رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمان، نخوردن صبحانه را عامل مهمی در افزایش وزن و چاقیِ دانش آموزان عنوان کرد.

 سعدالله رضا زاده به آغاز سال تحصیلی جدید اشاره کرد و گفت: نخوردن صبحانه اثرات منفی بر یادگیری کودک و نوجوان دارد و صرف شام در ساعات ابتدایی شب و سر ساعت معین خوابیدن می‌توانند موجب اشتهای کافی برای خوردن صبحانه شود.
 
 وی در رابطه با اهمیت خوردن صبحانه در دانش آموزان گفت: در شرایط ناشتایی کوتاه مدت، معمولاً سطح قندخون به نحوی تنظیم می‌شود که به عملکرد مغز لطمه وارد نشود؛ اما در مدت زمان ناشتایی طولانی به دلیل افت قند خون، مغز قادر به فعالیت طبیعی خود نیست و یادگیری و تمرکز حواس مختل می‌شود.

 رضازاده، مهم تلقی شدن صبحانه از طرف والدین و صرف صبحانه هر روز در کنار خانواده را از جمله مشوق‌های کودک و نوجوان برای صرف صبحانه ذکر کرد.

 وی افزود: سحرخیزی، ورزش، نرمش صبحگاهی و خوردن صبحانه را والدین باید در محیط گرم خانواده به فرزند خود بیاموزند.

 رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمان با بیان اینکه تنوع در صبحانه کودک و نوجوان را به خوردن صبحانه تشویق می‌کند، گفت: غذا‌هایی مثل فرنی، شیربرنج، حلیم، عدسی و انواع آش‌های محلی ارزش غذایی بالایی دارند.

 وی همچنین غذا‌هایی مثل نان و پنیر و گردو، نان و تخم مرغ و گوجه، نان و کره و مربا، نان و کره و عسل، نان و پنیر و خرما همراه با یک لیوان شیر را غذا‌هایی سالم و مغذی عنوان کرد.

رضا زاده، در مورد اهمیت مصرف میان وعده گفت: کودک و نوجوان برای نگه داشتن غلظت قند خون در حد طبیعی باید هر ۴ تا ۶ ساعت غذا بخورند تا فعالیت سیستم عصبی و عملکرد مغز در حد مطلوب باقی بماند.

 رئیس مرکز بهداشت بر توجه به ارزش غذایی میان وعده‌ها تاکید کرد و افزود: انواع خشکبار مثل انجیر خشک، توت خشک، فندق، نخودچی کشمش، بادام زمینی، بادام، پسته، گردو، برگه زردآلو، انواع میوه‌ها، سبزی‌هایی مثل هویج، کاهو، خیار، گل کلم و لقمه‌های سالم مثل نان و پنیر و سبزی، انواع کوکو و کتلت، نان پنیر و خرما، یک لیوان شیر با دو عدد خرما، میان وعده‌های مناسب در برنامه غذایی کودک و نوجوان هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار