هشدار هواشناسی برای سیلابی شدن ۱۲ استان کشور

کارشناس هواشناسی گفت: هشدار هواشناسی در خصوص تشدید بارش‌ها و وزش باد شدید در نواحی شمال غرب و غرب کشور صادر شده است.

فریبا گودرزی کارشناس هواشناسی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه  هشدار نارنجی تشدید فعالیت سامانه بارشی همراه با بارش‌های شدید محلی در نواحی غربی و شمالی کشور صادر شده است گفت:  استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و دامنه و ارتفاعات استان‌های سمنان، تهران، البرز، قزوین، زنجان درگیر این بارش‌ها خواهند شد.

وی افزود: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ در این مناطق تشدید خواهد شد.

او بیان کرد: براثر این بارش‌ها امکان آسیب به محصولات کشاورزی وجود دارد در نتیجه  زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به وقوع بارش و عدم انجام آبیاری، محلول پاشی و سم پاشی، انجام آبیاری در خاک‌های شور بعد از وقوع باران به منظور آبشویی شوری از محیط ریشه، تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف، کنترل دما و رطوبت انبار‌ها با توجه به افزایش رطوبت، جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی، بسته نگهداشتن دریچه‌های گلخانه‌ها در هنگام بارش، عدم استفاده از آب باران برای دام ها، عدم کوددهی به استخر‌های پرورش ماهی گرم آبی و کاهش غذا دهی به میزان نصف نرمال، تنظیم دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخر‌ها با توجه به رخداد بارندگی، خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‏‌ها و مسیل‏‌ها با توجه به وقوع بارش، عایق بندی و محافظت از کندو‌ها در مقابل بارش توصیه می‌شود.

وی همچنین  از صدور هشدار هواشناسی دیگر  هم خبر داد و گفت: استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، شرق کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، مرکزی، شمال اصفهان، قم و نیمه شمالی سمنان. در گیر این بارش‌ها خواهند شد.

کارشناس هواشناسی بیان کرد: این بارش‌ها تا شنبه ادامه دارد و با توجه به این شرایط  احتمال آبگرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، صاعقه، احتمال تگرگ، لغزندگی بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، وزش باد نسبتاً شدید، در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلو‌های تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال وجود دارد.

او تاکید کرد: هشدار هواشناسی هم در خصوص وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در مناطق مستعد گرد و خاک در خراسان شمالی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، سمنان، اصفهان، یزد، بوشهر، فارس، خوزستان، همدان، مرکزی و قزوین وجود دارد.  

خبرنگار: محبوبه کباری 

برچسب ها: هواشناسی ، وزش باد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۰۵ تير ۱۴۰۳
خدا کنه همیشه بارونای سیل آسا بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۰۵ تير ۱۴۰۳
بیخیال بابا
آخرین اخبار