شفافیت در پرداخت مالیات با اصلاح نظام مالیاتی کشور امکان پذیر شد

نماینده مجلس گفت: اصلاح قوانین مالیاتی و تدوین قوانین جدید برای مدیریت مالیات ستانی در کشور به صورت جدی دنبال شده است.

فتح الله توسلی نماینده مردم بهار و کبوتر آهنگ در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران درباره تاثیر اصلاح سیستم مالیات ستانی در تحقق عدالت مالیاتی گفت: در چند سال گذشته انجام اصلاحات در سیستم مالیات ستانی و رفتن به سمت اخذ مالیات عادلانه و شفاف از تمام مودیان مالیاتی در کشور دنبال شد این موضوع در دستور کار اصلی دولت و کمیسیون اقتصادی در مجلس یازدهم قرار داشت.

توسلی در ادامه افزود: اصلاح قوانین مالیاتی و تدوین قوانین جدید برای مدیریت مالیات ستانی در کشور همچنین پیگیری برای اخذ مالیات از کسانی که تاکنون مالیات پرداخت نمی‌کردند به صورت جدی در دولت سیزدهم دنبال شد، این اخذ مالیات در حوزه مسکن دلالی مشاغل مخصوصاً مشاغلی که درآمدهای کلان دارند مثل طلا فروشان، پزشکان، آرایشگران و غیره به صورت جدی دنبال و پیگیری شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برخی از مشاغل که درآمدهای فوق العاده بالا داشتند در برابر پرداخت مالیات و شفافیت در اعلام درآمد خود تا چند سال قبل مقاومت می‌کردند. اخذ مالیات از این گونه مشاغل با پیگیری‌های دولت سیزدهم و مجلس یازدهم به صورت جدی پیگیری شد اما معنی این اقدامات این نیست که این قوانین کاملاً درست و بدون اشکال هستند.

به گفته این نماینده مجلس، اصلاحات در سیستم مالیاتی در روند اجرا خودش را نشان داد و به همین دلیل مجدداً در کمیسیون بررسی و اصلاحات لازم در آن انجام ‌شد و هم اکنون هم ایراداتی در آن وجود دارد و باز هم در مجلس دوازدهم این ایرادات را و نواقص را برطرف خواهیم کرد.

توسلی افزود: اما تلاش شد که مجلس قوانین را به سمت عدالت در پرداخت مالیات پیش ببرد و به این وسیله از مشاغلی که تاکنون مالیاتی پرداخت نمی‌کردند مالیات عادلانه اخذ شود. تاکید مجلس نیز همیشه این بود که نباید فرار مالیاتی صورت بگیرد.

او در ادامه افزود: در همه جای دنیا مالیات از منابع پایدار درآمدی محسوب می‌شود و در ایران نیز این مسئله وجود دارد. اما نکته‌ای که باید جدی گرفته شود این است که این اخذ مالیات نباید از اقشاری که درآمد پایین دارند و یا درآمد محدودی دارند اخذ شود و موجب فشار به آنها شود.

توسلی ادامه داد: مسئله مهم دیگر در اخذ مالیات‌ها تبیین مصارف مالیاتی برای مودیان است تا آنها بدانند که این مالیات‌های پرداختی در چه اموری هزینه می‌شود بخش عمده‌ای از این درآمدهای مالیاتی صرف پروژه‌های کلان زیرساختی در کشور می‌شود. بخشی از این درآمدهای مالیاتی صرف توسعه زیرساخت‌های عمرانی صنعت و غیره در شهرستان‌ها می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم افزود: وقتی درآمدهای مالیاتی از جمله درآمد مالیات بر ارزش افزوده اختیار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها قرار می‌گیرد صرف توسعه زیرساخت‌ها و افزایش رفاه حال مردم می‌شود.

توسلی در ادامه بیان کرد: نقدی که به این موضوع وجود دارد این است که آیا تمام درآمدهای مالیاتی اخذ شده صرف پروژه‌های ملی می‌شود، که البته دیوان محاسبات این مسائل را مورد بررسی قرار می‌دهد تا این منابع درآمدی بر اساس قوانین بودجه در همان محل‌ها هزینه شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی توضیح داد: در برنامه هفتم نیز در راستای شفافیت در نحوه هزینه کرد درآمدهای مالیاتی معین شده که ۴ درصد مالیات بر ارزش افزوده که به شهرداری‌ها تعلق می‌گیرد برای ذینفع نهایی هزینه شود. اما باز هم باید بپذیریم که تمام این مصوبات به طور کامل اجرایی نشده است که فقدان نظارت عامل مهم در عدم تحقق ۱۰۰ درصدی این مصوبات است.

خبرنگار: محبوبه کباری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار