رویداد «ثامر» به ایستگاه پایانی رسید

رویداد ایده‌پردازی ثامر با معرفی برترین ایده‌ها به کار خود پایان داد.

آیین پایانی نخستین رویداد ایده‌پردازی «ثامر» با حضور مدیرعامل و معاونان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با معرفی برگزیدگان در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد. مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تأکید بر اهمیت ایده‌پردازی گفت: ایده‌پردازی بی هزینه‌ترین فرایند در برابر حل مسائل است. اگر چه در مرحله نخست ایده‌پردازی برای حل مسائل استفاده می‌شود؛ شاید فرایند‌ها و روند‌های مختلفی در این مسیر باشد که شروع همه آنها با ایده است.

حامد علامتی افزود: مورد بعد خلاقانه بودن است؛ یعنی یک شیوه انجام کار مبتنی بر خلاقیت باشد. خلاقیت هم از آن واژه‌هایی است که در عین سادگی فهمش کمی راحت نیست؛ خلاقیت یعنی آفرینندگی. توان ساختن یا خلق کردن چیزی یا راه‌کار‌هایی نو برای حل یک مشکل یا مسأله. همه اینها می‌تواند تعاریفی از خلاقیت باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به شعار تابستان امسال کانون بیان کرد: ما امسال شعار تابستان را «تابستانتو بساز» قرار دادیم.

علامتی تصریح کرد: معتقدیم سه دوره برای کودکان و به خصوص نوجوانان تعریف می‌شود. کودکان و نوجوانان در دوران سنتی بازیگری می‌کردند؛ شما در کوچه و خیابان هم می‌دیدید بچه‌ها همه جا بازی می‌کنند. در دوران مدرن بچه‌ها به سمت عاملیت حرکت می‌کنند؛ می‌خواهند نقش‌آفرین باشند و نقش خود را پیدا کنند. اما آنچه در دوران کنونی درحال سپری کردن هستیم دوره خالقیت بچه‌هاست. بچه‌ها به دنبال خلق هستند.

مدیرعامل کانون در پایان اظهار کرد: پیش از این در کانون نظام پیشنهاد‌ها بود که این ساختار اکنون دیگر کارکردی ندارد. این که شما به سمت ایده‌پردازی رفته‌اید برای توانمندی سازمان بسیار خوب است. این کار را در کانون ریشه‌دار و ایده‌های برجسته را ثبت کنید. مالکیت ایده‌ها را ارزش‌گذاری کنید و ایده‌های موثر را برای عملیاتی‌شدن به نام خود افراد عملیاتی کنید.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری نیز در ادامه گفت: این رویداد امکانی را فراهم می‌کند تا هرکس ایده‌ای به ذهنش رسید در یک قالب فنی مطرح کند، ایده‌های موازی را ببیند و درنهایت کانون آن ایده را اجرایی کند. مربی‌ها استعداد زیادی در حوزه تعلیم و تربیت و کودک و نوجوان دارند اگر بتوانند تراوش‌های ذهنی خود را در قالب یک ایده مطرح کنند ایده‌های خوبی شکل خواهد گرفت.

فرهاد فلاح بیان کرد: باید در حوزه ایده‌پردازی سرمایه‌گذاری کنیم. بی‌شک ساختار‌های تعلیم و تربیت دست‌خوش تغییرات جدی خواهد شد. با ورود هوش مصنوعی و سبک زندگی که هوش مصنوعی در آن نقش دارد، تغییرات قابل توجهی شکل می‌گیرد.

معاون فرهنگی کانون با بیان این‌که سبک زندگی که مبتنی بر بستر دیجیتال است ویژگی‌های خودش را دارد افزود: کانون پرورش فکری باید نسبت به تغییر رویکرد‌ها در حوزه تعلیم و تربیت چرخش مناسب داشته باشد و ما با آینده‌پژوهی پیش‌دستانه برنامه‌ریزی کنیم.

وی به رویاپردازی اشاره کرد و گفت: شاید لازم باشد روی رویاپردازی هم کار کنیم. رویاپردازی می‌تواند سکوی خوبی برای ایده‌پردازی باشد و کانون در این مسیر هم فعال است و به‌شدت نیازمند رویاپردازی است. الان باید در حوزه‌های مدیریت هم از این رویاپردازی استفاده کنیم.

مدیرکل آموزش و پژوهش کانون در این آئین بیان کرد: این رویداد به‌منظور ترویج، توسعه و تشویق فرهنگ خلاقیت وفاداری مبتنی بر نوآوری؛ شناخت افراد ایده‌پرداز، نوآور و خلاق و ایجاد فضای حمایتی از ایده‌پردازان کانونی برگزار شد. بعد از انتشار فراخوان با بهره‌مندی از مشاوره داوران در نهایت، ۱۰۶ ایده قابل طرح به ارزیابی اولیه رسید که از این تعداد ۲۲ ایده به مرحله نیمه‌نهایی و ۷ ایده به مرحله نهایی رسید.

سعیده عزیزیان افزود: «ثامر» مرجعی برای تبادل دانش، تجربه و ایده‌های نو است. این جریان ادامه دارد و قرار است دوباره در فرآیند مشاوره و راهنمایی قرار بگیرد.

همچنین هفت ایده رسیده به مرحله نهایی در بخش‌های مختلف برنامه از سوی ایده‌پردازان ارائه شد. این هفت ایده به شرح زیر است:

۱. ایده «ترسیم پرتره (نیمرخ) نوجوان کانونی» از سوی اعظم ایزدی از استان فارس و با هدف شکل‌گیری هویت تازه برای نوجوانان در مراکز کانون، تأثیرات بلندمدت تربیت اعضای کنشگر، آموزش و تربیت مبتنی بر نیازسنجی دقیق و مخاطب‌شناسی برای فهم نیاز‌های مطالعاتی نوجوانان و تاثیر رسانه‌ها و فناوری در جهت دهی به سمت کانون و فعالیت‌های آن.

۲. ایده «چی‌خوبه؟» از سوی ملیحه باقری از اداره کل آفرینش‌های فرهنگی کانون و باهدف مرجعیت کانون در سیاست‌گذاری فرآیند‌های طراحی و تولید محصولات فرهنگی و هدایتِ سبد مصرف محصولات فرهنگی.

۳. ایده «کو» (برنامه‌ی کاربردی مراکز کانون پررورش فکری کودکان و نوجوانان) از سوی وحید خسروی از اداره کل آفرینش‌های فرهنگی کانون و با هدف دسترسی سریع و آسان کاربران با توجه به گستردگی استفاده کاربران از فضا‌های مجازی، استفاده تبلیغاتی از این برنامه کاربردی در جهت شناساندن هر چه بیشتر کانون به عامه مردم و بالا رفتن آمار اعضای کانون و ترغیب خانواده‌ها برای عضویت فرزندان خود در کانون و استفاده از فعالیت‌های آن به دلیل سرعت در کسب اطلاعات و برنامه‌های کانون.

۴. ایده «آزمایشگاه سیار» از سوی بی‌با رهسپار از استان سیستان و بلوچستان و با هدف فراهم کردن فرصتی شاد، برای اعضای مراکز سیار شهری و روستایی جهت انجام فعالیت‌های علمی، تقویت و پاسداشت روحیه پرسشگری و کمک به پرورش تفکر تحلیلی و منطقی کودکان.

۵. ایده «پویش قصه‌گویی محلی» از سوی فریبا عزتی حق از استان همدان و با هدف شناسایی و ترویج آداب و رسوم محلی و حفظ لهجه‌های در حال انقراض به کمک قصه.

۶. ایده «طرح راه‌اندازی مراکز خانواده‌محور کانون پرورش فکری «طرح کانون خانواده» از سوی شهرزاد قهرمانی از کرمانشاه و با هدف ایجاد ارتباط کیفی بین کودک و خانواده، مهارت‌افزایی والدین در تربیت کودک و نوجوان و تکمیل فرایند تربیت به واسطه نقش‌آفرینی والدین.

۷. ایده «برگزاری جشنواره ملی سرود‌های فولکلوریک (آوا‌های آیینی)» از سوی زهره یزدی‌زاده از استان قزوین و با هدف ایجاد پیوستگی تازه کانون با خانواده‌ها در حوزه یک رویداد تازه، بروز توانمندی و اثرگذاری کانون در عرصه‌ای جدید و جلب توجه و بازتاب رسانه‌ای تازه برای کانون، ایجاد زمینه تجربه‌های تازه برای مربیان و اعضای کانون و توجه به درون‌داشت‌ها و اولویت‌های زیست بومی در فعالیت‌های کانون.

در نهایت و بر اساس رای هیات داوران، خانم‌ها بی‌با رهسپار از استان سیستان و بلوچستان و ملیحه باقری از اداره کل آفرینش‌های فرهنگی کانون رتبه‌های اول و دوم و خانم‌ها زهره یزدی‌زاده از استان قزوین و فریبا عزتی حق از استان همدان به صورت مشترک رتبه سوم را به دست آوردند.

حاضران در سالن نیز این ایده‌ها را داوری کردند و در نهایت ایده وحید خسروی از اداره کل آفرینش‌های فرهنگی کانون برگزیده این بخش شناخته شد. از برگزیدگان با اهدای تندیس و لوح تقدیر، قدردانی و به صاحبان دو ایده دیگر نیز به‌واسطه راه‌یابی به مرحله نهایی لوح تقدیر اهدا شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.