نخستین رویداد «بلوچ ایرانی؛ ایرانی سیستانی» به مناسبت بزرگداشت هفته سیستان و بلوچستان در پایتخت برگزار شد.

نخستین رویداد «بلوچ ایرانی؛ ایرانی سیستانی» به مناسبت بزرگداشت هفته سیستان و بلوچستان با هدف معرفی فرهنگ و آداب و رسوم مردمان سیستان و بلوچستان  با حضور مهدی محمدی معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله‌یاری مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، محمد کرمی استاندار سیستان و بلوچستان، علی سرگزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان، حمیرا ریگی رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، محمد انور بجارزهی نماینده مردم چابهار، رحمدل بامری نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، جمعی از نمایندگان مجلس، مسئولان و هنرمندان این استان در تالار وحدت تهران برگزار شد.

سیستان و بلوچستان نمونه انسجام امت اسلامی است

محمد کرمی استاندار سیستان و بلوچستان در این آیین ضمن تبریک به مناسب هفته وحدت، سالروز ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) و گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهارداشت: یکی از موضوع‌های مهم در این استان، بحث آموزش و پرورش است، فرزندان شما در اختیار آموزش و پرورش هستند و بنابراین اولویت اصلی ما آموزش و پرورش و بعد دانشگاه است، اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده، سال گذشته در حوه اقتصاد دیجیتال ۱۰ هزار نفر در دوره‌های آموزشی شرکت کردند، این افراد بسیار توانمند و از ضریب هوشی بالایی بهره‌مند هستند که سرمایه عظیم استان سیستان و بلوچستان است.

وی گفت: در حوزه دانشگاه، مهارت محوری و پارک علم و فناوری نیز اقدامات خوبی در استان انجام شده و شرکت‌های دانش بنیان به سرعت در حال توسعه است. یک مجموعه در حوزه هوش مصنوعی در حال ساخت است، امروز هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف باید کار شود.

کرمی افزود: سیستان و بلوچستان بی‌نظیرترین استان در حوزه ثروت است، سیستان و بلوچستان استان محرومی نیست، محرومیت شاید در فکر ما باشد، امروز در حوزه‌های توسعه اقتصاد دریا، اقتصاد معادن، اقتصاد کشاورزی، اقتصاد گردشگری، اقتصاد شهری، اقتصاد هنر و صنایع دستی اقدامات خوبی در این استان انجام شده است، مجموعه‌های بزرگ صنعتی و کارخانه طلا راه‌اندازی شده که باید بازار ساخت طلای کشور‌های خاورمیانه شود و هنرمندان بسیار توانمندی در این استان حضور دارند.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: بعضی از اشکالات در فرهنگ است، باید فرهنگ اصیل اسلامی را حفظ کنیم، این استان مرکز وحدت اسلامی و نمونه‌ای از انسجام امت اسلامی است، پژوهشگران خوبی در حوزه‌های مختلفی دارد، این ارتباط و حمایت باید بیشتر شود و بتوانیم از ظرفیت و توانمندی که در مرکز و سایر استان‌ها وجود دارد، بهره‌مند شویم و هم‌افزایی در این حوزه داشته باشیم و بتوانیم اقدامات خوبی انجام دهیم.

وی اظهارداشت: استان سیستان و بلوچستان در حال پیشرفت است و اقدامات موثری در حوزه توسعه زیرساخت‌های این استان همچون ساخت بزرگراه‌ها، انتقال آب، گازرسانی و ساخت مسکن در حال انجام است، ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ماشین آلات جدید خریداری شده تا راه‌های روستایی اصلاح و ساماندهی شود.

کرمی گفت: ما انتظارمان این است، نگاه به استان سیستان و بلوچستان تغییر کند، اگر سریال یا فیلمی ساخته می‌شود، در برنامه‌های فرهنگی و حوزه‌های دیگر، سعی کنیم نگاه به استان تغییر کند. سیستان و بلوچستان می‌تواند به کشور خدمات بدهد و آینده در حوزه صادرات و واردات استان چابهار است که ظرفیت بی‌نظیری است. شرکت‌های مشترک با پاکستان ایجاد شده و ارتباطات با کشور‌های همسایه در حال توسعه است.

رونمایی از آلبوم موسیقی و تجلیل از مفاخر سیستان و بلوچستان

همچنین در این آیین آلبوم موسیقی سیستانی؛ قطعات و آثار حبیب الله قادر آتشگر و آلبوم موسیقی بلوچی؛ آثار گل محمد بلوچی رونمایی شدند؛ گردآوری و تنظیم این آلبوم‌های موسیقی برعهده احمد گلیانی بوده است. از این هنرمندان تجلیل شد.

مفاخر فرهنگ و هنر استان سیستان و بلوچستان؛ جواد محمدی خمک، محمدرضا طاهری، غلامرضا عمرانی، بهروز رستاخیز، خانواده‌های زنده یادان استاد پیرمحمد ملازهی، غلامعلی رئیس‌الذاکرین دهبانی آغازگر سرایش شعر به گویش سیستانی نیز تجلیل شدند.

در این آیین یاد مرحوم حسین علیمرادی جوان خیر مدرسه‌ساز در مناطق محروم سیستان و بلوچستان گرامی داشته شد.

اجرای موسیقی محلی سیستانی گروه حبیب الله قادر آتشگر، شعرخوانی بلوچی حمید ملک زاده، اجرای موسیقی توسط محمدرضا میری، شعرخوانی فارسی بهمن محمدزاده، اجرای گروه رقص شمشیر «آوای نیمروز» به سرپرستی نصرالله مشهدی، شعرخوانی محمد انور بجارزهی، اجرای نماهنگی با صدای محمد معتمدی، اجرای موسیقی بلوچی گروه گل محمد بلوچی، شعرخوانی سیستانی سلطانعلی جهانتیغ از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار