نیاز سالانه ۵ میلیون تن دانه روغنی در کشور

دبیر انجمن روغن نباتی گفت: بنابر آمار سالانه ۵ میلیون تن دانه روغنی مورد نیاز کشور است، درحالیکه حداکثر ۴۰۰ هزارتن در داخل تولید می‌شود.

علیرضا شریفی دبیر انجمن صنفی روغن نباتی  در برنامه روزی نو رادیو اقتصاد گفت: اخیرا دیوان عدالت اداری ممنوعیت صادرات را ابطال کرده و نهایتا دستورالعمل اجرایی توسط گمرک ابلاغ شد و اکنون در فضای صادرات قرار داریم که وزارت جهاد طی مکاتباتی با سازمان توسعه تجارت بدنبال ممنوعیت صادرات است چراکه واردات روغن خام و دانه های روغنی با ارز ترجیحی انجام می‌شود.

به گفته او، در فضای تخصیص ارزهای ترجیحی احتمال قاچاق روغن وجود دارد، اما آماری نداریم.

شریفی ادامه داد: دولت برای حمایت از قشر آسیب پذیر وارد فضای یارانه می شود، هرچند اختلاف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان با تالار دوم تبعاتی دارد.

دبیر انجمن روغن نباتی با بیان اینکه سالانه ۲ میلیون تن روغن در کشور مصرف می شود، افزود: بخش عمده روغن خام و دانه روغنی از محل تولید داخل و ۷ درصد از محل تولید داخل تامین می شود و همواره نظر دولت بر آن است که با تخصیص ارز ارزان به ماده اولیه، روغن با قیمت مناسب بدست مصرف کننده برسد.

او با بیان اینکه در پیک تولید دانه های روغنی هستیم، گفت: بنابر آمار سالانه در خوشبینانه ترین حالت ۴۰۰ هزارتن دانه روغنی تولید می شود، درحالیکه نیاز سالانه کشور ۵ میلیون تن است، از این رو تلاش دولت برآن است که میزان تولید داخل افزایش یابد. هرچند به سبب شرایط اقلیمی امکان خودکفایی در داخل وجود ندارد.

شریفی گفت: بنابر آمار مصرف روغن نسبت به متوسط جهانی تا حدی بالاتر است، در حالیکه هدف دولت از تخصیص ارز به واردات روغن خام و دانه روغنی تامین شده و همواره اعتقاد برآن است که در بلندمدت اعتماد به سازوکارهای بازار و در حقیقت دوری از یارانه ها به نفع اقتصاد جامعه حتی اقشار ضعیف است.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۰۵ تير ۱۴۰۳
روغن = نجات از گرسنگی
آخرین اخبار