طرح تامین و انتقال آب سد بیدکان ۵۵ کیلومتر است که تاکنون ۲۷ کیلومتر آن اجرا شده است.

برزگر رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: طی یک سال گذشته بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال برای طرح شبکه آبیاری تحت فشار اراضی پایاب سد بیدکان هزینه شده است.

وی افزود: کل طرح تامین و انتقال آب سد بیدکان ۵۵ کیلومتر است که تاکنون ۲۷ کیلومتر آن اجرا شده است.

برزگر ادامه داد: این شبکه آبیاری نمونه است به دلیل اینکه از طرح‌های بزرگ آبی که بدون انرژی در کشور اجرا شده است به شمار می‌رود چرا که این طرح به دلیل اختلاف ارتفاع سد با اراضی بدون مصرف انرژی و استهلاک و هزینه سالانه، اجرا شده است.
وی با اشاره به بارش بیش از ۴۰۰ میلیمتر باران در منطقه اظهار کرد: به سبب بارش، آورد آب این منطقه ۱۳۰ میلیون مترمکعب است و تنها ۶ تا هفت میلیون مترمکعب آن به مصرف بخش کشاورزی می‌رسد و حدود ۱۳۰ میلیون مترمکعب آن از منطقه خارج می‌شد.

برزگر با اشاره به اینکه طراحی سد بیدکان یک طراحی هوشمندانه است، گفت: بخش لاران به فاصله ۱۳ کیلومتر از مرکز استان در بالاترین نرخ بیکاری و از مناطق محروم استان به شمار می‌رود و اکنون سد بیدکان و انتقال آب به اراضی منطقه می‌تواند در رونق تولید و کشاورزی منطقه موثر واقع شود.

وی ادامه داد: سد خاکی بیدکان در سال ۱۳۸۷ با ارتفاع ۴۰ متر و عرض تاج ۴۰۰ متر و آب تنظیمی ۱۴ و نیم میلیون مترمکعب برای انتقال آب به ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی بخش لارن که شامل ۲ شهر و هشت روستا است، طراحی و اجرا شد و تاکنون یک‌هزار هکتار از این اراضی به بهره برداری رسیده است.

برزگر ادامه داد: بعد از بهره‌برداری از سد در سال ۱۳۸۷، عملیات اجرای پایاب اراضی منطقه بین ۱۵ تا ۱۶ سال به طول انجامید چرا که در طول این سال‌ها به سبب نبود اعتبار کافی طرح نیمه‌تمام رها شده بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار