنها دعوت از مردم به حضور پای صندوق‌های رای بود. حالا، اما هر دو دیوارنگاره، خطاب به نامزد‌ها طراحی و اجرایی شده است.

«عرصه صداقت» عنوان دیوارنگاره جدید میدان ولی عصر (عج) است که بامداد شنبه- ۲۶ خردادماه- با توجه به نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری نصب شد. در توضیح این دیوارنگاره با سخنی از حضرت امیرالمومنین علی (ع) آمده است: «هرگز وعده‌ای نده که نسبت به انجام آن از خود مطمئن نیستی.»

در دیوارنگاره «عرصه صداقت» تصویر هر ۶ نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری مورد استفاده قرار گرفته است. عنوان دیوارنگاره به شکل واضح، خطاب به نامزد‌ها می‌گوید که باید با مردم صادق باشید و وعده پوچ به آنها ندهید. این نکته باریک و مهم، در دوره‌های مختلف توسط برخی نامزدها، رعایت نشد که نتیجه آن، عدم اعتماد برخی مردم بوده است.

کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، شورا‌های اسلامی شهر‌ها و روستا‌ها و... گاه قولی می‌دهند که یا در زمان تصدی پست، فراموش می‌کنند! یا از عهده عمل به آن برنمی‌آیند. مساله‌ای که از دیرباز، سوژه سریال‌های کمدی تلویزیون هم شده! حال آنکه هیچ ارزشی بالاتر از صداقت نیست و مردم نیز اهمیت راستگویی و یکرنگی مسئولان را ارج می‌نهند و با آنها همراه‌تر می‌شوند.

دیوارنگاره قبلی میدان ولی عصر (عج) شعار «انتخابات در انحصار هیچکس نیست!» را بر خود داشت که درست در نیمه خرداد و همزمان با سالروز عروج بنیانگذار انقلاب اسلامی رونمایی شد. عنوان دیوارنگاره از سخنرانی امام خمینی (ره) در تاریخ نهم اسفندماه سال ۱۳۶۲ در دیدار با مدیران و کارکنان صداوسیما، گرفته شد که فرمودند: «انتخابات مال همه مردم است. مردم سرنوشت خودشان دست خودشان است؛ و انتخابات برای تاثیر سرنوشت شما ملت است.»

در این دیوارنگاره، تصویری از امام (ره) مورد استفاده قرار گرفت که مردمانی از اقشار مختلف، در پس‌زمینه آن بودند. این کار گرافیکی و پازل گونه، هم توصیه تاریخی امام امت را یادآوری می‌کرد و هم بر جمهوریت تاکید داشت؛ همان چیزی که مردم برایش انقلاب کردند. آن زمان هنوز نامزد‌های نهایی، مشخص نبود و دیوارنگاره، لزوم حضور نمایندگان طیف‌های مختلف در رقابت انتخابات ریاست جمهوری را تلنگر می‌زد. اتفاقی که البته رقم خورد و حالا نوبت آن است تا مردم بار دیگر نقش تاریخی خود را در صحنه انتخابات ایفا کنند.

خرداد ۱۴۰۰ به مناسبت سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، دیوارنگاره میدان ولی عصر (عج) دو بار به این اتفاق اختصاص داده شد. روز اول خرداد، دیوارنگاره‌ای با شعار «یک صدا با رای‌مان؛ جاودان ایران‌مان» در معرض دید مردم قرار گرفت که به طور مستقیم، از آنها دعوت به حضور در انتخابات می‌کرد. تصویر دیوارنگاره، مجموعه‌ای از نشانه‌های هویتی هر شهر به همراه چند عنصر پیشرفت کشور مثل فضا پیما را در خود داشت. این تصویر گرافیکی، در راستای اتحاد، پیشرفت و آبادانی طراحی شد و مردم، مخاطب هدف آن بودند.

همچنین در ۴۸ ساعت مانده به برگزاری انتخابات سیزدهم، دیوارنگاره «برای ایران به صف شویم» و با هشتگ ‎یک با یک رونمایی شد. شعار فرعی این بود: «هر کدام از ما یک نفر را برای رای دادن دعوت می‌کنیم.» تصویر دیوارنگاره، رئال (واقعی) بود و در بیلبورد، چهره‌های مردم مورد استفاده قرار گرفت. پرچم ایران، شناسنامه‌هایی که در دست مردم بود، انگشت‌های آغشته به رای، درخت سبز در پس‌زمینه به همراه آسمان آبی، به طور مستقیم و سرراست، مفهوم مورد نظر را منتقل می‌کرد.

قاب انتخاب شده هم یادآور عکس‌های دسته‌جمعی خانوادگی و فامیلی بود که مفهوم وحدت را در خود داشت. بخش خاص‌تر این دیوارنگاره، ترسیم نقشه ایران، با کمک شناسنامه‌هایی بود که تعدادی از حاضران در عکس، مقابل دوربین گرفته بودند.

احتمالا سوژه تصویر بعدی که بر دیوارنگاره میدان ولی‌عصر (عج) نقش خواهد بست، دعوت از مردم به شرکت در انتخابات است. فعلا مخاطب دو دیوارنگاره با موضوع انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری، نه مردم که مسئولان و نامزد‌ها بوده‌اند. این تغییر زاویه نگاه نسبت به انتخابات سیزدهم، نکته مهمی با خود دارد که می‌گوید مردم همیشه پای کار و در صحنه بوده‌اند؛ هستند و خواهند بود. پس، حالا نوبت صداقت نامزد‌های انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جموری است که هشتم تیرماه امسال برگزار خواهد شد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
آیات وروایات نه درتهران بلکه درسراسرکشورتیلیغ وترویج شود
آخرین اخبار