در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

کمک به کاهش مشکل نقدشوندگی بازار سهام با بازگشت دامنه نوسان به روال عادی

کارشناس بازار سرمایه گفت: مقرر شد دامنه نوسان معاملات در کلیه بازار‌ها به استثنا بازار پایه از ۹ تیرماه به ۶+- تغییر یابد.

رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: پس از شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه در روز یکشنبه (۳۰ اردیبهشت)، با تصمیم هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار دامنه نوسان سهام به ۲ درصد کاهش پیدا کرد؛ اتفاقی که اگر برای چند روز موقت انجام می‌شد می‌توانست در جهت حقوق سهامدار و برای کنترل فضای کوتاه مدتی باشد، اما در کمال ناباوری با وجود انتقادات کارشناسان و سهامداران تا ۸ تیر ادامه دارد. 

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: محدود کردن دامنه نوسان احتمال وجود خبر و تلاش برای پوشش آن را به ذهن می‌آورد. این محدودیت تیر خلاصی بر پیکر نیمه جان بورس بود که صف‌های فروش بی‌دلیل و ارزش معاملات بسیار پایین بازار تایید آن است.

او گفت: در نهایت هم مقرر شد دامنه نوسان معاملات در کلیه بازار‌ها به استثنای بازار پایه از ۹ تیرماه به ۶+- تغییر یابد. با بازگشت به روال عادی در وهله اول مشکل نقدشوندگی بازار کاهش می‌یابد. برگشت از این تصمیم غلط اقدام درستی بود چرا که نمی‌توان با دستکاری بازار به نتیجه مطلوب رسید.

وفایی در ادامه بیان کرد: ورود مجدد نوسان گیران به بازار و ایجاد پویایی و جذابیت در معاملات می‌تواند به بهبود ارزش معاملات کمک کند. در این یک ماه اخیر با کارمزد معاملات ۱.۵ درصد و محدوده ۲ درصدی دامنه عملا امکان پذیر نبود. تغییر بنیادین منفی در شرایط کلان اقتصادی مشاهده نمی‌شود و از طرف دیگر سهام کوچک و سهام با حجم مبنای یک، افت قیمتی محسوس داشتند. احتمالا بازار در روند آتی به این گروه از سهام توجه ویژه‌ای داشته باشد و انتظار می‌رود سهام کوچک به سرعت به تعادل برسند.

او افزود: در ضمن اگر قرار باشد شاخص کل به عدد مدنظری هم برسد در چند مقطع نیز رو به بالا حرکت می‌کند؛ اما بازاری که با محدودیت قفل صف فروش می‌شود این آژیر را به صدا در می‌آورد که ریزش بازار ادامه دار خواهد بود. اگر در کنار نرمال شدن دامنه نوسان شاهد تداوم کاهش نرخ بهره و افزایش نرخ نیما باشیم این موارد می‌تواند به بهبود روند معاملات و تغییر روند کمک کند.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار